Ja, dat zal Eveline de Pater vast gemeend hebben en daar sluit ik me helemaal bij aan.Ad Anker schreef:Maar ds. Verhagen wilde ook geenszins vereenzelvigd worden met ds. Kok, zo heb begrijp ik uit het gesprek in Gouda. Dus waar zit het verschil dan? In de terminologie aanbod van genade? Was er een leergeschil? Leg eens uit wat precies het leergeschil was dan? Ik begrijp het dan echt niet. Was dr. Steenblok verstard en dreef hij zijn voorwaardelijk aanbod te ver door? Ligt daar het probleem? Leg me het uit! Wel met wat bewijsgrond, dat maakt het makkelijker.Eveline de Pater schreef: Dit is nu precies de kern. Steenblok zag geen verschil tussen hem en Verhagen. De meesten zagen dat niet en zochten daarom steeds de verbinding. Dat velen dat niet zagen was ook de reden dat ds. Kok werd afgezet. Men zag niet in dat Steenblok een 'nieuwe theologie' de GG had binnengebracht. Alles wat Steenblok zei klonk heel begrijpelijk en logisch. Maar men doorgrondde de angst van Kok ten diepste niet. Hetzelfde geldt voor Verhagen. Men begreep niet waar hij zo moeilijk over deed, maar Verhagen had theologisch een punt, aldus Golverdingen. Verhagen wilde helemaal niet vereenzelvigd worden met Steenblok, want het verschil was volgens hem zo groot als dag en nacht.
Wat is het punt? Dat ds. Verhagen, i.t.t. dr. Steenblok leerde dat de beloften van het genadeverbond bestemd zijn voor alle gedoopten? Meen je dat echt?Op dit gebeurt er op dit forum exact hetzelfde. Sommigen zien het verschil niet tussen Verhagen en Steenblok. Dat is er echter wel en dat verschil is er ook vandaag nog. En het gaat om een heel wezenlijk punt! Maar als we continue met een bepaalde bril op alle citaten en teksten lezen, zien we het verschil niet en dat vind ik heel zorgelijk! De beloften van het genadeverbond zijn bestemd voor alle gedoopten en worden alleen vervuld in de uitverkorenen!
Het boek van Ds. Harinck is inmiddels verschenen. Het vat het vandaag samen in het Reformatorisch Dagblad en zegt daar ook dat het als een aanvulling kan worden gezien op wat Golverdingen in beide publicaties naar voren heeft gebracht, omdat de inhoudelijke kant daar wat is blijven liggen. Zeer lezenswaardig: http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-hari ... -1.1396698Ad Anker schreef:De vorige boeken van ds. Harinck waren best de moeite waard, al waren ze niet heel verrassend. Waarom de boeken een goede aanvulling zouden zijn op de boeken van dr. Golverdingen ontgaat me. Al heeft het verleden wel geleerd dat voorspellingen over boeken soms een hachelijke bezigheid kan zijn.
Inhoudelijk sluit ik me aan bij wat Eveline de Pater in dit topic over dit onderwerp heeft gezegd. Laten we de discussie inhoudelijk vervolgen.
(misschien in een nieuw topic?)