Kerkgebouwen
Re: Kerkgebouwen
Naar het schijnt barst de HHK in Kruiningen uit zijn voegen en gaat die gemeente een preekplaats starten in Goes. Bijzondere ontwikkeling en plaats moet ik zeggen. Sinds er in de Levensbron (PKN Goes) gezangen worden gezongen door Weerklank rijden sommige rechtszinnigen naar Arnemuiden of andere plaatsen. In de Ger. Gem. te Goes stroomt de jeugd al jaren weg en nu komt er nog een reformatorische kerk bij.
Dan hoeven de "Goese" leden niet meer naar Kruiningen te reizen
In Kruiningen staat een zeer geliefde predikant en het is een fijne, saamhorige gemeente

In Kruiningen staat een zeer geliefde predikant en het is een fijne, saamhorige gemeente

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik zie het wat laat, maar dat is inderdaad een heel mooie kerk. Ik heb er wel eens een Evensong bijgewoond.Mara schreef:We waren in de Oudshoornsekerk in Alphen aan den Rijn en waren onder de indruk van de prachtige ramen. Zeventien in totaal.
De kerk is 350 jaar oud.
Hier zijn enkele berichten geknipt. Ontopic verder, aub.
Laten we hier terugkeren naar het thema: kerkgebouwen.
--- Knip ---
De mod-aanwijzing was best duidelijk.
De mod-aanwijzing was best duidelijk.
-
Op Omroep Zeeland las ik een stukje over de nieuwbouw van een GG-kerk in Yerseke. Onder het artikel stond de volgende reactie. Het klinkt als een behoorlijk inside verhaal. Klopt deze reactie met de werkelijkheid? Anders vind ik het wel heel triest.
Ongelooflijk dat de kerkenraad dit plan door wil zetten. In de gereformeerde gemeente van Yerseke is er veel weerstand tegen het plan. Gemeenteleden zijn namelijk verplicht bij te dragen aan de kosten, terwijl er miljoenen reserves zijn, zie o.a. de ANBI gegevens van de gereformeerde gemeente op internet. Bovendien is de groei er al lang uit in de gereformeerde gemeente in Yerseke, omdat leden zich laten uitschrijven of overschrijven naar andere gemeentes en er ook de in de gereformeerde gezindte aan geboortebeperking gedaan wordt. Die terugloop gaat zeker toenemen als de bouw van deze megakerk doorgaat. In 2016 is de gereformeerde gemeente Yerseke maar slechts met 6 leden gegroeid t.o.v. 2015, tegenover bijvoorbeeld in Kruiningen een groei van 24 leden... Zie http://www.gergeminfo.nl/ge.... Deze trend gaat zich alleen maar voortzetten, dus waarom dan een kerk op de groei bouwen, terwijl er in de komende jaren alleen maar krimp voorspeld wordt? Ook is er veel weerstand van omwonenden. Waarom dan toch koste wat kost dit willen doorzetten? Op wiens conto wordt dit prestigeproject straks bijgeschreven? Ik hoop voor Yerseke dat er een beter plan komt, met een minder opvallend kerkgebouw, zodat de 'skyline' van Yerseke niet verpest wordt. Bovendien komt dat voort uit het feit dat de gereformeerde gemeente een hoger gebouw wil dan de andere kerken in Yerseke, om zo duidelijk te maken dat ze dichter bij God staan... Maar daarmee verder van de werkelijkheid!
Geen idee of het klopt. Het kan op onderdelen best wat waarheid bevatten, denk ik dan maar. De laatste zinnen lijken me sowieso niet te kloppen. Ik heb daarbenevens ook nog nooit gehoord van een verplichte afdracht in geval van nieuwbouw.
Wel is het waar dat er een grote uitstroom is, meest richting PKN. In de jaren 70 was de GG hier het grootste kerkverband. Ik meen ergens in de jaren 70 of 80 al, is dat de PKN (toen nog Nederlands Hervormde Kerk) geworden.
Ds. merkte eens op: Ik ga hier nu al een tijdje mee (sinds 2001) en ik heb een hele Noorderkerk vol (als de kerk goed bezet is 1.800 mensen) zien vertrekken naar de PKN. Ik vind het wel een verontrustende gang van zaken. Ooit was er sprake om een optie te nemen voor een vierde kerk in de nieuwbouwwijk Opbroek. Die plannen zijn door de omstandigheden volgens mij helemaal van tafel. Ik hoor er niets meer over.
Ds. merkte eens op: Ik ga hier nu al een tijdje mee (sinds 2001) en ik heb een hele Noorderkerk vol (als de kerk goed bezet is 1.800 mensen) zien vertrekken naar de PKN. Ik vind het wel een verontrustende gang van zaken. Ooit was er sprake om een optie te nemen voor een vierde kerk in de nieuwbouwwijk Opbroek. Die plannen zijn door de omstandigheden volgens mij helemaal van tafel. Ik hoor er niets meer over.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het loopt inderdaad niet helemaal oke. Ten eerste is er veel gedoe met de omwonenden en lost de kerkenraad dat gewoon niet goed op. De niet-christenen hebben het idee dat de SGP in de gemeenteraad alles doordrukt en dat er niks geen transparantie is. Er wordt vanuit de SGP en de kerk zelf geen enkele moeite gedaan om dit te weerleggen. Natuurlijk, omwonenden zijn altijd lastige mensen wanneer het gaat om kerkbouw. Maar de opstelling die een christen daar hoort te hebben, lijkt er niet te zijn.
Het gebouw is nu al wel iets te klein, past allemaal net. Maar de groei is er wel helemaal uit. En toch wil men bouwen. Het huidige gebouw is natuurlijk ook niet 'om over naar huis te schrijven' maar het is wel echt een prestigeprojectje aan het worden. Vandaar dat het ophalen van het geld in het begin totaal niet goed verliep. En straks zit je daar met een enorme kerk en te weinig kerkgangers. Dat is het risico. Anderzijds kan je ook niet altijd afwachten met het bouwen van een kerk.
Al heb ik deze info ook maar van een vriend uit dat dorp, dus neem dit niet gelijk aan als de waarheid.
Het gebouw is nu al wel iets te klein, past allemaal net. Maar de groei is er wel helemaal uit. En toch wil men bouwen. Het huidige gebouw is natuurlijk ook niet 'om over naar huis te schrijven' maar het is wel echt een prestigeprojectje aan het worden. Vandaar dat het ophalen van het geld in het begin totaal niet goed verliep. En straks zit je daar met een enorme kerk en te weinig kerkgangers. Dat is het risico. Anderzijds kan je ook niet altijd afwachten met het bouwen van een kerk.
Al heb ik deze info ook maar van een vriend uit dat dorp, dus neem dit niet gelijk aan als de waarheid.
Tja, deze gemeente weet wel iets Van Krimpen.
Als de leraars maar van Boven geleerd zijn...eilander schreef:Tja, deze gemeente weet wel iets Van Krimpen.
Tja.. misschien ga ik nu te ver, maar zo is het toch wel.
Zeker -DIA-, maar daarom is het vaak ook het beter dat dominees zich niet te veel met (de betaalbaarheid van) nieuwbouwplannen bezighouden.
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Helemaal mee eens!windorgel schreef:Zeker -DIA-, maar daarom is het vaak ook het beter dat dominees zich niet te veel met (de betaalbaarheid van) nieuwbouwplannen bezighouden.
Zo lijkt het inderdaad wel te gaan. Als Reimerswaler krijg ik zeker het idee dat de SGP het er door wil drukken.Moderamen schreef:Het loopt inderdaad niet helemaal oke. Ten eerste is er veel gedoe met de omwonenden en lost de kerkenraad dat gewoon niet goed op. De niet-christenen hebben het idee dat de SGP in de gemeenteraad alles doordrukt en dat er niks geen transparantie is. Er wordt vanuit de SGP en de kerk zelf geen enkele moeite gedaan om dit te weerleggen. Natuurlijk, omwonenden zijn altijd lastige mensen wanneer het gaat om kerkbouw. Maar de opstelling die een christen daar hoort te hebben, lijkt er niet te zijn.
Verder is het absurd wat de kosten gaan worden. En dan straks dezelfde situatie als in Goes. Waar de kerk nu nog verder schijnt leeg te lopen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.