Beroepingswerk discussie [2]

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

Waar komt die verzuring toch vandaan? Diensten hoeven niet exact 1,5 uur te duren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Da's waar. Maar zo krijgt de Geest natuurlijk wel weinig ruimte, althans wordt deze ingeperkt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
CvdW schreef:Ds. G.J. Baan heeft dit ook. Het gaat er mij niet om gelijk te hebben, maar binnen GG wordt zeer royaal betaald. Ik zie liever dat ze meer tijd besteden in de studeerkamer.
Ik vind dat predikanten een opslag verdienen. Als week in week uit je functioneren op refoforum wordt besproken, mag je daar best wat extra's voor krijgen.
+1
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

refo schreef:Da's waar. Maar zo krijgt de Geest natuurlijk wel weinig ruimte, althans wordt deze ingeperkt.
Doe niet zo mal. De Heilige Geest kan prima binnen de juiste tijden werken hoor. Het idee dat wij God zouden kunnen inperken door onze agenda is mijns inziens tamelijk vreemd.

Maar verder vind ik de opmerkingen van CvdW niet kies. Als het bijna een half uur rijden is, en de dienst duurt ongeveer een uur en twintig minuten, heb je alle tijd om terug te rijden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door helma »

Jongere schreef:
CvdW schreef:Ds. G.J. Baan heeft dit ook. Het gaat er mij niet om gelijk te hebben, maar binnen GG wordt zeer royaal betaald. Ik zie liever dat ze meer tijd besteden in de studeerkamer.
Ik vind dat predikanten een opslag verdienen. Als week in week uit je functioneren op refoforum wordt besproken, mag je daar best wat extra's voor krijgen.
Whaha...Refoforumbonus. Iedere forummer betaalt een vast bedrag per week. Wordt verdeeld onder de meestbesproken kerkverbanden.
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
refo schreef:Da's waar. Maar zo krijgt de Geest natuurlijk wel weinig ruimte, althans wordt deze ingeperkt.
Doe niet zo mal. De Heilige Geest kan prima binnen de juiste tijden werken hoor. Het idee dat wij God zouden kunnen inperken door onze agenda is mijns inziens tamelijk vreemd.

Maar verder vind ik de opmerkingen van CvdW niet kies. Als het bijna een half uur rijden is, en de dienst duurt ongeveer een uur en twintig minuten, heb je alle tijd om terug te rijden.
Niet bekend in Zeeland?
Wanneer je aan de maximale snelheid houd blijft er zeer weinig (te kort) tijd over om dienstdoende ouderling een gebed te doen in de consistorie. Daarom mijn vraag: Snelheidsovertreding?
Waarom de opmerkingen niet kies? Goed voorbeeld doet volgen en slecht voorbeeld breekt af.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

Duurt zo'n gebed langer dan 15 minuten dan? Laten we hopen dat het voorbeeld doet volgen, betekent meer preekvoorziening.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
DDD schreef:Maar verder vind ik de opmerkingen van CvdW niet kies. Als het bijna een half uur rijden is, en de dienst duurt ongeveer een uur en twintig minuten, heb je alle tijd om terug te rijden.
Niet bekend in Zeeland?
Wanneer je aan de maximale snelheid houd blijft er zeer weinig (te kort) tijd over om dienstdoende ouderling een gebed te doen in de consistorie. Daarom mijn vraag: Snelheidsovertreding?
Waarom de opmerkingen niet kies? Goed voorbeeld doet volgen en slecht voorbeeld breekt af.
Met snelheidsovertredingen kun je op zo'n afstand weinig tijd winnen, dus dat lijkt me niet echt een item.
Ik ga ervan uit dat het hier genoemde voorbeeld wel een praktijkcasus is.
Zo ja, dan lijkt me dat niet echt wenselijk. Het is echt wel 35 minuten rijden, dus dan moet je om 15.20 uur echt in de auto zitten, om vijf minuten vóór de dienst binnen te komen. Dan moet er ook echt onderweg helemaal niets tegen zitten. In de consistorie ná de ene dienst, en vóór de andere dienst is dan wel minimaal tijd.
Als dit allemaal moet gebeuren met als doel om zoveel mogelijk diensten met een dominee te beleggen, vind ik dat helemaal niets. Creëer meer tijd tussen de diensten, of houd gewoon leesdienst.

Ik begrijp overigens ook niet waarom er bij ons vaak voor gekozen wordt om maar één dienst te wisselen tussen predikanten. Wissel gewoon de hele zondag, dat creëert voor iedereen meer rust.
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Oke. Ik was uitgegaan van mijn routeplanner en die doet er korter over, terwijl hij altijd heel conservatief plant. En ik rijd zelf nooit harder dan 110. Vandaar.

Overigens kun je als dominee best wat later beginnen. Zeker als het votum pas na de mededelingen en eerste psalm wordt uitgesproken. Ik zie het probleem niet zo. De consistoriegebeden zijn toch niet belangrijker dan het verschil tussen leesdienst en een predikant? De dominee heeft net twee uur daarvoor al zo'n gebed gehad. Maar misschien denk ik te praktisch.
Reiziger
Berichten: 1156
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Kom nou, als je 14:00 uur begint in pakweg Rilland en je moet om 16:00 uur in Vlissingen zijn, zorg je toch gewoon dat je rond 10 over 3 amen zegt? Dan kan je 15:15 uur weg en als het 35 minuten rijden is ben je om 15:50 uur in Vlissingen. Precies op tijd.
Verder is het op zondag (vrijwel) altijd rustig op de wegen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Kom nou, als je 14:00 uur begint in pakweg Rilland en je moet om 16:00 uur in Vlissingen zijn, zorg je toch gewoon dat je rond 10 over 3 amen zegt? Dan kan je 15:15 uur weg en als het 35 minuten rijden is ben je om 15:50 uur in Vlissingen. Precies op tijd.
Verder is het op zondag (vrijwel) altijd rustig op de wegen.
Goed, als we het dan toch over de details gaan hebben: vijf minuten voor dankgebed, slotzang ('organist, zonder voor- en naspel'), dankgebed in de consistorie, broeders een handje geven en naar de auto lopen (ehh.. rennen). Goed voor je conditie, verder nergens goed voor. Ik snap hier echt niets van. Rustdag, noemen we dat....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door emigrant »

Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Reiziger
Berichten: 1156
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Wat een onzin allemaal.
Om het evangelie te verkondigen mag een predikant wat mij betreft op zondag van Groningen naar Terneuzen rijden.
In sommige opzichten moeten we eens wat minder bekrompen zijn!
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

emigrant schreef:Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Wij zijn het niet eens. Ik ben geen voorstander van door de weekse kerkdiensten, althans niet op reguliere basis. Ik zie echt niet in waar dat goed voor is.

Maar los daarvan: preken is ook gewoon een vak, en dat moet geestelijk worden uitgeoefend. Maar het is echt niet erg als daarbij een planning geldt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Forummer schreef:Kom nou, als je 14:00 uur begint in pakweg Rilland en je moet om 16:00 uur in Vlissingen zijn, zorg je toch gewoon dat je rond 10 over 3 amen zegt? Dan kan je 15:15 uur weg en als het 35 minuten rijden is ben je om 15:50 uur in Vlissingen. Precies op tijd.
Verder is het op zondag (vrijwel) altijd rustig op de wegen.
Goed, als we het dan toch over de details gaan hebben: vijf minuten voor dankgebed, slotzang ('organist, zonder voor- en naspel'), dankgebed in de consistorie, broeders een handje geven en naar de auto lopen (ehh.. rennen). Goed voor je conditie, verder nergens goed voor. Ik snap hier echt niets van. Rustdag, noemen we dat....
Tjonge, waar gáát dit in vredesnaam over? :quoi
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten