Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

GGBeroopingswerk

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door GGBeroopingswerk »

GGBeroopingswerk schreef:
DGG schreef:Nou, die duiding van ds. K. de Gier is dan toch duidelijk?
Ds. G.H. Kersten had (weliswaar op een veel voorzichtige en geleidelijke manier als ds. A. Verhagen), vroeg of laat aan toch dr./ds. C. Steenblok laten blijken dat hij een verkeerde leer verkondigde en niet meer op de Theologische School kon doceren.
Was het probleem niet dat de macht en invloed geconcentreerd was rond te weinig personen?
1 docent, Die ook nog eens hoofdredacteur was.

Mijn voorstel:
Maximaal één termijn voorzitter van de GS
Maximaal 5 jaar rector op de TS
Rector TS kan geen lid moderamen GS zijn
Maximaal 5 jaar in curatorium
Lid curatorium kan geen lid moderamen GS zijn
Maximaal 5 jaar redactielid Saambinder
Maximaal 3 jaar hoofdredacteur Saambinder
Redactielid Saambinder kan geen lid Curatorium of moderamen GS zijn.

Dit had vele problemen voorkomen.
DDD schreef:Ik vrees dat daarvoor de handen van de betrokkenen niet op elkaar gaan. Overigens is vijf jaar wel kort, mijns inziens. Enige bestuurlijke continuïteit is ook belangrijk.

En vanwege de nood der tijden ziet men soms (uitgezonderd van zichzelf) ook weinig geschikte personen.
Ds. W. Visser is voor, lees ik in Om Sions Wil.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Ds. W. Visscher of dhr. W. Visser?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeemeeuw schreef:Ds. W. Visscher of dhr. W. Visser?
Visser schrijft niet meer voor OSW, dus dat moet ds. Visscher zijn.
GGBeroopingswerk

Zeemeeuw schreef:Ds. W. Visscher of dhr. W. Visser?
Ds. W. Visscher inderdaad...
GGBeroopingswerk

Interessant om te lezen is dat ds. R. Kok zich later niet meer wist te herinneren welke predikant van de GG hem al voor de GS had verteld dat dr. Steenblok geschrapt zou worden als docent. Zijn er volgens mij drie mogelijkheden:

1. Ds. R. Kok werd vergeetachtig
2. Ds. R. Kok wilde de naam niet noemen om hem niet in de problemen te brengen
3. Ds. R. Kok had nog steeds vertrouwelijk contact met meerdere predikanten van de GG

Optie 3 vind ik wel interessant.
refo

Bericht door refo »

In Gouda heb ik ook gehoord dat men voor de synode al zei: 'ze' gaan Steenblok wippen als docent.
Sorry voor het ontbreken van de titel, maar zo luidt het citaat.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

GGBeroopingswerk schreef:Interessant om te lezen is dat ds. R. Kok zich later niet meer wist te herinneren welke predikant van de GG hem al voor de GS had verteld dat dr. Steenblok geschrapt zou worden als docent. Zijn er volgens mij drie mogelijkheden:

Zelfs onder de studenten was men niet tevreden met Steenblok. Het was wel de algemene verwachting dat er iets met zijn docentschap zou gebeuren. Dus bij ontmoetingen tussen predikanten en ambtsdragers zal dit dan ook wel het onderwerp van gesprek geweest zijn. Dan kan het best dat iemand als ds. Kok gewoonweg niet meer precies wist van wie hij dit vernomen had, hoeft niet meteen op vergeetachtigheid te duiden.
GGBeroopingswerk

Curatorium schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Interessant om te lezen is dat ds. R. Kok zich later niet meer wist te herinneren welke predikant van de GG hem al voor de GS had verteld dat dr. Steenblok geschrapt zou worden als docent. Zijn er volgens mij drie mogelijkheden:

Zelfs onder de studenten was men niet tevreden met Steenblok. Het was wel de algemene verwachting dat er iets met zijn docentschap zou gebeuren. Dus bij ontmoetingen tussen predikanten en ambtsdragers zal dit dan ook wel het onderwerp van gesprek geweest zijn. Dan kan het best dat iemand als ds. Kok gewoonweg niet meer precies wist van wie hij dit vernomen had, hoeft niet meteen op vergeetachtigheid te duiden.
Hij wist niet meer van welke predikant van de GG hij dit vernomen had...
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik nou helemaal niet raar. Ik zou zulke dingen ook niet onthouden. Als ik zie wat ik al niet meer weet van hoogoplopende discussies van 5 jaar geleden, dan verbaast mij dit niets.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Ik denk dat deze boekaankondiging (verschijning: D.V. maart bij Den Hertog) een goede (theologische) aanvulling zal zijn op de boeken van dr. Golverdingen.

Gods beloften in het persoonlijk leven, ds. C. Harinck
Studie op basis van de Schrift en werken van puriteinen en nadere reformatoren over Gods beloften. De auteur is emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eveline de Pater schreef:Ik denk dat deze boekaankondiging (verschijning: D.V. maart bij Den Hertog) een goede (theologische) aanvulling zal zijn op de boeken van dr. Golverdingen.

Gods beloften in het persoonlijk leven, ds. C. Harinck
Studie op basis van de Schrift en werken van puriteinen en nadere reformatoren over Gods beloften. De auteur is emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten.
Dat zou de eerste keer zijn, dat een boekaankondiging een goede aanvulling was op reeds verschenen boeken.
Maar als je bedoelt dat het aangekondigde boek een goede aanvulling zal zijn: ongetwijfeld.
Al zullen er ook ongetwijfeld weer mensen zijn die daar anders over denken...
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De vorige boeken van ds. Harinck waren best de moeite waard, al waren ze niet heel verrassend. Waarom de boeken een goede aanvulling zouden zijn op de boeken van dr. Golverdingen ontgaat me. Al heeft het verleden wel geleerd dat voorspellingen over boeken soms een hachelijke bezigheid kan zijn. :hum
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:De vorige boeken van ds. Harinck waren best de moeite waard, al waren ze niet heel verrassend. Waarom de boeken een goede aanvulling zouden zijn op de boeken van dr. Golverdingen ontgaat me. Al heeft het verleden wel geleerd dat voorspellingen over boeken soms een hachelijke bezigheid kan zijn. :hum
Ds C Harinck kennende zal dit een doorwrochte studie zijn over een zeer belangrijk onderwerp.De beloften Gods.
Wat is hun adres ? Zijn ze voorwaardelijk? Is er onderscheid in de beloften? Mag/moet je pleiten of werkzaam zijn met deze beloften.

Allemaal vragen die wij op het RF ook telkens weer besproken hebben.
Er staat in de aankodiging dat het een studie is bij de puriteinen en nadere reformatoren. Nu zaten er tussen deze twee groepen best wel verschillen aangaande de vragen rondom de beloften.
Ben benieuwd of ds C Harinck die verschillen weet weg te werken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben ook wel benieuwd naar dit boek van ds. Harinck, maar begrijp niet zo goed waarom het in dit topic staat. Zijn boek over de bevindelijke kennis van Christus vond ik bijzonder mooi. "Verrassend" vind ik bij zo'n onderwerp overigens totaal geen relevante beoordeling.
En mocht ds. Harinck verschillen tegenkomen bij de puriteinen en nadere reformatoren in de omgang met de beloften hoop ik dat hij deze verschillen niet "weet weg te werken", maar juist een goede plaats kan geven. (Leren) omgaan met verschillen is nog beter dan ze weg te moeten werken, denk ik.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar dit boek van ds. Harinck, maar begrijp niet zo goed waarom het in dit topic staat. Zijn boek over de bevindelijke kennis van Christus vond ik bijzonder mooi. "Verrassend" vind ik bij zo'n onderwerp overigens totaal geen relevante beoordeling.
En mocht ds. Harinck verschillen tegenkomen bij de puriteinen en nadere reformatoren in de omgang met de beloften hoop ik dat hij deze verschillen niet "weet weg te werken", maar juist een goede plaats kan geven. (Leren) omgaan met verschillen is nog beter dan ze weg te moeten werken, denk ik.
Je verwoord het beter . Dit bedoelde ik te zeggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie