Beroepingswerk discussie [2]

Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

Leerling schreef:
Jongere schreef:
Leerling schreef:In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Ik hoop van harte dat je met zo'n vergaande conclusie meer doet en hebt gedaan dan die op een forum poneren.
En wat hoop je dan dat ik zou doen of gedaan zou hebben?
Ik vind het een verschrikkelijke constatering die je meent te moeten doen waaruit grote geestelijke nood spreekt. Ik mag hopen dat je dat ook zo ervaart. Blijkbaar ben je in staat om de intenties van al deze kerkenraden te doorzien. Je hebt het niet alleen over hun (gebrek aan) daden, maar over hun hart.
Volgens mij moet het zien van geestelijke nood altijd brengen tot twee dingen. Tot gebed, waarin we met de gebrokenheid tot de Heere gaan en Hem die voorleggen. En tot werk, om te zien hoe we zelf hierin een taak hebben. Ik heb moeite met dit soort grote woorden. Laten we zelf op de plek waar we geroepen zijn onze pastorale taak op ons nemen. Al de christenen zijn geroepen tot priesterdienst, we kunnen het pastoraat niet beperken tot de ambten. Het is mijn overtuiging dat iedereen die deze taak opneemt er ook achter zal komen hoe moeilijk het is om werkelijk pastoraat te bedrijven. En dat wij zelf "gebroken vaten" zijn. Ik wil geen fouten goedpraten van kerkenraden, maar ben er wel van overtuigd dat het oordeel over hen dan milder zal moeten zijn.
En ik betwijfel of het juist is om dit soort constateringen op een forum te zetten.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

In het ND lees ik: Beroepen te Oude Tonge (hervormd): G.D. Kamphuis te Goes (De Levensbron). Deze predikant is 62 jaar. Ik meen dat de verplichte emeritaatsleeftijd in de PKN op 65 staat. Gebeurt het vaker dat men op zo'n leeftijd toch nog beroept?
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Curatorium schreef:In het ND lees ik: Beroepen te Oude Tonge (hervormd): G.D. Kamphuis te Goes (De Levensbron). Deze predikant is 62 jaar. Ik meen dat de verplichte emeritaatsleeftijd in de PKN op 65 staat. Gebeurt het vaker dat men op zo'n leeftijd toch nog beroept?
http://dominees.nl/search.php?srt=g&id=11542
aggieoudje
Berichten: 907
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door aggieoudje »

Curatorium schreef:In het ND lees ik: Beroepen te Oude Tonge (hervormd): G.D. Kamphuis te Goes (De Levensbron). Deze predikant is 62 jaar. Ik meen dat de verplichte emeritaatsleeftijd in de PKN op 65 staat. Gebeurt het vaker dat men op zo'n leeftijd toch nog beroept?
Ook predikanten in de PKN moeten net als iedere Nederlander nu al door tot hun 66e! En straks tot 67 jaar. Ook bij predikanten gaat de pensioenleeftijd omhoog.

Voorbeeld: Ds Nap van Lunteren schreef onlangs in de kerkbode: In mijn situatie is de huidige regel van de kerk en de overheid, dat zowel mijn pensioen als mijn AOW ingaan op de dag van mijn 66e verjaardag. Dat is dus 16 april 2018.
Hij gaat dus de zondag erna 22 april 2018 dv met emeritaat.
Dat betekend dus dat Ds Kamphuis nog precies 1 gemeente zou kunnen dienen aangezien hij nog 4 a 5 jaar te gaan heeft tot zijn emeritaat.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

Jongere schreef:Ik vind het een verschrikkelijke constatering die je meent te moeten doen waaruit grote geestelijke nood spreekt. Ik mag hopen dat je dat ook zo ervaart. Blijkbaar ben je in staat om de intenties van al deze kerkenraden te doorzien. Je hebt het niet alleen over hun (gebrek aan) daden, maar over hun hart.
Volgens mij moet het zien van geestelijke nood altijd brengen tot twee dingen. Tot gebed, waarin we met de gebrokenheid tot de Heere gaan en Hem die voorleggen. En tot werk, om te zien hoe we zelf hierin een taak hebben. Ik heb moeite met dit soort grote woorden. Laten we zelf op de plek waar we geroepen zijn onze pastorale taak op ons nemen. Al de christenen zijn geroepen tot priesterdienst, we kunnen het pastoraat niet beperken tot de ambten. Het is mijn overtuiging dat iedereen die deze taak opneemt er ook achter zal komen hoe moeilijk het is om werkelijk pastoraat te bedrijven. En dat wij zelf "gebroken vaten" zijn. Ik wil geen fouten goedpraten van kerkenraden, maar ben er wel van overtuigd dat het oordeel over hen dan milder zal moeten zijn.
En ik betwijfel of het juist is om dit soort constateringen op een forum te zetten.
Laat ik in de eerste plaats aangeven dat ik dergelijke conclusies weloverwogen neem. Het is ook niet genomen op onderbuikgevoelens of iets dergelijks. Over zulke zaken moet je niet lichtvaardig doen. Maar volgens Mara kan dat al niet, aangezien ik blijkbaar jong en ongenuanceerd ben, dat even terzijde.
Ja ik zie als je ook als je tot deze conclusie komen moet, dat er dan sprake is van grote geestelijke nood. Ik denk ook dat die er is. Dat moet inderdaad in de binnenkamer beginnen en zal in de praktijk, als het goed is, in daden worden voortgezet. Daarin ben ik het met je eens. Alleen wat de kerkleek aan pastoraat doet, is niet te vergelijken met wat een predikant of een kerkenraad doet of behoort te doen.
Ik zal één voorbeeld geven waarom ik meen te kunnen zeggen dat het pastoraat niet functioneert en dat kerkenraden voor hun eigen eer er zitten: als er gebeurtenissen in levens plaatsvinden wat gevolgen heeft voor de (tijdelijke) toekomst, een kerkenraad daarvan af weet, een kerkenraad geen oplossing (die er zeer dringend moet komen) geeft en ook niet meedenkt, het niet eens is met de oplossing van de desbetreffende personen en vervolgens zonder opgaaf van reden en zonder verder in gesprek te gaan de lidmaatschappen opstuurt. Dan gaat deze kerkenraad m.i. op verschillende terreinen gruwelijk de mist in. Zeker als ze met droge ogen in de kerkbode durven vermelden "met leedwezen ontrokken of belijdenisattestatie afgegeven aan ..'. Dit is niet dienen in Gods Koninkrijk, dit is zelf kerkje spelen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

@Leerling, is het correct dat je dan zo'n uitspraak doet alsof dit voor álle kerkenraden en in álle gevallen geldt?
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Laten we ook niet zeggen daar hoor ik nu voor het eerst over.
Zelfde ervaring. Komt veel meer voor dan gedacht wordt, misschien enkele uitzonderingen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

Ik herken het ook wel. Maar bedenk toch ook: het pastoraat is voor betrokkenen net zoiets als de Nederlandse Spoorwegen. Het is nooit goed genoeg en er is wel altijd iets te klagen.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

eilander schreef:@Leerling, is het correct dat je dan zo'n uitspraak doet alsof dit voor álle kerkenraden en in álle gevallen geldt?
Als dit het geval was bij één kerkenraad, dan was mijn uitspraak onterecht geweest. Dit is maar één voorbeeld waarbij ik je nog meer dan tien andere kan geven uit verschillende gemeenten. Ja het zijn mensen, ja ze hebben gebreken. Maar het is heden ten dage exclusief als een kerkenraad enigzins normaal doet; een soort structureel probleem. Overigens kunnen kerkenraden op hun gebreken (wat het ook moge zijn) terugkomen, maar dat gebeurt 9 van de 10 keer nog geeneens. En ik wil ook niet alles in de schoenen schuiven van kerkenraden, want het punt van curatorium is zeker een terechte kanttekening. Maar dat betekent niet dat het verzwegen moet worden, zoals jongere dat voorstelt.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Leerling schreef:
eilander schreef:@Leerling, is het correct dat je dan zo'n uitspraak doet alsof dit voor álle kerkenraden en in álle gevallen geldt?
Als dit het geval was bij één kerkenraad, dan was mijn uitspraak onterecht geweest. Dit is maar één voorbeeld waarbij ik je nog meer dan tien andere kan geven uit verschillende gemeenten. Ja het zijn mensen, ja ze hebben gebreken. Maar het is heden ten dage exclusief als een kerkenraad enigzins normaal doet; een soort structureel probleem. Overigens kunnen kerkenraden op hun gebreken (wat het ook moge zijn) terugkomen, maar dat gebeurt 9 van de 10 keer nog geeneens. En ik wil ook niet alles in de schoenen schuiven van kerkenraden, want het punt van curatorium is zeker een terechte kanttekening. Maar dat betekent niet dat het verzwegen moet worden, zoals jongere dat voorstelt.
Ik denk dat ik al wat langer in kerkelijk Nederland rondloop dan jij, en heb daar ook al het nodige meegemaakt. Maar jouw insteek is dermate negatief dat ik het lastig vind om daar op te reageren. Op die manier kun je nauwelijks vruchtbaar binnen een kerkelijke gemeente functioneren, ben ik bang. Dus pas ermee op, is mijn advies, want je sticht hier kwaad mee voor jezelf en voor een ander.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

eilander schreef:
Leerling schreef:
eilander schreef:@Leerling, is het correct dat je dan zo'n uitspraak doet alsof dit voor álle kerkenraden en in álle gevallen geldt?
Als dit het geval was bij één kerkenraad, dan was mijn uitspraak onterecht geweest. Dit is maar één voorbeeld waarbij ik je nog meer dan tien andere kan geven uit verschillende gemeenten. Ja het zijn mensen, ja ze hebben gebreken. Maar het is heden ten dage exclusief als een kerkenraad enigzins normaal doet; een soort structureel probleem. Overigens kunnen kerkenraden op hun gebreken (wat het ook moge zijn) terugkomen, maar dat gebeurt 9 van de 10 keer nog geeneens. En ik wil ook niet alles in de schoenen schuiven van kerkenraden, want het punt van curatorium is zeker een terechte kanttekening. Maar dat betekent niet dat het verzwegen moet worden, zoals jongere dat voorstelt.
Ik denk dat ik al wat langer in kerkelijk Nederland rondloop dan jij, en heb daar ook al het nodige meegemaakt. Maar jouw insteek is dermate negatief dat ik het lastig vind om daar op te reageren. Op die manier kun je nauwelijks vruchtbaar binnen een kerkelijke gemeente functioneren, ben ik bang. Dus pas ermee op, is mijn advies, want je sticht hier kwaad mee voor jezelf en voor een ander.
Dat valt wel mee hoor, wellicht kom ik negatief over maar in werkelijkheid probeer ik altijd positief te handelen, te denken en te zijn.
Maar mijn inziens moet je ook de zwakke en slechte plekken in kerkelijk Nederland benoemen. Wat niet alleen bij benoemen mag blijven, zoals jongere dat terecht aangeeft: bid en werkt.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

Ik vind de constatering dat in veel kerkenraden dingen misgaan rond pastoraat iets heel anders dan de uitspraak dat "kerkenraden er meer zitten voor hun eigen eer dan voor de Heer".
Op die laatste uitspraak reageerde ik.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wim Anker »

Toch vind ik het frappant dat in de allereerste plaats de ciricaster moet worden ingepeperd - vooral van degenen die de indruk wekken insight kennis te hebben - dat zijn kritiek - inhoudelijk en qua stijl - niet gepast is.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Dodo schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Daar merk je soms weinig of niets van helaas Afbeelding
Dat is dan kwalijk. Een predikant behoort herder en leraar te zijn. Pastoraat is het verlengstuk van de prediking en daar moet een predikant trouw in zijn.
Het is wel iets genuanceerder. Een dominee kan veel werk doen in het pastoraat maar niet elk gemeentelid ziet dat. Hij zal geen lijst van afgelegde bezoekjes in de kerkbode publiceren.
Als Orchidee bedoelt dat dat ze zelf meer pastorale zorg had willen hebben in een moeilijke periode, had ze daar ook om kunnen vragen. Bij de wijkouderling of dominee. Als het dan nog niet komt, is het zorgelijk.
Een predikant is als het goed is inderdaad herder en leraar:
In de ochtenddienst is hij herder, hij leidt ons in de grazige weiden van Gods Woord
In de avonddienst is hij leraar, hij leert ons vanuit de Heidelbergse Catechismus.

Ik ben bang dat velen liever een herder hebben dan een leraar...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Je hanteert een voor mij nieuwe uitleg voor het herderschap van een predikant. Naar mijn idee gaat dat vooral over pastoraat.
Gesloten