Lekker hè. Wijzen: dominees: ken uw verantwoordelijkheid en pas uw taalgebruik aan.Maanenschijn schreef:Deze snap ik niet zo. Bedoel je, taal verschuift, maar als we de schat van prekenboeken etc. gaan lezen is plotseling de taal niet meer verschoven? Dan word een ieder geacht het maar te snappen. En bedoel je met die laatste opmerking: een juiste opvoeding is een rijtje begrippen in het hoofd van de jonge kinderen stampen, want dan kan daarna het gesprek gaan over de inhoud?Taal verschuift. Zeker weten. Maar we hebben een schat aan prekenboeken, geschriften van oudvaders en een betrouwbare Bijbelvertaling waarvan de taal in veel mindere mate verschuift. vandaar dat uitleg nodig blijft. En dat een preekbespreking gaat over vertaling van begrippen is een groot gebrek aan de opvoeding.
Ik weet uw leeftijd niet, weet niet of u veel met jongeren omgaat, of dat u mogelijk mag zien op een goede opvoeding in deze: als het gegeven is dat het overgrote deel van de jongelui de preek niet meer goed oppikken, is het dan volgens u geen zaak om er alles aan te doen om deze jongeren (en ouderen) middels hedendaags taalgebruik aan te spreken? Hoe moeten we iemand dwingen om in te gaan, als we de taal niet spreken? Vrijwel elk jaar mag ik een reis maken om Gods Woord en de mooie geschriften van de Engelse puriteinen in de uithoeken van de voormalige Sovjet-Unie te brengen. We getroosten ons die moeite, financieel ondersteund door velen in onze gezindte, maar oog hebben in de prediking voor het hedendaags taalgebruik van de jongeren (en veel ouderen) mag niet?
Het is mijn stellige overtuiging dat een ieder verantwoording zal moeten afleggen voor de inspanningen die hij/zij gedaan heeft om de medemens, jong of oud, aan te spreken en op Christus te wijzen. Er rust een grote verantwoordelijkheid op een ieder, en vooral zij die geroepen zijn om dienaar van het Evangelie te zijn. Ook in het aanspreken van de gemeente.
Ik ben 41 jaar, heb 3 jonge kinderen, ga met jongeren om. Natuurlijk mogen we oog hebben voor hedendaags taalgebruik in de prediking. En daar zal best e.e.a. aan te verbeteren zijn. Maar dan nog zijn ouders geroepen te onderwijzen en te verduidelijken als iets niet begrepen wordt.
Zoals Arie hier ook aangeeft m.b.t. de preken van ds. van Reenen: je weet welke zondagsafdeling behandeld gaat worden, dan kun je met je gezin die al voorbereiden. Dan moet het toch niet te moeilijk zijn? Span u een weinig in zei Vader Smijtegelt al. Maar dat is niet meer van deze tijd. Hapklare brokken, dat willen we.
En de Sovjetunie: mooi werk! Waardering. Daar is honger, en dan is een puritein niet te moeilijk. Als je geen honger hebt, smaakt er niks.