Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;
Het gaat hierover de geestelijke strijd!
Het is erg belangrijk om na te denken over de geestelijke wapenrusting. Die geestelijk strijd komt wanneer je geestelijk leven geschonken krijgt. Die ontvangt de levendgemaakte zondaar. Die krijgt kennis van zichzelf, kennis van God, kennis van de afstand die er ligt tussen God en zijn ziel.
Die krijgt een droefheid naar God!
Een levendgemaakt mens wordt een tweemens, zoals de catechismus zegt in zondag 33 Vr. 89 en 90. De afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. De afsterving van de oude mens is een hartelijk leedwezen dat je God door jouw zonden vertoornd hebt, en die ga je dan hoe langer hoe meer haten en vlieden. Maar misschien denken jullie hier wel anders over…
Maar wat ik dus merk en dan denk ik vooral in de richting van de evangelische mensen, dat ze deze geestelijk strijd niet kennen. Ze kunnen altijd maar geloven en zijn altijd blij en vrolijk. Vreemd dat ze nooit geen last hebben van die oude mens. Wat er staat toch echt in de bijbel dat je er last van blijft houden. Anders was de wapenrusting Gods niet nodig.
Paulus noemt 4 verschillende verschijningsvormen van de boze, waar tegen gestreden wordt.
1. Overheden: dat zijn geen wereldlijke regeringen, maar gevallen engelen, duivelen dus, die natuurlijk wel de regeringsmachten in deze wereld kunnen beïnvloeden.
2. Machten: eigenlijk hetzelfde, duivelen (demonen dus), die hun macht openbaren tot verleiding, zowel in de wereld als in de kerk.
3. Geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw: zo worden de duivelen genoemd vanwege hun macht over de kosmos, de schepping. De ganse schepping zucht eronder. Duisternis is een bijstelling bij wereld en wijst op de wereld buiten Christus, die door de zonde en de dood wordt beheerst.
4. Geestelijke boosheden in de lucht: bovenaardse wezens, demonen, onzichtbaar en daarom juist zo verleidelijk en gevaarlijk. De overste van de macht der lucht (Ef. 2 : 2). Die overste is satan, de aanvoerder van de boze geesten, de demonen. De lucht slaat op de lagere hemelen, de sferen rondom de aarde. Er is dus een soort tussengebied tussen God Die in de hemel woont en ons op aarde. En daar zijn demonische machten die een enorme invloed hebben op ons bestaan en het leven van de volkeren.
Ik heb het idee dat men de macht van de duivel en zijn engelen onderschat! Zowel in de gereformeerde gezindte als bij andere christenen. Men weet niet hoe ontzettend gevaarlijk de duivel is. Weten jullie wel wie de duivel is? Denken jullie soms dat de duivel alleen werkzaam is bij de wereldse mensen die van God en Zijn gebod niets aantrekken? Dan heb ik nieuws voor je! Juist bij de christenen is die rover aan het werk. Jullie weten allemaal wel dat we naar de duivel niet moeten luisteren en zijn wil doen. Maar onze oude natuur doet niet anders. Dan is hij onze vriend! En de drie-enige God je vijand! Denk je nou werkelijk dat de duivel genoegen neemt met de wereld? Weg met die gedachte! Hij komt juist bij de godsdienstige mensen als een engel des lichts. Dan is hij op zijn gevaarlijkst. Dan geeft hij vals licht! En het kwade doet hij je ongeloven. Het kwade spreekt hij zoet, het zoete spreekt hij kwaad. Het goede spreekt hij kwaad, het kwade spreekt hij goed. Het licht stelt hij tot de duisternis, en de duisternis stelt hij tot het licht. En we denken allemaal dat het van God komt. Dat is het beroerde ervan. Daarom is het zo nodig om elke dag weer te bidden “Zend Heer Uw licht en Uw waarheid neder, dat die mij leidenâ€
Geestelijke strijd
Geestelijke strijd
Liever Turks dan Paaps

Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Re: Geestelijke strijd
Geestelijke strijd ook binnen de kerk
"Het is niet alleen in de wereld maar vaak ook in de kerk een strijdtoneel. Satan neemt met name Gods gemeente onder vuur." Ds. C. van de Worp houdt zich in de hervormde Dorpskerkgemeente in Wezep momenteel bezig met een prekenserie over de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6. Niet alleen buiten de kerk, maar ook in de kerk zelf ervaart hij die geestelijke strijd. "Het supermarktdenken is ook de kerk binnengedrongen."
"In de kerk zitten velen die verlangen naar een helder Evangelie. En ondertussen verbijten we elkaar omwille van allerlei zaken, bijvoorbeeld een vertaling of liturgische vormgeving. Dan hebben we niet begrepen waar het om gaat." Pratend over hoe de predikant geestelijke strijd ervaart, komen allerlei anti-machten ter sprake, die het op Christus gemeente voorzien hebben. "Het supermarktdenken: 'Als het hier niet bevalt, ga ik ergens anders kijken', is ook de kerk binnengedrongen," gaat hij verder. "En dan wijs ik op de geestelijke wapenrusting. Daarmee mogen we ons wapenen om terug te gaan naar de kern van het geloof. Het is niet de bedoeling dat we ons door allerlei bijzaken laten afleiden."
"En als ik zie welke termen er gebruikt zijn toen de Herziene Statenvertaling werd gepresenteerd, dacht ik: dit kan niet. Dit is de kerk onwaardig en zo gaan we als christenen niet met elkaar om. Dat we het niet altijd met elkaar eens zijn, kan ik begrijpen. Maar elkaar op deze manier bejegenen, kan toch niet. Dit zijn zaken die mij heel erg pijn gedaan hebben. Willen we elkaar nog dragen en verdragen in kerkelijk Nederland? Wij moeten diep blijven buigen voor de God die dit alles in Zijn Woord heeft laten optekenen. Als een woord in de grondtekst drie betekenissen heeft, wie zijn wij dan om te zeggen: maar die ene betekenis is de waarheid? En wie een andere betekenis kiest, is leugenachtig bezig."
Maar de geestelijke strijd is breder dan "het negatief-kritische dat binnen de kerk niet tot opbouw is". Van de Worp: "Satan is uiterst actief en weet heel nauwkeurig waar onze zwakke plekken zitten. Dan hebben we niet genoeg aan alleen bijbellezen en bidden. Alle onderdelen van de geestelijke wapenrusting hebben we nodig. Dat is iets anders dan stil zitten in een hoekje. We zouden voorbereid moeten zijn op elke aanval van de duivel. En daar hebben de gehele wapenrusting voor gekregen. De totaliteit van die uitrusting zorgt ervoor dat we weerbaar zijn in onze samenleving, dat uiteindelijk een strijdperk is."
De predikant begrijpt dat die strijd niet altijd merkbaar is in het leven van christenen. "Maar als satan in de gaten krijgt dat je je als christen stiekem wel thuis voelt op deze wereld, vindt hij dat helemaal niet erg. Zolang we ons zo min mogelijk met Christus bezighouden, laat satan ons met rust. Dat heeft tot gevolg dat we niet zoveel van de geestelijke strijd zullen merken. Als we die strijd niet ervaren, zullen we moeten afvragen hoe dat komt. Mogelijk komen we dan tot de ontdekking dat we alsnog de kantjes ervan af lopen. De Heere Jezus dwingt ons om een duidelijke keuze te maken. 'Wie niet voor Mij is, is tegen Mij', zegt Hij. Als we voor Zijn naam uit willen komen, zullen we keuzes moeten maken en kunnen we niet een grijze muis in de massa zijn."
Ondanks strijd, binnen en buiten de kerk, heeft de predikant nooit het idee gehad om de wapenrusting voorgoed naast zich neer te leggen. "Sommige dingen kunnen je als predikant neerslachtig maken. Maar één van de wapens heeft mij altijd op de been gehouden: het Woord. Daar begint en eindigt het mee. God geeft iedere keer weer nieuwe kracht. Daardoor blijf ik staande."
bron: CIP.nl
"Het is niet alleen in de wereld maar vaak ook in de kerk een strijdtoneel. Satan neemt met name Gods gemeente onder vuur." Ds. C. van de Worp houdt zich in de hervormde Dorpskerkgemeente in Wezep momenteel bezig met een prekenserie over de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6. Niet alleen buiten de kerk, maar ook in de kerk zelf ervaart hij die geestelijke strijd. "Het supermarktdenken is ook de kerk binnengedrongen."
"In de kerk zitten velen die verlangen naar een helder Evangelie. En ondertussen verbijten we elkaar omwille van allerlei zaken, bijvoorbeeld een vertaling of liturgische vormgeving. Dan hebben we niet begrepen waar het om gaat." Pratend over hoe de predikant geestelijke strijd ervaart, komen allerlei anti-machten ter sprake, die het op Christus gemeente voorzien hebben. "Het supermarktdenken: 'Als het hier niet bevalt, ga ik ergens anders kijken', is ook de kerk binnengedrongen," gaat hij verder. "En dan wijs ik op de geestelijke wapenrusting. Daarmee mogen we ons wapenen om terug te gaan naar de kern van het geloof. Het is niet de bedoeling dat we ons door allerlei bijzaken laten afleiden."
"En als ik zie welke termen er gebruikt zijn toen de Herziene Statenvertaling werd gepresenteerd, dacht ik: dit kan niet. Dit is de kerk onwaardig en zo gaan we als christenen niet met elkaar om. Dat we het niet altijd met elkaar eens zijn, kan ik begrijpen. Maar elkaar op deze manier bejegenen, kan toch niet. Dit zijn zaken die mij heel erg pijn gedaan hebben. Willen we elkaar nog dragen en verdragen in kerkelijk Nederland? Wij moeten diep blijven buigen voor de God die dit alles in Zijn Woord heeft laten optekenen. Als een woord in de grondtekst drie betekenissen heeft, wie zijn wij dan om te zeggen: maar die ene betekenis is de waarheid? En wie een andere betekenis kiest, is leugenachtig bezig."
Maar de geestelijke strijd is breder dan "het negatief-kritische dat binnen de kerk niet tot opbouw is". Van de Worp: "Satan is uiterst actief en weet heel nauwkeurig waar onze zwakke plekken zitten. Dan hebben we niet genoeg aan alleen bijbellezen en bidden. Alle onderdelen van de geestelijke wapenrusting hebben we nodig. Dat is iets anders dan stil zitten in een hoekje. We zouden voorbereid moeten zijn op elke aanval van de duivel. En daar hebben de gehele wapenrusting voor gekregen. De totaliteit van die uitrusting zorgt ervoor dat we weerbaar zijn in onze samenleving, dat uiteindelijk een strijdperk is."
De predikant begrijpt dat die strijd niet altijd merkbaar is in het leven van christenen. "Maar als satan in de gaten krijgt dat je je als christen stiekem wel thuis voelt op deze wereld, vindt hij dat helemaal niet erg. Zolang we ons zo min mogelijk met Christus bezighouden, laat satan ons met rust. Dat heeft tot gevolg dat we niet zoveel van de geestelijke strijd zullen merken. Als we die strijd niet ervaren, zullen we moeten afvragen hoe dat komt. Mogelijk komen we dan tot de ontdekking dat we alsnog de kantjes ervan af lopen. De Heere Jezus dwingt ons om een duidelijke keuze te maken. 'Wie niet voor Mij is, is tegen Mij', zegt Hij. Als we voor Zijn naam uit willen komen, zullen we keuzes moeten maken en kunnen we niet een grijze muis in de massa zijn."
Ondanks strijd, binnen en buiten de kerk, heeft de predikant nooit het idee gehad om de wapenrusting voorgoed naast zich neer te leggen. "Sommige dingen kunnen je als predikant neerslachtig maken. Maar één van de wapens heeft mij altijd op de been gehouden: het Woord. Daar begint en eindigt het mee. God geeft iedere keer weer nieuwe kracht. Daardoor blijf ik staande."
bron: CIP.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Geestelijke strijd
Ik vind het een mooi artikel en in grote lijnen ben ik het er ook wel mee eens.
Persoonlijk ben ik ook weleens kritisch buiten de eigen veilige kerkgemeenschap gaan "shoppen" (wat overigens niet gewaardeerd wordt in de reformatorische gezindte, maar wat voor mij persoonlijk wel toegevoegde waarde heeft gekregen)
Ik ben zeg maar vroeger ingedut in het geloof en dat kwam gewoon doordat alles het zelfde ging, veilig eigen kerkje, gemeente, vaste mensen, alles bekend goed lief aardig vredig, maar het geloof was verstandelijk, niets meer.
Om een lang verhaal kort te houden ben ik na veel omzwervingen weer terug bij af, maar ik heb in die tijd wel de Heere Jezus persoonlijk mogen kennen in mijn hart en van lieverlee ook heel praktisch in mijn leven.
Ik ging en wilde leven naar Zijn wil.... dat ging natuurlijk helemaal niet goed, met vallen en opstaan.....zelfs door dalen van diepe diepe duisternis, maar (achteraf bezien) heeft Hij mij altijd vast gehouden op de een of andere manier.
Voor mij is niets meer vanzelfsprekend geworden en dat botst vaak hierdoor.
Ik bekijk alles door een kritische bril, ben kritisch over uiterlijke vormen komend vanuit gewoontes en tradities, maar ben juist enthousiast als ik merk dat dit bij mensen komt vanuit hun hart, een diepe levens overtuiging om zo te leven en heb daar dan veel respect voor.
Ik ben zeer zeer ontdaan als ik de jeugd ziet, die je eruit pikt, in mini rokjes met de benen tegen elkaar op de fiets, om de inkijk te pogen beperken en zich schandalig gedragen in het verkeer, of....nou ja..... ik hoef het allemaal niet benoemen, te erg.
Geestelijke strijd....... het is gesnoeid worden, soms is dit heel pijnlijk heb ik ervaren, maar ik mag achteraf inzien, dat snoeien, bloeien is geworden, bloeien in het Geloof met vallen en opstaan, met soms waarin je zo erg op de proef gesteld wordt en dreigt terug te vallen, weten dat de Heere God Trouw is, altijd, wat er ook gebeurt is, je altijd bij Hem terug mag komen bij oprecht berouw.
MoesTuin
Persoonlijk ben ik ook weleens kritisch buiten de eigen veilige kerkgemeenschap gaan "shoppen" (wat overigens niet gewaardeerd wordt in de reformatorische gezindte, maar wat voor mij persoonlijk wel toegevoegde waarde heeft gekregen)
Ik ben zeg maar vroeger ingedut in het geloof en dat kwam gewoon doordat alles het zelfde ging, veilig eigen kerkje, gemeente, vaste mensen, alles bekend goed lief aardig vredig, maar het geloof was verstandelijk, niets meer.
Om een lang verhaal kort te houden ben ik na veel omzwervingen weer terug bij af, maar ik heb in die tijd wel de Heere Jezus persoonlijk mogen kennen in mijn hart en van lieverlee ook heel praktisch in mijn leven.
Ik ging en wilde leven naar Zijn wil.... dat ging natuurlijk helemaal niet goed, met vallen en opstaan.....zelfs door dalen van diepe diepe duisternis, maar (achteraf bezien) heeft Hij mij altijd vast gehouden op de een of andere manier.
Voor mij is niets meer vanzelfsprekend geworden en dat botst vaak hierdoor.
Ik bekijk alles door een kritische bril, ben kritisch over uiterlijke vormen komend vanuit gewoontes en tradities, maar ben juist enthousiast als ik merk dat dit bij mensen komt vanuit hun hart, een diepe levens overtuiging om zo te leven en heb daar dan veel respect voor.
Ik ben zeer zeer ontdaan als ik de jeugd ziet, die je eruit pikt, in mini rokjes met de benen tegen elkaar op de fiets, om de inkijk te pogen beperken en zich schandalig gedragen in het verkeer, of....nou ja..... ik hoef het allemaal niet benoemen, te erg.
Geestelijke strijd....... het is gesnoeid worden, soms is dit heel pijnlijk heb ik ervaren, maar ik mag achteraf inzien, dat snoeien, bloeien is geworden, bloeien in het Geloof met vallen en opstaan, met soms waarin je zo erg op de proef gesteld wordt en dreigt terug te vallen, weten dat de Heere God Trouw is, altijd, wat er ook gebeurt is, je altijd bij Hem terug mag komen bij oprecht berouw.
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: Geestelijke strijd
Een mooi en leerzaam boekje over het werk van de duivel is:
Duivels dichtbij
S. D. Post
Duivels dichtbij
S. D. Post