Wim Anker schreef:
Lettend op de reacties waaruit ik eigenlijk lees dat een ieder die problemen ervaart nodig op cursus moet bij verlichte geesten ga ik serieus overwegen om ook Wilders te stemmen. Niet omdat ik denk dat hij het beter doet maar gewoon om de arrogantie van de zittende politici af te straffen.
Bovenstaande is niet persoonlijk bedoeld overigens maar m.i.is het voor de discussie goed te weten dat de reacties van @Jongere en @Parsifal deze reactie bij mij oproept. Ik kan verder uiteraard niet voor anderen spreken maar gelet op diverse verkiezingen ben ik hierin niet uniek.
De eerst geciteerde alinea is wat ik als politieke domheid beschrijf en iets wat ik als groot probleem zie. Je kunt het arrogantie noemen, maar het gezanik over "de elite" kan ik niet veel mee. Zeker niet als men vervolgens maar naar Trump of Wilders gaat, mensen die of gigantisch rijk zijn of al heel lang in de politiek meedraaien.
Als ik een groep mensen "minder, minder" hoor scanderen. Of "lock her up" dan zie ik grote problemen. Als mensen politici willen die geen consistent beleid lijken voor te staan om andere politici af te straffen dan zie ik grote problemen. Mensen hebben dat recht, maar het zijn nog steeds heel slechte redenen. Wat me juist in de SGP aanspreekt (en ook in bijvoorbeeld een politicus als Bernie Sanders, of eerder in Nederland Jan Pronk) is dat ze ergens voor staan, ze voorspelbaar zijn, niet komen met "unnegotiables" om daar na de verkiezingen al vanaf stappen etc. Ik kan er niet bij dat dezelfde mensen die Bill Clinton wilden afzetten vanwege zijn seksuele escapades nu Trump stemmen, ik kan er niet bij dat mensen Hillary Clinton leugenachtig noemen en dan maar Trump kiezen etc. Ik kan er niet bij dat mensen voor iemand stemmen die door het land gemaakte afspraken en gedane beloften per direct bij het grof vuil willen zetten. Ik deel de afkeer voor Hillary Clinton. Ik denk dat zij een vreselijke minister van buitenlandse zaken was en dat haar standpunten op het gebied van bijvoorbeeld abortus en homohuwelijk af te wijzen zijn (al moet er wel wat gebeuren om de rechten van homoseksuele en bijvoorbeeld transgenders te beschermen). Wat Madeleine Albright zei in support voor Clinton was vele malen seksistische dan wat Trump heeft gezegd. Clinton heeft niet eens geprobeerd om ook maar een hand uit te steken naar de evangelicalen (In tegenstelling tot Obama trouwens, die duidelijk bijvoorbeeld de afname van de vraag naar abortus als een doel benoemde).
Ja ik ken de problemen met het wegkijken van problemen die er zijn (In Zweden is dat een veel groter probleem dan in Nederland, al zijn de Zweedse problemen weer veel minder groot dan populistische nieuwsbronnen willen doen geloven). Echter problemen benoemen en met oplossingen komen die volkomen buiten de werkelijkheid staan of die je eigen waarden verloochenen is net zo fout als problemen niet benoemen. Hoe serieus neem je Trump als die zegt dat Mexico wel voor een muur gaat betalen? Of dat hij banen naar de VS gaat terughalen terwijl hij zelf heel veel werk naar het buitenland heeft verplaatst? Hoe serieus ben je als je bang bent dat de transseksueel die van het damestoilet gebruikt maakt een perverseling is en je kiest voor iemand die (in het beste geval) grapt over aanranding. Hoe serieus pro-life ben je als je voor het recht op het dragen van semi-automatische wapens bent? Hoe pro-familie ben je? Als je gezinshereniging van internationale koppels onmogelijk wilt maken?
Als je een probleem hebt dan kun je klagen over de problemen (zoals de mensen die je noemde die goed boven het minimumloon verdienen maar nog niet de door hun gewenste levenstijl kunnen hebben) of je kunt kijken naar wat realistisch haalbaar is (deze klagers hebben m.i. net zoveel recht van klagen als de vele straatjongeren die discriminatie klagen als ze geen werk kunnen krijgen omdat ze niet de juiste opleiding hebben.) Wilders of Trump helpen daar echter niets. Aboutaleb of Clinton doen waarschijnlijk meer goeds voor hen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."