Zita schreef:Ik heb wel het idee dat allerlei klachten in golven komen. In mijn jeugd hadden nogal wat kinderen koemelkallergie. Daar hoor ik tegenwoordig niemand meer over. In mijn studententijd kampte iedereen met RSI. Medestudenten liepen jarenlange studievertraging op doordat zij met ernstige pijnen als gevolg van RSI kampten. Op dit moment ken ik niemand met RSI, terwijl we toch echt niet minder de muis of het toetsenbord zijn gaan gebruiken. Coeliakie is naar mijn idee iets van de afgelopen vijf jaar.
Ligt het aan effectieve behandelingen (tuberculose is zo'n veelvoorkomende ziekte die ik alleen nog maar uit boeken ken), ligt het aan mijn sociale omgeving of is het herkenbaar dat kwalen met golfbewegingen over Nederland lijken te trekken?
Het is voor ons 1 groot vraagteken. Onze oudste heeft koemelkallergie gehad, wij wisten het niet. Maar wat was dat verschrikkelijk, elke keer dat huilen en soms dat krijsen. En je zag dat hij pijn had en testen wezen uit dat er niks was. Totdat de huisarts er helemaal ingedoken was en dat hij de meest dure babyvoeding voorschreef om zaken uit te sluiten. En effect werd langzaam zichtbaar, maar om te zien of er geen andere zaken speelden, moest hij weer terug. Na twee dagen begon het huilen weer, heel langzaam. Toen begon de verzekering moeilijk te doen, maar uiteindelijk gaven ze toe. En nu? Heeft hij nergens last meer van, maar hij merkt wel als hij bepaalde producten te veel op heeft, dat hij 's nachts buikpijn heeft. Dus hij mijdt zelf die producten.
Onze jongste heeft coeliakie. En wij merken precies wanneer ze iets heeft gegeten waar toch gluten in zitten, ze slaapt dan onregelmatig, overgevoelig, buikpijn. En als je dan het het hele dagpatroon na gaat dan weten we waar het fout is gegaan. Bijvoorbeeld een traktatie op school, een moeder die apart voor haar een glutenvrije traktatie heeft gemaakt. Dat is natuurlijk te waarderen, maar vervolgens blijkt dat die moeder hetzelfde mes heeft gebruikt, op dezelfde plek op het aanrecht heeft klaargemaakt als de andere traktaties. Nu het bekend is, bellen moeders van te voren op, hoe ze hier mee om moeten gaan. Terwijl het niet hoeft, want wij zorgen dat er aparte traktaties meegaan zodat ze niks te kort komt.
Wat wetenschappers denken, is dat de oorspronkelijk Coeliakie langzaam verdwijnt, maar dat er dan weer andere soorten voor terugkomen die dan weer andere namen krijgen. Nu is de verzamelnaam nog Coeliakie, maar over paar jaar is die naam weg en zijn er drie nieuwe namen voor in de plaats gekomen.
Wat je aangeeft over RSI, is inderdaad waar, maar vergelijk de laptops/toetsenborden van 5 jaar terug met de toetsenborden van nu. Ze zijn ergonomischer geworden. En bijvoorbeeld hoeveel soorten muizen zijn er? Mijn vrouw gaf vorige week aan dat nu ze met een nieuw soort digibord werkt dat ze minder last van haar rug heeft. De vorige moest je met een stift op het bord drukken en soms reageerde het bord niet. Nu hoeft ze haar hand lichtjes over het scherm halen en het reageert al. De bewegingen worden alleen maar natuurlijker en eenvoudiger.