Nee, als het maar onder verantwoording (besturing) van de kerkenraad is. Bij de overige verenigingen in veel gemeenten is het een gewoonte dat ambtsdragers op álle avonden zomaar opeens aanwezig kunnen zijn, als 'onverwachtse controle'.ejvl schreef:Dus je zou het geen probleem vinden als er verenigingen zoals bijbelstudie en dergelijken komen die onder ambtelijk toezicht staan?DGG schreef:Ja, maar ondanks dat je mij 'zwaar' vind overkomen..., ben ik dat heus niet. Ik ben het alleen eens met de zorgen die ds. Schot uit; net zo bezorgd ben ik over de bepaalde ideeën die het andere gedeelte van de Ger. Gem. doorvoert, zoals bovenstaande; en andere dingen, zoals het verbieden van kanselruil in de Ger. Gem. bijvoorbeeld (zie betreffende topic).
Kijk! Dit is nou waar ds. Schot voor waarschuwt. God stierf niet voor de hele wereld. En het is niet zo dat je álleen dat moet geloven om zalig te worden; althans, daar begint het niet mee. Maar langs een weg van ellende, zonde en schuld zal God Sion door recht verlossen. Dit is niet de hele wereld. Het bloed van Christus was wel zodanig dat het genoeg was voor de hele wereld, maar Jezus stierf alleen voor de zonde van Zijn volk!Overigens zijn jouw voorbeelden:niet perse remonstrants, maar er is wel een goede uitleg bij nodig, het kan remonstrants gemaakt worden, maar het is het niet per definitie.DGG schreef:'God stierf voor de hele wereld; geloof het en je bent zalig
Dus wat jij zegt is remonstrants.
Ik ben het in het overgrote deel eens met Jongere; alleen is er bij mij een grotere kloof tussen de bijbelkringen en (een gedeelte van) de kerkenraad. Helaas is de remonstrantse leer van de bijbelkringen hier ook al de kerkenraad binnengeslopen...