Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Martijn schreef:
eilander schreef:
Martijn schreef:
eilander schreef:Ik heb geen moeite met het lezen van de Redelijke Godsdienst in de oude vorm. Daarnaast - misschien een beetje flauw van mij - hoef ik de nieuwe versie niet omdat de uitgever deel 3 niet hertaald gaat uitgeven.
Wat is de reden dat ze deel 3 niet opnieuw uitgeven?
Volgens de uitgever en de hertaler:
"Daarin geeft Brakel een nogal gedetailleerde, wat chiliastische verklaring van het boek Openbaring. We denken dat daar minder behoefte aan is."

Volgens de vertaler is à Brakels uitleg van de Open­baring aan Johannes „verreweg het zwakste en meest controver­siële element van zijn werk en heeft daarom nooit de blijvende erkenning en goedkeuring ontvangen die zijn toegekend aan de ”Redelijke godsdienst” zelf.”
Jammer dat ze zo voor in genomen zijn. Waarom zou daar geen behoefte aan zijn vraag ik me dan af. Ik denk dat dat onderwerp nu meer leeft dan 10-15 jaar terug.

Of zou de Banier zich niet willen inlaten met een andere visie op het Bijbelboek Openbaring vanwege de achterban?
Wat een onzin. Brakel zijn visie op de eindtijdverwachting is altijd omstreden geweest. Ik ben ook een voorstander van het volledig hertalen maar kan de overweging van de hertaler en uitgever begrijpen. Ik denk niet zo snel in complottheorieën :hum ....en ja uitgeven is een commerciële bezigheid en daar is niets mis mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door alexv »

Begrijp ik dat goed? Je vind de Bijbelse toekomstverwachting een complottheorie? En Brakel hier dus een complotdenker?
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Madel »

alexv schreef:Begrijp ik dat goed? Je vind de Bijbelse toekomstverwachting een complottheorie? En Brakel hier dus een complotdenker?
Waarom verbaas je je hierover aangezien je hier ook al langer op dit forum bent? Wie de profetieën gewoon letterlijk neemt en als zijnde nog onvervuld (allereerst aan Israël) is hier een ketter en gelooft in sprookjes of complottheorieën. Is dit in de kerkgeschiedenis sinds onze jaartelling heel veel anders geweest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

O, dan ben ik een ketter en huisman ook. Als je de moeite zou nemen om onze bijdragen te lezen, zou je dat weten.
Huisman bedoelde het hier heel anders. Nochtans ben ik het niet met hem eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

eilander schreef:O, dan ben ik een ketter en huisman ook. Als je de moeite zou nemen om onze bijdragen te lezen, zou je dat weten.
Huisman bedoelde het hier heel anders. Nochtans ben ik het niet met hem eens.
Precies , wij zijn het niet eens over de stap om deel 3 niet uit te geven.

@Alexv, Ik sta helemaal achter de Bijbelse toekomstverwachting. De verwarring is de diverse interpretatie van Schriftgedeelten. Dus helaas weer geen complot ontdekt :OO3

@Madel, jij gooit stelselmatig de gehele Schriftuitleg vanaf de vroege kerk tot nu weg. Jammer want zo ben je wel je eigen uitlegger maar is er niemand die jou kan corrigeren. En geloof me ieder mens heeft correctie nodig.

Maar niet getreurd ik zal jouw corrector wel zijn op dit door jou zo geliefde forum :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Wim Anker
Berichten: 4010
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wim Anker »

In ieder geval heeft Madel deel III van Brakel nooit gelezen. :haha
Want die staat, in zijn uitleg van de Openbaringen, dichter bij Huisman en Eilander dan bij de interpretatie van Madel.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Martijn »

Madel schreef:
alexv schreef:Begrijp ik dat goed? Je vind de Bijbelse toekomstverwachting een complottheorie? En Brakel hier dus een complotdenker?
Waarom verbaas je je hierover aangezien je hier ook al langer op dit forum bent? Wie de profetieën gewoon letterlijk neemt en als zijnde nog onvervuld (allereerst aan Israël) is hier een ketter en gelooft in sprookjes of complottheorieën. Is dit in de kerkgeschiedenis sinds onze jaartelling heel veel anders geweest?
Zo is het mij ook altijd geleerd. Totdat je zelf gaat onderzoeken en de bijbel gaat bestuderen hierover...

Om een voorbeeld te noemen. Er is mij vroeger geleerd dat we nu al in de periode leven van het (1000 jarig) vrederijk. Dat zou betekenen dat de duivel nu gebonden is. Als ik om mij heen kijk en de krant lees dan zie ik dat juist niet...

Tot Augustines waren er velen die de chiliastische visie hadden. Augustines had grote invloed hierop. Iemand heeft daar wel eens over gezegd dat ieder groot licht ook zijn schaduwkanten heeft....
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: RE: Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:Ik ben ook een voorstander van het volledig hertalen maar kan de overweging van de hertaler en uitgever begrijpen. (...) ....en ja uitgeven is een commerciële bezigheid en daar is niets mis mee.
Toch vind ik dat een uitgever en een hertaler gebonden zijn aan de opzet en bedoelingen van de oorspronkelijke uitgave en/of auteur. Een kleine bloemlezing uit een groter werk is prima, maar wanneer je een heruitgave uitbrengt, dan kun je niet zomaar een deel weglaten. Ik heb hier echt heel weinig begrip voor. Commercieel moet een uitgever zich maar afvragen of hij het hele werk wil uitgeven of het hele werk niet. Een tussenweg is er niet. Ook het argument dat de chronologische visie van à Brakel op Openbaring thans door bijna niemand meer onderschreven wordt, vind ik niet relevant. Ook de verschillen in uitleg kunnen verrijkend zijn.

Helaas hebben we al eerder dit soort zaken gezien, zoals de verkorte uitgave van de Bijbelverklaring van Matthew Henry (ook bij De Banier). En in het boek over het Genadeverbond van Th. Boston is de volgorde van de hoofdstukken in de nieuwe uitgave gewijzigd (anders dan bij Boston). Al zou het aan de inhoud niets afdoen, zoiets doe je toch niet...!

Het is extra kwalijk als in dit geval het weglaten van de verklaring van Openbaring niet heel duidelijk erbij staat in de advertentie of prospectus. Nu kan ik het op de site van De Banier alleen lezen in een bijgevoegde recensie, dat is niet al te duidelijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18770
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door helma »

Eens!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Precies, @Zonderling, dat is exact wat ik bedoelde. Ik vind het een kwalijke zaak, terwijl het eigenlijk verblijdend zou moeten zijn als er zo'n standaardwerk toegankelijk gemaakt wordt voor jongeren.
Maar nu krijgen we dus mensen die zeggen de Redelijke Godsdienst in z'n geheel gelezen te hebben, maar van deel drie totaal niets weten. Op z'n zachtst gezegd jammer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

eilander schreef:Precies, @Zonderling, dat is exact wat ik bedoelde. Ik vind het een kwalijke zaak, terwijl het eigenlijk verblijdend zou moeten zijn als er zo'n standaardwerk toegankelijk gemaakt wordt voor jongeren.
Maar nu krijgen we dus mensen die zeggen de Redelijke Godsdienst in z'n geheel gelezen te hebben, maar van deel drie totaal niets weten. Op z'n zachtst gezegd jammer.
Op zich ben ik het eens met jullie daarom schreef ik ook : Ik ben ook een voorstander van het volledig hertalen.

Maar ik ben dankbaar dat de eerste delen van de Redelijke Godsdienst zo prachtig hertaald worden. Echt een stuk toegankelijker voor jonge mensen. Om dan het hele project af te keuren gaat mij te ver. Deel 3 was altijd al het minst gelezen.

Trouwens mensen die de Redelijke Godsdienst in z'n geheel gelezen hebben zijn zeldzaam.

.......en voor de liefhebbers is deel 3 tweedehands ruim te verkrijgen. ( vanaf €10,-)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
eilander schreef:Precies, @Zonderling, dat is exact wat ik bedoelde. Ik vind het een kwalijke zaak, terwijl het eigenlijk verblijdend zou moeten zijn als er zo'n standaardwerk toegankelijk gemaakt wordt voor jongeren.
Maar nu krijgen we dus mensen die zeggen de Redelijke Godsdienst in z'n geheel gelezen te hebben, maar van deel drie totaal niets weten. Op z'n zachtst gezegd jammer.
Op zich ben ik het eens met jullie daarom schreef ik ook : Ik ben ook een voorstander van het volledig hertalen.

Maar ik ben dankbaar dat de eerste delen van de Redelijke Godsdienst zo prachtig hertaald worden. Echt een stuk toegankelijker voor jonge mensen. Om dan het hele project af te keuren gaat mij te ver. Deel 3 was altijd al het minst gelezen.

Trouwens mensen die de Redelijke Godsdienst in z'n geheel gelezen hebben zijn zeldzaam.

.......en voor de liefhebbers is deel 3 tweedehands ruim te verkrijgen. ( vanaf €10,-)
De liefhebbers kunnen ook de complete uitgave nog prima tweedehands verkrijgen. En ook hebben maar weinig mensen de vier delen van Calvijns Institutie compleet gelezen. Maar daar gaat het niet om.

Ik zou (bij deze) de uitgever en hertaler willen oproepen om na deel 2 alsnog ook de hertaling van deel 3 in hun project een plaats te geven. Gewoon om recht te doen aan de auteur en de oorspronkelijke opzet van het werk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Van harte eens met deze oproep. Hoe langer ik erover nadenk, hoe kwalijker ik het vind. Dit had niet uitgegeven mogen worden onder dezelfde titel, eenvoudigweg omdat het een gedeelte betreft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

eilander schreef:Van harte eens met deze oproep. Hoe langer ik erover nadenk, hoe kwalijker ik het vind. Dit had niet uitgegeven mogen worden onder dezelfde titel, eenvoudigweg omdat het een gedeelte betreft.
Eilander waar is je nuance gebleven. :) Ik verheug mij iig op deel 1b :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

On topic maar weer.

Afbeelding
John Kershaw
Deze bundel bevat zeven preken van John Kershaw. Hoewel in 1970 een biografie van hem in het Nederlands verscheen, zijn er weinig preken van hem vertaald, in tegenstelling tot zijn geestverwant J.C. Philpot. De preken van Kershaw zijn net als die van Philpot bevindelijk van aard. Ze geven alle eer voor de verwerving en toepassing van de zaligheid aan Christus.
En twee boekjes van Thomas Goodwin.
Thomas Goodwin (1600-1679) was een puriteins theoloog en prediker. In 1639 vluchtte hij naar Nederland om aan vervolging te ontkomen. Later was hij afgevaardigde naar de beroemde Synode van Westminster.
Afbeelding
Hoe kun je weten of een gebed door God verhoord is of zal worden? Thomas Goodwin dringt er op aan te letten op Gods antwoorden op onze gebeden. Hij onderscheidt diverse gebeden: sommige hebben betrekking op de verre toekomst, en we zullen hun verhoring misschien niet meemaken. Andere gebeden hebben betrekking op andere mensen, en weer andere op onszelf.

Goodwin geeft raad over de wijze van bidden en hoe we ons moeten gedragen als onze gebeden niet direct of merkbaar verhoord worden.
Afbeelding
De apostel Jakobus schrijft dat de lijdzaamheid een volmaakt werk moet hebben (Jak. 1:4). Maar wat is lijdzaamheid eigenlijk? En waarom moet juist deze genadegave een volmaakt werk hebben?

Goodwin legt uit dat lijdzaamheid nodig is in tijden ven beproeving en verzoeking. De lijdzaamheid maakt een christen het meest gelijk aan Christus. Christus onderging Zijn beproevingen en verzoekingen met lijdzaamheid, hoewel Hij God was. De lijdzaamheid is de bekroning van allerlei andere genadegaven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie