Verontrustende berichten

Tiberius
Administrator

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Onbemind schreef:Is het per definitie angst of wantrouwen? Of kan je gewoon ook zeggen, wij wachten af hoe het in andere gemeente verloop, en kijken naar de huidige situatie in onze gemeente en baseren daar ons antwoord op.
Het argument wat je nu inbrengt (wachten op het verloop in andere gemeente), is een ander argument dan wat ik noemde (angst voor lagere opkomst / wantrouwen richting leden).
Persoonlijk vind ik dat een zwak argument, want het lijkt me een symptoom van een niet-besluitvaardige kerkenraad. Dat hoeft natuurlijk niet - ik ken de casus niet die je lijkt te beschrijven - maar als men over zoiets eenvoudigs als een oppasdienst al aarzelt om een besluit te nemen, vrees ik dat het met andere zaken weinig beter gesteld is.

In de besluitvorming zou ik niet te veel kijken naar mogelijke zij-effecten, want dat is toch maar koffiedikkijken. Bovendien vertroebelt dat de discussie.
Onbemind

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:
Onbemind schreef:Is het per definitie angst of wantrouwen? Of kan je gewoon ook zeggen, wij wachten af hoe het in andere gemeente verloop, en kijken naar de huidige situatie in onze gemeente en baseren daar ons antwoord op.
Het argument wat je nu inbrengt (wachten op het verloop in andere gemeente), is een ander argument dan wat ik noemde (angst voor lagere opkomst / wantrouwen richting leden).
Persoonlijk vind ik dat een zwak argument, want het lijkt me een symptoom van een niet-besluitvaardige kerkenraad. Dat hoeft natuurlijk niet - ik ken de casus niet die je lijkt te beschrijven - maar als men over zoiets eenvoudigs als een oppasdienst al aarzelt om een besluit te nemen, vrees ik dat het met andere zaken weinig beter gesteld is.

In de besluitvorming zou ik niet te veel kijken naar mogelijke zij-effecten, want dat is toch maar koffiedikkijken. Bovendien vertroebelt dat de discussie.
Goed,

mogelijke zij-effecten wat koffiedikken wordt genoemd. En wat ik intrepeteer als de middagdienst waar je mogelijk op doelt vind ik ver gaan.
Discussie is dan gesloten voor mij.

Btw als medelid van een kerkenraad verwacht en hoop ik wel dat jij niet snel een conclusie trekt over een bepaalde situaties in een andere gemeente in een andere provincie.

Een simpel voorbeeld, het lopen/kuieren op een zondag. In de ene wordt het getolereerd in de andere is het niet gewenst. En de derde gemeente is het een gewoonte.
Ignoti nulla cupido.
Tiberius
Administrator

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Klopt. Ik heb het hier over de algemene lijn.
Het is al lastig om voldoende voeling te hebben met wat er in de eigen gemeente leeft, laat staan dat ik kan oordelen over een mij voor zover ik weet onbekende gemeente.
margrietha

Bericht door margrietha »

Bij ons in de gemeente loopt de oppasdienst terug sinds de diensten via een scanner te beluisteren zijn! Het aantal oppassers is al terug gegaan van 4 naar 2. Herkenbaar?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

margrietha schreef:Bij ons in de gemeente loopt de oppasdienst terug sinds de diensten via een scanner te beluisteren zijn! Het aantal oppassers is al terug gegaan van 4 naar 2. Herkenbaar?
Er zijn volgens onbevestigde berichten -hoor wel eens wat- mensen die via de scanner 'zwart' mee luisterden. Op zich hoeft dat niet anders te zijn als via de kerktelefoon, maar zo weet men soms wel de collectes te ontlopen. In onze gemeente is dit zo opgelost, dat officieel de scanner-luisteraars een verzegelde collectebus in huis krijgen, en de kerkenraad verwacht dat je daar tijdens de collectes (niet achteraf, als het geld wordt opgehaald) je bijdrage in deponeert. Ik weet dat dit niet waterdicht is, er kan misbruik van worden gemaakt. Maar is dat in feite ook niet het geval als je via internet meeluistert?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Ik zou feestelijk bedanken voor zo'n verzegelde bus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat ruikt ook weer naar een maatregel genomen uit angst en wantrouwen.
Een verzegelde bus, hoe krijg je het bedacht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Dat ruikt ook weer naar een maatregel genomen uit angst en wantrouwen.
Je zou - in geval van geldgebrek en kwaadwillendheid - even snel iets uit het potje kunnen pakken.
Maar zo argwanend is men nu ook weer niet. Er wordt wel eens vergeten het zegeltje weer te sluiten,
en maak ik daarop attent, dan zegt "kassier der kerk": O laat maar... blijkbaar vertrouwen ze het dan toch wel. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Dat ruikt ook weer naar een maatregel genomen uit angst en wantrouwen.
Dat is heel verstandig, niet voor de mensen die de bus in huis hebben, maar voor degenen die de bus komen verwisselen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en vond het fijn om te weten dat ik de sleutels niet in mijn bezit heb. Tijdens het tellen van de collecten werden dan in bijzijn van een aantal broeders de busjes geopend en geteld.

Heeft niets met angst of wantrouwen te maken, maar is gewoon een uitstekende maatregel in het kader van een goede administratieve organisatie. Het is m.i. een vereiste dat dat daar in de kerk ook aandacht voor is.

En dus vind ik het kwalijk als een broeder zegt "o laat maar".
Curatorium

Bericht door Curatorium »

margrietha schreef:Bij ons in de gemeente loopt de oppasdienst terug sinds de diensten via een scanner te beluisteren zijn! Het aantal oppassers is al terug gegaan van 4 naar 2. Herkenbaar?
Is een scanner zo'n apparaat die via de oude hulpverleningsfrequenties uitzendt? Waarom dan gelijk niet via Kerkdienstgemist? Sinds mijn gemeente openbaar op het internet zit is er veel meer aanloop in de middagdiensten. Van thuislezers tot bezwaarde vergadering van gelovigen, dus die nemen ook kinderen mee voor de creche. Heel soms worden enkelen ook lid.
De mensen die thuisblijven wanneer een kerk openbaar te beluisteren is, zijn vaak de mensen die daarvoor ook al thuisbleven.
-DIA- schreef: In onze gemeente is dit zo opgelost, dat officieel de scanner-luisteraars een verzegelde collectebus in huis krijgen, en de kerkenraad verwacht dat je daar tijdens de collectes (niet achteraf, als het geld wordt opgehaald) je bijdrage in deponeert.
Haha, ik moet hier hardop om lachen. Een verzegelde collectebus, geweldig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Dat is heel verstandig, niet voor de mensen die de bus in huis hebben, maar voor degenen die de bus komen verwisselen. Ik heb dat zelf ook gedaan, en vond het fijn om te weten dat ik de sleutels niet in mijn bezit heb. Tijdens het tellen van de collecten werden dan in bijzijn van een aantal broeders de busjes geopend en geteld.

Heeft niets met angst of wantrouwen te maken, maar is gewoon een uitstekende maatregel in het kader van een goede administratieve organisatie. Het is m.i. een vereiste dat dat daar in de kerk ook aandacht voor is.

En dus vind ik het kwalijk als een broeder zegt "o laat maar".
Maar je zegt dan ook niet, tenminste ik niet: Verzegelen dat ding! en snel een beetje! :modo
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
Is een scanner zo'n apparaat die via de oude hulpverleningsfrequenties uitzendt? Waarom dan gelijk niet via Kerkdienstgemist? Sinds mijn gemeente openbaar op het internet zit is er veel meer aanloop in de middagdiensten. Van thuislezers tot bezwaarde vergadering van gelovigen, dus die nemen ook kinderen mee voor de creche. Heel soms worden enkelen ook lid.
De mensen die thuisblijven wanneer een kerk openbaar te beluisteren is, zijn vaak de mensen die daarvoor ook al thuisbleven.
-DIA- schreef: In onze gemeente is dit zo opgelost, dat officieel de scanner-luisteraars een verzegelde collectebus in huis krijgen, en de kerkenraad verwacht dat je daar tijdens de collectes (niet achteraf, als het geld wordt opgehaald) je bijdrage in deponeert.
Haha, ik moet hier hardop om lachen. Een verzegelde collectebus, geweldig.
Voor zover ik weet moest, in ieder geval voor de kerktelefoon, een abonnement worden genomen. Tenminste in de tijd toen de oude PTT dat nog verzorgde.
Een scanner is kosteloos, maar het nadeel is genoemd: ontduiking van collectes.
Nog een nadeel: de geluidskwaliteit laat soms wel eens iets te wensen over, vooral als het gaat om de gemeentezang (en orgelspel). Maar ik vind het prima zo.
Tom

Bericht door Tom »

Hier meer bezoekers in de diensten met creche. Vooral veel moeders die je anders 's middags/ s' avonds nooit zag. Een creche kan zo toch alleen tot zegen zijn?
refo schreef:Ik zou feestelijk bedanken voor zo'n verzegelde bus.
Dat zou ik ook doen. Mijn moeder heeft zelfs een ijzeren busje met een hangslotje erop waarvan alleen de diakenen de sleutel hebben...........
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tom schreef:Mijn moeder heeft zelfs een ijzeren busje met een hangslotje erop waarvan alleen de diakenen de sleutel hebben...........
Waarschijnlijk dezelfde die ze hier gebruiken. Legergroen van kleur...?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tjonge
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten