Sorry, maar dit begrijp ik niet. Hoe bedoel je dat?mcgk schreef:Je kan als kerkenraad star blijven en iedereen laten vertrekken, je kan ook ruimte bieden voor een nieuwe gemeente.
En verwar star niet altijd met standvastig.
Sorry, maar dit begrijp ik niet. Hoe bedoel je dat?mcgk schreef:Je kan als kerkenraad star blijven en iedereen laten vertrekken, je kan ook ruimte bieden voor een nieuwe gemeente.
Dit meen je serieus?DDD schreef:Je kunt toch heel eenvoudig twee kerkenraden instellen, eentje voor de linkerflank en eentje voor de rechterflank? Zo ingewikkeld lijkt mij dat niet.
Dat meent DDD helaas serieus. Alles kan en mag en het blijft altijd binnen zijn gereformeerde kaders.Mara schreef:Dit meen je serieus?DDD schreef:Je kunt toch heel eenvoudig twee kerkenraden instellen, eentje voor de linkerflank en eentje voor de rechterflank? Zo ingewikkeld lijkt mij dat niet.
Ik hoop dat het ironie is, dat is moeilijk af te lezen op een forum.
Soms vraag ik mij af wat eigenlijk nog een 'hoofdzaak' in de kerk is. Alles kan, mag en moet er maar mee door kunnen.ejvl schreef:Het ligt eraan welke verschillen. Zaken die lijnrecht tegen Gods woord ingaan mogen nooit gedoogd worden.
Als het gaat om wel of geen gezangen, kleding, ritmisch zingen en dergelijke bijzaken moet dit als onbelangrijk gezien worden.
Als dat niet zo was, waren er wereldwijd maar een paar echte kerken in een klein stukje Nederland.
Het gaat om het gegeven dat een individu vaak dingen wil veranderen (lees: moderniseren) en daarbij wat mensen om zich heen verzamelt intussen. Er wordt dan iets geroepen op een gemeentevergadering en meteen zie je dan jaknikkers.ejvl schreef:Het ligt eraan welke verschillen. Zaken die lijnrecht tegen Gods woord ingaan mogen nooit gedoogd worden.
Als het gaat om wel of geen gezangen, kleding, ritmisch zingen en dergelijke bijzaken moet dit als onbelangrijk gezien worden.
Als dat niet zo was, waren er wereldwijd maar een paar echte kerken in een klein stukje Nederland.
Kijk in de wereld om je heen. Wat zijn de gewoonten van een gemeente in Peru? Kongo? China? Etc. Blijkbaar zijn dat toch geen hoofdzaken.Leerling schreef:Soms vraag ik mij af wat eigenlijk nog een 'hoofdzaak' in de kerk is. Alles kan, mag en moet er maar mee door kunnen.ejvl schreef:Het ligt eraan welke verschillen. Zaken die lijnrecht tegen Gods woord ingaan mogen nooit gedoogd worden.
Wij zijn geen gemeente in Kongo, Peru en China. Wij zijn kerk in Nederland, met de wortels in de Reformatie, de Nadere Reformatie, de traditie der eeuwen en onze Nederlandse cultuur. Daarmee wil ik zeggen dat het vergelijken met andere kerken in andere landen geen argument is om in onze erediensten allerlei liturgische vernieuwingen door te voeren of te weren.ejvl schreef:Kijk in de wereld om je heen. Wat zijn de gewoonten van een gemeente in Peru? Kongo? China? Etc. Blijkbaar zijn dat toch geen hoofdzaken.Leerling schreef:Soms vraag ik mij af wat eigenlijk nog een 'hoofdzaak' in de kerk is. Alles kan, mag en moet er maar mee door kunnen.ejvl schreef:Het ligt eraan welke verschillen. Zaken die lijnrecht tegen Gods woord ingaan mogen nooit gedoogd worden.
Wat @mara zegt, doorduwen is nooit goed, maar om genoemde zaken zou er nooit een scheuring mogen ontstaan. Zowel niet in het aanschaffen van deze gewoontes als het afschaffen.
In de CGK gaan zulke veranderingen hand in hand met een oppervlakkige prediking, een uiterst optimistiche gemeentebeschouwing, het weglaten van de noodzaak van de wedergeboorte en aan de doodstaat van de mens wordt al evenmin aandacht gegeven in de prediking.ejvl schreef:Kijk in de wereld om je heen. Wat zijn de gewoonten van een gemeente in Peru? Kongo? China? Etc. Blijkbaar zijn dat toch geen hoofdzaken.Leerling schreef:Soms vraag ik mij af wat eigenlijk nog een 'hoofdzaak' in de kerk is. Alles kan, mag en moet er maar mee door kunnen.ejvl schreef:Het ligt eraan welke verschillen. Zaken die lijnrecht tegen Gods woord ingaan mogen nooit gedoogd worden.
Wat @mara zegt, doorduwen is nooit goed, maar om genoemde zaken zou er nooit een scheuring mogen ontstaan. Zowel niet in het aanschaffen van deze gewoontes als het afschaffen.
Dat zeg ik ook niet.Leerling schreef: Wij zijn geen gemeente in Kongo, Peru en China. Wij zijn kerk in Nederland, met de wortels in de Reformatie, de Nadere Reformatie, de traditie der eeuwen en onze Nederlandse cultuur. Daarmee wil ik zeggen dat het vergelijken met andere kerken in andere landen geen argument is om in onze erediensten allerlei liturgische vernieuwingen door te voeren of te weren.
Nee ik vroeg mij alleen of alles tegenwoordig bijzaak was.ejvl schreef:Dat zeg ik ook niet.Leerling schreef: Wij zijn geen gemeente in Kongo, Peru en China. Wij zijn kerk in Nederland, met de wortels in de Reformatie, de Nadere Reformatie, de traditie der eeuwen en onze Nederlandse cultuur. Daarmee wil ik zeggen dat het vergelijken met andere kerken in andere landen geen argument is om in onze erediensten allerlei liturgische vernieuwingen door te voeren of te weren.
Ik reageer alleen op jouw post dat je verzucht dat hoofdzaken en bijzaken niet gekend worden.
Dat is te betreuren.huisman schreef:
In de CGK gaan zulke veranderingen hand in hand met een oppervlakkige prediking, een uiterst optimistiche gemeentebeschouwing, het weglaten van de noodzaak van de wedergeboorte en aan de doodstaat van de mens wordt al evenmin aandacht gegeven in de prediking.
Bewijs in deze concrete situatie in Nunspeet is dat deze leden opeens ook prima in de NGK konden kerken. De prediking die oorspronkelijk in de CGK Nunspeet was te horen is onvergelijkbaar met de prediking in de NGK.
Soms lijkt het wel dat de preek een bijzaak is geworden. Opwekkingsliedjes zingen is blijkbaar belangrijker dan een prediking die de volle raad Gods verkondigd.