huisman schreef:@Sheba bedankt voor je antwoord maar het brengt niet tot een oplossing. Veel van wat jij zegt is waar en naar de Schrift maar je hebt m.i. te weinig oog voor het onderwerpelijke. Voorwerpelijk zijn wij het eens: Geen leven buiten Christus. Onderwerpelijk zijn wij net oneens: De ware gelovige heeft niet altijd het ware zicht op Christus en aan zijn deel in Christus. Vooral in het begin van het geloof gaat de Geest ontdekken wie wij zijn en worden wij een verloren zoon bij de varkens.
Ik voel mij meer thuis bij het spreken van de citaten die ik plaatste uit de grote catechismus omdat ik dat vind overeenstemmen met wat ik lees in Gods Woord.
Goede Pinksterdagen gewenst.
Ik heb aldoor gezegd, We gaan Hem meer en meer kennen. En Zijn genade wordt steeds groter. wonderlijker. We leren niet alles op een dag. Maar op de bodem van dit alles ligt kennis aan de persoonlijke Borg en Zaligmaker.
Jij zegt dat dat kan ontbreken in het begin.
Waarom waren die mensen met Pinksteren zo blij? Ze waren net bekeerd?
Waarom wordt er gesproken in de Bijbel over wij weten, wij kennen etc?
Omdat ze het niet kennen en weten?
Klopt niet, want zekerheid van genade en zaligheid horen bij het wezen van het geloof.De grote catechismus van Westminster vr 81:
Zijn alle ware gelovigen altijd verzekerd dat zij in de staat van genade zijn en dat zij zalig worden?
Antwoord: Omdat zekerheid van genade en zaligheid niet tot het wezen van het geloof behoort,
Onmogelijk. Want wij dan gerechtvaardigd zijnde door het geloof. Hebben vrede bij God.kunnen ware gelovigen lang moeten wachten voordat ze dit verkrijgen.
Dat gaat niet buiten je om.
Johannes zegt niet zonder reden.
Wij weten dat we overgegaan zijn uit de dood tot het keven. ( en Christus is het leven)
En weten betekent hier uit eigen ervaring of door ontmoeting.
Dat heb ik ook nooit ontkent. Met die verstande dat je het op de bodem van je hart wel weet. Het nochtans van het geloof...Nadat ze deze zekerheid hebben genoten,kan het ook door velerlei kwalen, zonden,verzoekingen en afdwalingen verzwakt en onderbroken worden. enz.
Ze wijken hiermee af van onze HC en het Avondmaalsformulier. Aangezien deze tot de grondslag van dit forum en ons belijden horen, wil ik het graag hierbij houden. En niet teveel op de Westminster bouwen op deze punten.De grote catechismus van Westminster vr 172:
Mag iemand die eraan twijfelt of hij wel in Christus is, of twijfelt of hij zich wel op de juiste wijze heeft voorbereid, aan het heilig avondmaal komen?
Antwoord: iemand die eraan twijfelt of hij wel in Christus is, of twijfelt of hij zich wel op de juiste wijze heeft voorbereid voor het sacrament van het heilig avondmaal kan werkelijk deel hebben aan Christus hoewel hij daar nog niet van verzekerd is. Wanneer diegene voldoende getroffen is door het besef van de noodzaak van deze verzekering en er ongeveinsd naar verlangt om in Christus gevonden te worden en af te staan van ongerechtigheid heeft hij vanuit Gods oogpunt deel aan Christus. enz.
Ook jij goede en gezegende Pinksterdagen toegewenst.