Verkiezing ambtsdragers

FlyingEagle

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door FlyingEagle »

Waarom zouden we wel onbekeerde ouderlingen toelaten en geen onbekeerde predikanten? En of iemand de Heere Jezus heeft lief gekregen kunnen wij niet aan iemands neus zien maar diegene belijdt dit door deelname aan het avondmaal om de dood des Heeren te verkondigen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

FlyingEagle schreef:Waarom zouden we wel onbekeerde ouderlingen toelaten en geen onbekeerde predikanten? En of iemand de Heere Jezus heeft lief gekregen kunnen wij niet aan iemands neus zien maar diegene belijdt dit door deelname aan het avondmaal om de dood des Heeren te verkondigen.
Helemaal mee eens.
Vagari

Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Vagari »

Mannetje schreef:
FlyingEagle schreef:We accepteren toch ook niet dat er onbekeerde predikanten op de kansel staan?
Wie weet wie onbekeerd is? Nee, een onbekeerde dominee, dat is heel erg, dat schreef ik al eerder over ambtsdragers in het algemeen. Maar het hart van de ander kunnen wij niet zien.
Het is inderdaad heel erg en we kunnen zeker niet in hun hart kijken maar we kunnen wel luisteren naar wat ze zeggen. En waar het hart vol van is ..........

Waar ik zo bang voor ben zijn niet degenen die zo openlijk van de Bijbel afwijken maar degenen die er zo dicht tegen aan zitten. Het is soms zo moeilijk te horen. Vaak voel je wel dat er iets niet helemaal klopt maar je kunt het niet aanwijzen.

Daarnaast zit je natuurlijk ook nog met je eigengevoel dat graag alles aanneemt om het voor jezelf makkelijker te maken. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op ;)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Vagari schreef:
Mannetje schreef:
FlyingEagle schreef:We accepteren toch ook niet dat er onbekeerde predikanten op de kansel staan?
Wie weet wie onbekeerd is? Nee, een onbekeerde dominee, dat is heel erg, dat schreef ik al eerder over ambtsdragers in het algemeen. Maar het hart van de ander kunnen wij niet zien.
Het is inderdaad heel erg en we kunnen zeker niet in hun hart kijken maar we kunnen wel luisteren naar wat ze zeggen. En waar het hart vol van is ..........

Waar ik zo bang voor ben zijn niet degenen die zo openlijk van de Bijbel afwijken maar degenen die er zo dicht tegen aan zitten. Het is soms zo moeilijk te horen. Vaak voel je wel dat er iets niet helemaal klopt maar je kunt het niet aanwijzen.

Daarnaast zit je natuurlijk ook nog met je eigengevoel dat graag alles aanneemt om het voor jezelf makkelijker te maken. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op ;)
En dan heb je ook nog het eigengevoel dat liever niet aanneemt wat er gezegd wordt en zoekt naar een uitweg. Bijvoorbeeld dat je toch wel hoort dat er iets niet klopt...

Bouw niet op een gevoel bij een prediker. Bouw niet op de aanwezigheid van (al dan niet terechte) tekenen van geestelijk leven, maar neem zijn woorden aan als een inwoner van Berea.
- Niet meer zo actief -
refo

Bericht door refo »

Ouderling is het ambt dat iemand bekleedt.
Als die iemand het lang is gaat deze denken dat hij ouderling is. En de gemeente ook.
Dat wil de DKO blijkbaar voorkomen. Niemand kan rechten ontlenen.
De mens ziet aan wat voor ogen is, in het kandidaatstellen en in het stemmen.
Daarom ook niet te lang.

Het formulier spreekt ervan dat de broeders niet al zuchtende hun werk moeten hoeven doen.
Waarom moet de gemeente dan soms zuchten onder 30, 40 jaar? Alleen omdat je iemand het niet kunt aandoen?
Nee, dat is inmiddels zo gegroeid, maar met periodiek daadwerkelijk terugtreden voorkom je die afgang.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Ouderling is het ambt dat iemand bekleedt.
Als die iemand het lang is gaat deze denken dat hij ouderling is. En de gemeente ook.
Dat wil de DKO blijkbaar voorkomen. Niemand kan rechten ontlenen.
De mens ziet aan wat voor ogen is, in het kandidaatstellen en in het stemmen.
Daarom ook niet te lang.

Het formulier spreekt ervan dat de broeders niet al zuchtende hun werk moeten hoeven doen.
Waarom moet de gemeente dan soms zuchten onder 30, 40 jaar? Alleen omdat je iemand het niet kunt aandoen?
Nee, dat is inmiddels zo gegroeid, maar met periodiek daadwerkelijk terugtreden voorkom je die afgang.
Vandaar dat in een tweetal kerkgenootschappen termijnen zijn gesteld. In de PKN kan men als ik het goed heb 1 keer herkozen worden, in de HHK twee keer. Dat betekent maximaal 3 termijnen van 4 jaar. Daarna moet je uit de kerkenraad. (Hoewel dezelfde persoon na een jaar weer verkozen kan worden). Het is trouwens opmerkelijk dat in de kerkverbanden waar het hardst geroepen wordt dat genoemde kerkgenootschappen zich niet aan de DKO houden, men weinig moeite heeft om zelf op dit punt de DKO aan de kant te schuiven.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ouderling is het ambt dat iemand bekleedt.
Lijkt me ook gewoon Bijbels. De oudsten van de gemeente, wat is daar mis mee?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Zeker in een kleine kerkenraad is het niet gezond als ambtsdragers van hun dertigste tot en met hun dood heersen over een bepaalde gemeente.
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Zeker in een kleine kerkenraad is het niet gezond als ambtsdragers van hun dertigste tot en met hun dood heersen over een bepaalde gemeente.
Op je 30e heb je ook nog niet die levenswijsheid (mildheid) die je op je 60e, als het goed is, wel hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het kan heel goed en verfrissend zijn om jonge ambtsdragers te krijgen/hebben, ik heb met onze ouderlingen onder en net boven de 30 jaar betere gesprekken gehad dan in het verleden met 60/70+ mannen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

FlyingEagle schreef:Waarom zouden we wel onbekeerde ouderlingen toelaten en geen onbekeerde predikanten?
Whitefield schreef:“De Heere stelde mij in staat vrijmoedig mijn mond te openen tegen onbekeerde predikanten, de docenten te waarschuwen op de studenten te letten en ook om vooral de predikanten de raad te geven de kandidaten te onderzoeken betreffende de bevinding. Want ik ben er eerlijk van verzekerd, dat de meeste predikers spreken over een onbekende en hun niet geopenbaarde Christus. De reden waarom gemeenten zo dood geweest zijn, is dat zij dode mannen hadden, die voor hen predikten. O, de Heere mocht hen levend maken en verlevendigen om Zijns Naams wil! Want hoe kunnen dode mannen levende kinderen gewinnen? Inderdaad, het is waar dat God mensen kan bekeren door de duivel, indien het Hem behaagt, en dat kan Hij eveneens door onbekeerde predikanten. Maar ik geloof, dat Hij zelden één van hen daartoe gebruikt. Nee, de Heere wil vaten verkiezen, die door de werking van de gezegende Geest tot dit heilig gebruik geschikt gemaakt zijn. God gaf mij onuitsprekelijke vrijmoedigheid terwijl ik dit onderwerp behandelde.
FlyingEagle schreef:En of iemand de Heere Jezus heeft lief gekregen kunnen wij niet aan iemands neus zien maar diegene belijdt dit door deelname aan het avondmaal om de dood des Heeren te verkondigen.
Dit is een zwak argument. Wij hebben ervaring dat er openlijk voor uitgekomen wordt dat Christus onbekend is, en toch neemt men deel aan het Heilig Avondmaal.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Marco

Bericht door Marco »

Sommigen zijn op hun 30e wijzer dan anderen op hun 60e. Timoteüs zal ook niet zo oud zijn geweest.
Voor beide is wat te zeggen, trouwens.
Maar het gaat niet zozeer over leeftijd. Het gaat ook om de ambtstermijn. En dan ben ik nog steeds ervan overtuigd dat periodiek aftreden een goede zaak is. En dan komt die broeder die op zijn 30e rijp genoeg is om ouderling te zijn heus nog wel een paar keer aan de beurt voor hij pak-em-beet 70 is.
Bruna

Bericht door Bruna »

Lees in het kerkelijk nieuws van de GG-classis Tholen dat er momenteel in nieuweTonge geen diakenen zijn. er zijn wel mensen gekozen maar die bedanken. Ik weet dat in bijv gg st-annaland ook al jaren vacatures openstaan. Ook is er recent een afdeling ontstaan en is gemeente opgeheven in deze classics. Ook in andere kerkverbanden zie je dit wel. Is dit in andere regio's ook?
Ik geef dit maar even als voorbeeld, niet om over allerlei plaatsen of gemeenten te gaan discussiëren.

In 2010 heeft er een artikelenserie in het rd gestaan over het tekort aan ambtsdragers en/of dat leden hun verkiezing niet aannemen. Merken jullie dat deze trend doorzet?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
CvdW

Bericht door CvdW »

Een GG-er die gekozen wordt voor diaken of ouderling denkt eerst goed na voor hij ja zal zeggen. Je bent namelijk ambtsdrager tot je dood. Gewoon DKO volgen, lost alle problemen op.
helma

Bericht door helma »

Nou, je kan toch iedere periode besluiten je niet meer herkiesbaar te stellen?
Plaats reactie