Welke muziek beluister je nu?

FlyingEagle

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door FlyingEagle »

mcgk schreef:
mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Dan kan je nog heeel lang wachten. Tegenwoordig is alles natuurlijk remonstrants en antinomiaans. "heeft zijn liefde mij verkoren" ; "Hij wou m' eerst zijn liefde schenken" ; "schonk Hij mij geloof ten leven", vreselijk remonstrants natuurlijk. Men vergeet ondertussen wel dat de Psalmen ook zulke taal gebruiken.:D
Nou nou, je toon is niet heel aangenaam. Ik snap wel wat je bedoeld maar geen andere gezangen zingen dan de bekende 12 tijdens de dienst heeft natuurlijk oude papieren. Ik snap de huiver ervoor wel want wat zing je wel en wat zing je niet. Zoveel hoofden zoveel zinnen en iedereen heeft natuurlijk een mening.

Het is mij geen gevecht waard iig.
Terri

Bericht door Terri »

http://www.eo.nl/geloven/programma/matthaus-passion/

Denkend aan de discussie w.b. ongelovigen die deze muziek vertolken, vond ik deze uitvoering erg mooi!
Maar misschien spelen er ook allerlei andere factoren een rol..... :huhu ...zoveel bekenden... ;)
mulder

Bericht door mulder »

mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Trouwens: wordt een lied als U zij de Glorie de kerk ook niet na de zegen (dus na de eredienst) op tweede paasdag gezongen bij forumleden? zelfs in Gergems gebeurt dat. Een aantal jaar terug tenminste. in mijn gemeente zal dat echter nooit gebeuren helaas.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:
Trouwens: wordt een lied als U zij de Glorie de kerk ook niet na de zegen (dus na de eredienst) op tweede paasdag gezongen bij forumleden? zelfs in Gergems gebeurt dat. Een aantal jaar terug tenminste. in mijn gemeente zal dat echter nooit gebeuren helaas.
Het lied "Alle roem is uitgesloten" wordt wel eens aangehaald in de preek. Maar de inhoudt is ook beslist niet verkeerd. Wat jammer is, dat juist de goede gezangen uit de nieuwere liedboeken steeds meer gaan verdwijnen. Blijkbaar vindt men die toch iets te ouderwets....? Verder vind ik een goede zaak om in de eredienst niet weer terug te vallen op het zingen van gezangen. Dat heeft in verleden genoeg ellende veroorzaakt.
Voor thuisgebruik zijn sommigen gezangen, waaronder bovengenoemde, best te gebruiken. Let wel, in dit gezang spreekt een levende Kerk. Net als in de Psalmen. Denk ook aan gezangen als "Vaste Rots van mijn behoud" en dergelijke. In onze gemeente, zo herinner ik me, werd vroeger op 2e kerstdag wel eens "Ere zij God" gespeeld als uitleidend orgelspel. Dat heb lang niet meer gehoord, maar daar heb ik verder ook geen bezwaar tegen. Ook met Oudjaar werd wel "Uren, dagen, maanden, jaren" gespeeld.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Wat jammer is, dat juist de goede gezangen uit de nieuwere liedboeken steeds meer gaan verdwijnen. Blijkbaar vindt men die toch iets te ouderwets....?
Wees gerust, op DV 21 april verschijnt Weerklank!
Mét al die gezangen waarvan jij denkt dat ze steeds meer gaan verdwijnen.
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=25106

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat jammer is, dat juist de goede gezangen uit de nieuwere liedboeken steeds meer gaan verdwijnen. Blijkbaar vindt men die toch iets te ouderwets....?
Wees gerust, op DV 21 april verschijnt Weerklank!
Mét al die gezangen waarvan jij denkt dat ze steeds meer gaan verdwijnen.
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=25106

Afbeelding
Kom je een keer samen zingen bij het orgel? :)
Toen mijn ouders nog leefden was het altijd mooi om bij het orgel te zingen.
Maar ik beloof, al u komt, dat u mag spelen en ik zachtjes mee-kreunen (ik heb namelijk soms weinig stem meer)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Straks om 7 uur begint een Psalmzangavond met bovenstem in de Noorderkerk. Bovenstem lijkt me nieuw, heb het in ieder geval niet eerder in Noord gehoord. Nu luister ik naar het orgelspel (gemengd met geroezemoes).
ejvl

Bericht door ejvl »

Vandaag in de Bovenkerk te Kampen gezongen voor een cd opname met Minne Veldman. Ritmische psalmen en gezangen. Deel 3, er zijn al 2 andere delen. Prachtig wat een orgel daar!
Het genre muziek vind ik niet vaak denderend maar op een of andere manier vind ik de muziek die dhr Veldman maakt fantastisch mooi. Een muzikale alleskunner getuige de recensie van zijn Bach cd bijvoorbeeld.
Het was een prachtige middag!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Twee bewerkingen van psaume 136: Super Flumina Babylonis.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Cantates en kamermuziek werken van Johann Pachelbel (1653 - 1706)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik ga binnenkort beginnen aan de symfonieën van Mahler. Ik moet de CD's eerst rippen omdat ik geen CD-speler in de auto heb, maar alleen een USB aansluiting.

De CD'S zijn een verjaardagscadeau :)
- Niet meer zo actief -
peter dekker
Verbannen

Bericht door peter dekker »

Riippen is toch net als illegaal downloaden of branden ook een vorm van stelen?
ejvl

Bericht door ejvl »

Nee hoor.
Gewoon van een cd bijvoorbeeld mp3 maken.
Zolang je het origineel hebt kun je ermee doen wat je wilt zonder het verder te verspreiden natuurlijk.
samanthi

Bericht door samanthi »

Groot Nieuwsradio verzoek programma, nu Groot is Uw trouw o Heer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

peter dekker schreef:Riippen is toch net als illegaal downloaden of branden ook een vorm van stelen?
Wat ejvl zegt.
Verder: in Windows 10 zit gewoon de mogelijkheid om CD's te rippen, dat lijkt me raar als dat wel in Windows mag zitten, maar niet gebruikt mag worden.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie