Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Orchidee

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Oef @Mara dat lijkt me heel naar!
Ws ook nog veel werk aan gehad?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Oef @Mara dat lijkt me heel naar!
Ws ook nog veel werk aan gehad?!
Nee dat niet. Het hoorde onder de zogenoemde snelle recepten (binnen 30 min op tafel) dat is mij niet gelukt omdat ik geen ovenbestendige pan bleek te hebben.
Dus ik heb het in de wok geroerbakt en daarna over gedaan in een ovenschaal.
Het moest onder de grill een korstje krijgen ( er lagen plakjes brie op )

Ik moest rösti roerbakken, tezamen met een uitje en gesneden spitskool. Kruiden met paprikapoeder, peper en zout.
Uitgebakken spekblokjes erdoor.
Plakjes brie en plakjes tomaat erop.
Ik dacht: wat een apart recept, ze zijn hier niet zo dol op kool (wel rode en chinese) maar het bleek wat ons betreft een eenmalige actie.
De rösti "verdween" in het geheel, het werd niet lekker knapperig.
De kool proefden ze niet eens. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Rösti, spek en brie?? Dat wordt een vette hap.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Rösti, spek en brie?? Dat wordt een vette hap.
Nee dat valt wel mee.
200 gram uitgebakken spekblokjes, dat was echt vissen naar een blokje.
En ik had geen bovenlaag van brie, maar plakjes met ruimte ertussen.
En het geheel is roergebakken in één scheutje olie.
Het recept gaf aan 19 gr verzadigd vet, p persoon.
Maar ik had minder spekjes en brie en verdeeld over 1 persoon meer.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik heb gisteren een bananenpudding gemaakt - in de magnetron. Ik had nog nooit iets in de magnetron gekookt, maar het gaat zo snel en makkelijk.
Meel, banaan, ei, suiker, kaneel, beetje melk, boter. Het is een soort broodachtige stevige pudding geworden. De smaak was vaag bananenzoet, wel lekker maar het zou wat meer uitgesproken kunnen. Dus de volgende misschien met wat citroen, of een met rozijnen in rum.
Grappig dat het afkoelen langer duurde dan het hele koken.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb gisteren een bananenpudding gemaakt - in de magnetron. Ik had nog nooit iets in de magnetron gekookt, maar het gaat zo snel en makkelijk.
Meel, banaan, ei, suiker, kaneel, beetje melk, boter. Het is een soort broodachtige stevige pudding geworden. De smaak was vaag bananenzoet, wel lekker maar het zou wat meer uitgesproken kunnen. Dus de volgende misschien met wat citroen, of een met rozijnen in rum.
Klinkt heel lekker Dodo. Ik heb ook een magnetron, maar bereid er heel zelden voedsel in.
Hij heeft niet zo'n hoog wattage, ik heb hem ooit gekocht voor mijn moeder om er haar prakkie in te verwarmen.
Niemand wilde hem hebben, dus heb ik hem meegenomen en de kinderen warmen er wel eens een beker chocomel in op, of ik steriliseer er medische onderdelen in.
Wanneer eet je dan zoiets, als een dessert of wat later bij de koffie/thee?
Heb je een recept?

Gisteravond een frittata met courgette gemaakt, vanavond boterkip met kerrie.
Ik heb om onduidelijke reden een dagmenu teveel berekend.
Donderdag in de supermarkt liep ik te tellen, vanavond, morgen, zaterdag, zondag en maandag. Tjonge, voor 5 dagen. :sweat
Ik was even vergeten dat ik het menu voor die avond al had. :huhu
Enfin, weer heel blij met de vriezer.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik heb gisteren een bananenpudding gemaakt - in de magnetron. Ik had nog nooit iets in de magnetron gekookt, maar het gaat zo snel en makkelijk.
Klinkt heel lekker Dodo. Ik heb ook een magnetron, maar bereid er heel zelden voedsel in.
Hij heeft niet zo'n hoog wattage, ik heb hem ooit gekocht voor mijn moeder om er haar prakkie in te verwarmen.
Niemand wilde hem hebben, dus heb ik hem meegenomen en de kinderen warmen er wel eens een beker chocomel in op, of ik steriliseer er medische onderdelen in.
Wanneer eet je dan zoiets, als een dessert of wat later bij de koffie/thee?
Heb je een recept?
Nou, ik heb 'm vrij impulsief 's avonds gemaakt, om te proberen of het een goed toetje zou zijn. En we hebben er wat van geproefd en de rest is met zoon mee naar boven gegaan. Maar normaal zou het een toetje zijn.

Gisteravond een frittata met courgette gemaakt, vanavond boterkip met kerrie.
Ik heb om onduidelijke reden een dagmenu teveel berekend.
Donderdag in de supermarkt liep ik te tellen, vanavond, morgen, zaterdag, zondag en maandag. Tjonge, voor 5 dagen. :sweat
Ik was even vergeten dat ik het menu voor die avond al had. :huhu
Enfin, weer heel blij met de vriezer.
Ja, herkenbaar. Ik heb ook wel eens teveel toetjes voor het weekend. Was ik vergeten dat ik al ingeslagen had. Maar het komt altijd op.
Ik woon vlak bij de supermarkt, dus ik ga meer keer per week boodschappen doen. Niet voor vijf (bijzondere) dagen tegelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ja, herkenbaar. Ik heb ook wel eens teveel toetjes voor het weekend. Was ik vergeten dat ik al ingeslagen had. Maar het komt altijd op.
Ik woon vlak bij de supermarkt, dus ik ga meer keer per week boodschappen doen. Niet voor vijf (bijzondere) dagen tegelijk.
Ik doe normaliter ook niet voor zoveel dagen de boodschappen hoor. Maar ik had geen zin om op Goede Vrijdag en zeer drukke zaterdag voor een paar dingetjes in een lange rij te staan voor de kassa.
Met oudere kinderen is het vaker: ik eet morgenavond niet thuis, of, kan vanavond vriend(in) meeëten, of ik moet vroeger sporten.
Dus wil ik daar - ook voor mezelf - flexibel in kunnen zijn.
Wat Merel doet, voor een hele week een menu bedenken en dat halen, kan ik dus echt niet. Haar kinderen zijn nog jong, dus die zullen zich niet zo snel afmelden voor het avondeten. (Komt (te) snel genoeg hoor Merel ;) )
Jij hebt sportieve zoons Dodo, hoe los jij dat op als je een menu bedacht had en de ene zoon moet vroeg gaan sporten en de ander juist laat?
Enfin, bij het leed van de wereld is het eigenlijk maar een luxeprobleempje. :blush

Brrrr, wat we niet gaan doen is gourmetten
Volgens het AD;

Lekker met de hele familie gourmetten met de paasdagen? Verwacht er niet al te veel van, waarschuwt voedingsdeskundige IJsbrand Velzeboer. Hij oordeel keihard over de budgetschotel: niet meer dan 'eetbare meuk'.

Vaak wordt er vlees van beren of oud zeugenvlees gebruikt dat nog in de vriezer lag

De folders staan er in aanloop naar de paasdagen vol van: de gourmet- schotels met gegarandeerde smaaktoppers zoals kipfilet, het slavinkje en gemarineerde biefstukjes. Maar voedselwetenschapper IJsbrand Velzeboer komt tot een andere conclusie. ,,Vaak wordt er vlees van beren (ongecastreerd mannetjesvarken, red.) of oud zeugenvlees gebruikt dat nog in de vriezer van het slachthuis lag.''
:deg
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... meuk.dhtml
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ieuwww......
Val in herhaling maar zal nooit in huis en/of met de feestdagen gourmetten!
Als we het doen (heel af en toe zomers ipv een bbq) dan toch buiten.
We doen het hele jaar ons best om de keuken vet en luchtvrij te houden door een goede afzuigkap te gebruiken en dan zou ik in de woonkamer/keuken gaan gourmetten
Doe mij maar een sappig beenhammetje uit de oven
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Zalm in curry gemarineerd met gele rijst
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Ieuwww......
We doen het hele jaar ons best om de keuken vet en luchtvrij te houden door een goede afzuigkap te gebruiken en dan zou ik in de woonkamer/keuken gaan gourmettenAfbeelding
Doe mij maar een sappig beenhammetje uit de ovenAfbeelding
Als je bakt met het vet dat uit het vlees komt heb je geen last van vette walmen en luchtjes. Dus geen olie of boter in de pannetjes.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ieuwww......
We doen het hele jaar ons best om de keuken vet en luchtvrij te houden door een goede afzuigkap te gebruiken en dan zou ik in de woonkamer/keuken gaan gourmettenAfbeelding
Doe mij maar een sappig beenhammetje uit de ovenAfbeelding
Ik begrijp er niets van, want wij hebben dat echt niet. Bovenraampje open, op een grillplaat heb je niet/nauwelijks olie nodig. Alleen eventueel voor een stukje vis, dat snel blijft plakken, zoals een garnaal.
Wel meteen alles heet afspoelen. Ik heb een keer de zooi laten staan en dan word je de volgende ochtend niet blij van de lucht inderdaad. En van de afwas. :fuite
en doe je er veel langer over om alles keurig te reinigen.
Raampje doe ik pas dicht als ik naar bed ga en geen vette keukendeurtjes hoor. Integendeel, het gasstel is brandje schoon, want, niet gebruikt. :super
Maar vandaag wordt hier dus niet gegourmet, toevallig niet.
merel

Bericht door merel »

@ mara Vorige week do heb ik zelfs voor 8 dagen boodschappen gedaan. Tot as vrij heb ik eten in huis. En wij hadden afgelopen weekend ook nog 3 logees. Gisteren wel kliekjes van afgelopen weekend gegeten, maar vandaag gewoon gekookt; broccoli/ courgette/champignon soep met een hartige taart met asperges, geitenkaas courgette en paprika. Morgen waarschijnlijk opgebakken aardappelen met witlof uit de oven, do gekookte prei met kip uit de oven en vrij bietjes met verse worst.
Ik denk eigenlijk niet dat ik vaker boodschappen ga doen als de kinderen groter zijn. Als ze sporten, moeten zij toch ook eten. Nu calculeer ik elke week ook een kliekjesdag in en als ik die niet heb, pak ik wat uit de diepvries. Daar heb ik altijd soep, sauzen of groente voor nood in.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik denk eigenlijk niet dat ik vaker boodschappen ga doen als de kinderen groter zijn. Als ze sporten, moeten zij toch ook eten.
Uiteraard. Maar als ik bijvoorbeeld een menu heb bedacht zoals spinazie met gekookte aardappelen, is dat niet te doen als dochter direkt uit school gaat fitnessen en zoon om half 9 een voetbalwedstrijd heeft bijvoorbeeld.
Dan zou ik twee keer moeten koken, omdat dit niet warm te houden is of lekker (en gezond) opgewarmd kan worden.
En er zijn recepten waar ik precies gepast voor inkoop, dus dan zou er geen gast mee kunnen eten op dat moment.
Omgekeerd is het ook het geval, je houdt dan over als een kind (of man) onverwacht elders eet.
merel schreef:Nu calculeer ik elke week ook een kliekjesdag in
Die hebben wij nooit.
merel schreef: pak ik wat uit de diepvries. Daar heb ik altijd soep, sauzen of groente voor nood in.
Dat heb ik ook wel.
Mijn dochter vroeg of ik eindelijk weer eens lasagne wilde maken, was idd een tijd geleden, maar ik had nog 2 struikjes witlof over van dit weekend. Toen heb ik lasagne met witlof en zalm gemaakt. (dus eigenlijk toch kliekjes ;) )
Man en ik vonden het lekker, de kinderen waren wat minder enthousiast en eten het liever met een tomatensaus.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik ga vanavond voor bami of nasi.

Jammer dat ik te weinig ruimte heb om voorraad in te slaan. Maar ik doe 2 keer in de week boodschappen.
Plaats reactie