Smartphone: welke leeftijd?

helma

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
helma schreef:Hier mogen ze het ook zelf betalen.
:haha Hier mogen ze het ook zelf betalen hoor, geen bezwaar maar ze hebben geen rooie cent ;)
tja... :huhu
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:
henriët schreef:
Ik denk dat Wim Anker hier zeker een punt heeft. Begeleide confrontatie. Waarbij ik me dan wel afvraag of het voor jonge kinderen, zeg 8-12, 'gezond' is om dan over straat te gaan met zo'n smartphone. Laat een kind kind. Tegelijkertijd, ja, als je van jongs af aan kinderen begeleid in media, zullen ze daar misschien toch beter mee om kunnen gaan.
Gezien de vele uiteenlopende reacties is het een thema wat èn leeft, èn de nodige hoofdbrekens aan ouders geeft.
Als je kind naar VO gaat, kun je toch ook begeleiden met het gebruik van? Waarom zou je als ouders gewoon niet een grens kunnen trekken. Een kind van 4 geef je toch ook geen avi9 boek te lezen, maar iets op zijn/ haar niveau?
Ik zie inderdaad ook verjaardagen waarbij zowel kinderen als pubers alleen maar op hun schermpje kijken... Onze oudste was pas een keer mee, en zij heeft her geen een. Ze zei later in de auto dat ze het echt belachelijk vond dat kinderen alleen maar naar een schermpje kijken. Wat houd je dan aan vriendschappen over.. Sja.. dan heb je meteen een goed aanknopingspunt tot een goed gesprek..
Nee Henriët en het is niet veilig ook, gezien het aantal berovingen.
Ik ben in deze discussie uitgegaan van de leeftijd van 12, als ze naar de middelbare gaan.
Toen onze kinderen op de basisschool zaten, was het geen issue, al hadden sommige meiden toen al een blackberry, ten tijde van onze jongsten.
Maar als je kind 10 of 15 kilometer moet fietsen, lijkt mij een mobieltje geen overbodige luxe.
Probeer maar eens aan te bellen, of je even gebruik mag maken van de telefoon of een telefooncel te vinden.
We reisden vroeger 40 km heen en weer 40 terug. Elke dag. Zonder mobiel. En 't is helemaal goed gegaan.
Mara

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Mara schreef:
henriët schreef:
Ik denk dat Wim Anker hier zeker een punt heeft. Begeleide confrontatie. Waarbij ik me dan wel afvraag of het voor jonge kinderen, zeg 8-12, 'gezond' is om dan over straat te gaan met zo'n smartphone. Laat een kind kind. Tegelijkertijd, ja, als je van jongs af aan kinderen begeleid in media, zullen ze daar misschien toch beter mee om kunnen gaan.
Gezien de vele uiteenlopende reacties is het een thema wat èn leeft, èn de nodige hoofdbrekens aan ouders geeft.
Als je kind naar VO gaat, kun je toch ook begeleiden met het gebruik van? Waarom zou je als ouders gewoon niet een grens kunnen trekken. Een kind van 4 geef je toch ook geen avi9 boek te lezen, maar iets op zijn/ haar niveau?
Ik zie inderdaad ook verjaardagen waarbij zowel kinderen als pubers alleen maar op hun schermpje kijken... Onze oudste was pas een keer mee, en zij heeft her geen een. Ze zei later in de auto dat ze het echt belachelijk vond dat kinderen alleen maar naar een schermpje kijken. Wat houd je dan aan vriendschappen over.. Sja.. dan heb je meteen een goed aanknopingspunt tot een goed gesprek..
Ik ben in deze discussie uitgegaan van de leeftijd van 12, als ze naar de middelbare gaan.
Toen onze kinderen op de basisschool zaten, was het geen issue, al hadden sommige meiden toen al een blackberry, ten tijde van onze jongsten.
Maar als je kind 10 of 15 kilometer moet fietsen, lijkt mij een mobieltje geen overbodige luxe.
Probeer maar eens aan te bellen, of je even gebruik mag maken van de telefoon of een telefooncel te vinden.
We reisden vroeger 40 km heen en weer 40 terug. Elke dag. Zonder mobiel. En 't is helemaal goed gegaan.
Vroeger was alles beter en veiliger. :huhu
Vroeger kon je bij iemand aanbellen: mevrouw mag ik even naar huis bellen, mijn band is lek.
Of je sjokte naar de eerstvolgende telefooncel.
Files bestonden niet, alleen als de schoolvakantie op gang kwam, er reden maar een paar duizend auto's rond.

Ik vind dat zo'n non-argument om te gebruiken tegenover je kinderen.
Pappa en mamma hadden vroeger geen mobiel en we zijn er ook gekomen. Ja duh.
Er zo zijn er nog veel meer dooddoeners.
Mijn vader had geen rijbewijs en auto, dus ik moest door weer en wind op mijn 3e hands fietsje.
Moet ik mijn dochter dat dan ook maar laten doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Orchidee schreef:
:haha Hier mogen ze het ook zelf betalen hoor, geen bezwaar maar ze hebben geen rooie cent ;)
Ik denk dat bij jou in het altijd schone Veenendaal meer baantjes zijn voor scholieren.
Het is hier echt een lucky shot als je iets vindt.
Dochter is al ruim een jaar bezig, maar of ze moet veel te veel uren werken, wat niet kan ivm school, of
het is een baantje op de zondag, achter de kassa bij de supermarkt.
Dodo

Bericht door Dodo »

Bij ons hadden ze ook al snel baantjes. Kaas schoonmaken, folders rondbrengen, ochtendkranten bezorgen, en met vijftien in een winkel.Wel kon de een beter sparen dan de ander... :hum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:We reisden vroeger 40 km heen en weer 40 terug. Elke dag. Zonder mobiel. En 't is helemaal goed gegaan.
Inderdaad! Beetje nuchter blijven!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Heel veel mensen denken dat je veiliger bent met een mobieltje op zak. Ik vind dat echt grote onzin. En als iemand even niet bereikbaar is, dan is het er meteen flinke stress.
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:
helma schreef:
Orchidee schreef:
Ik denk dat bij jou in het altijd schone Veenendaal meer baantjes zijn voor scholieren.
Het is hier echt een lucky shot als je iets vindt.
Dochter is al ruim een jaar bezig, maar of ze moet veel te veel uren werken, wat niet kan ivm school, of
het is een baantje op de zondag, achter de kassa bij de supermarkt.
Is er niet een gezin in de kerk waar ze wat zou kunnen doen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:
henriët schreef:
Eens hoor, zo'n eind fietsen.. mobieltje alleen maar verstandig.. je kunt ze niet meer aan laten bellen bij iemand tegenwoordig.
En dat het vroeger wel kon mister, ja, vroeger konden ze ook heel goed van alles, maar we leven nu ;) anno 2015.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef: Is er niet een gezin in de kerk waar ze wat zou kunnen doen?
Vrijwilligerswerk genoeg te doen hoor, mijn dochter geeft ook bijles Nederlands bijv.
Allemaal vrijwilligerswerk :)
In de kerkelijke gemeente bij ons word idd veel aan hulp geven gedaan, bij zieken ouderen, grotere gezinnen bijv. maaar wel op vrijwillige basis, dat is toch ook de bedoeling van het gemeente zijn en naastenliefde?!

Hier in de omgeving ook weinig baantjes te vinden hoor, 1 dochter heeft nu een zaterdagbaantje bij m&s, daar heeft ze geluk mee want hier op het durp zijn de winkels nog gesloten op zondag, een woonplaats verderop zou ze ook af en toe zondags moeten werken.
Bij c&a kan je niet eens solliciteren als je niet bereid bent om ook zondagen te werken :huhu
Bij vele ah's en hema's moet je ook af en toe een zondag werken, dus is vaak moeilijk solliciteren :nonnon
Eigenlijk hebben ze hier amper tijd voor bijbaantjes, school en vrijwilligerswerk slokt al zoveel tijd op :tilt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:
henriët schreef: Is er niet een gezin in de kerk waar ze wat zou kunnen doen?
Vrijwilligerswerk genoeg te doen hoor, mijn dochter geeft ook bijles Nederlands bijv.
Allemaal vrijwilligerswerk :)
In de kerkelijke gemeente bij ons word idd veel aan hulp geven gedaan, bij zieken ouderen, grotere gezinnen bijv. maaar wel op vrijwillige basis, dat is toch ook de bedoeling van het gemeente zijn en naastenliefde?!

Hier in de omgeving ook weinig baantjes te vinden hoor, 1 dochter heeft nu een zaterdagbaantje bij m&s, daar heeft ze geluk mee want hier op het durp zijn de winkels nog gesloten op zondag, een woonplaats verderop zou ze ook af en toe zondags moeten werken.
Bij c&a kan je niet eens solliciteren als je niet bereid bent om ook zondagen te werken :huhu
Bij vele ah's en hema's moet je ook af en toe een zondag werken, dus is vaak moeilijk solliciteren :nonnon
Eigenlijk hebben ze hier amper tijd voor bijbaantjes, school en vrijwilligerswerk slokt al zoveel tijd op :tilt
Ontopic maar weer.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Bij ons rond de 14 jaar. Die er nu eentje krijgt/koopt is de enige in de klas die nog geen heeft.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Even een oud topic naar boven gehaald. Wat vinden jullie van zgn. oudercollectieven tegen smartphones? Zijn hier ook mensen die zelf uit principe geen smartphone gebruiken?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:Even een oud topic naar boven gehaald. Wat vinden jullie van zgn. oudercollectieven tegen smartphones? Zijn hier ook mensen die zelf uit principe geen smartphone gebruiken?
Ik gebruik zelf een smartphone en onze oudste (15) ook. Toch zit ik er wel over te denken om bij onze tweede niet meer mee te doen, met als consequentie dat ik er in elk geval zelf ook mee stop. Mijn bezwaar zit dan vooral in de tijd die het in beslag neemt, ik zie toch wel bij mezelf en bij onze oudste dat je er heel regelmatig op kijkt en berichtjes deelt.
Het zou voor ons niet verkeerd zijn om terug te gaan naar de basis: een telefoon is om te bellen of te SMS-en. Levert in elk geval rust op.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Het zou voor ons niet verkeerd zijn om terug te gaan naar de basis: een telefoon is om te bellen of te SMS-en. Levert in elk geval rust op.
Die heb ik. :)
Ik wil bereikbaar kunnen zijn voor man en kinderen en als ik onderweg ben dat ik bij pech of i.d. iemand kan bellen.
Ik gebruikte mijn smartphone zo weinig. De batterij liep heel snel leeg, het bleek een onding te zijn.
Toen heb ik mijn ouwetje weer gepakt, helemaal blij mee. :super
Ik kan er alleen mee smsen.
Ik geef mijn mobiele nummer alleen aan mensen (gezinsleden, huisarts) wanneer het echt noodzakelijk is dus.
Eerst werd ik wat meewarig aangekeken, maar tegenwoordig krijg ik juist positieve reacties "tjoh, lekker rustig zeg, jij wordt niet steeds afgeleid door dat ding".
Plaats reactie