Prachtig!Ad Anker schreef:Dit lijkt me een goede bijdrage, met een goede toonzetting. Verder lijkt het me wijzer om de betreffende dominee eens te contacten over zijn bedoeling met een bepaalde tekst, i.p.v. dat hier op het forum te bespreken.
ds. J. Roos schreef:Volzalige Heere Jezus bevestig de overdachte tekst: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Wilt u in het jaar 2016 Uw belofte vervullen, opdat Uw Koninkrijk in de gemeenten en wereldwijd wordt uitgebreid door middel van Uw knechten en de geschriften van onze vaderen. Wilt U Heere Jezus Uw knechten en ambtsdragers met nieuwe kracht en moed bedélen, opdat zij in alle moedbenemende omstandigheden Uw kruisbanier voor het oog van jong en oud omhoog houden. (...) Wilt u onze jonge mensen bewaren voor kerkverlating en onze verloren zonen en dochters terugbrengen. Wilt U ons land, volk en vorstenhuis, onze overheid en politieke partij gedenken. Wilt U het verdrukte en vervolgde christendom op aarde bijstaan. Wilt U eenheid in Uw kerk geven temidden van alle verdeeldheid.
Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad
Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad
Dit is de taal die ook de aangevallen predikant nog mag prediken. Daar kun je hartelijk bijvallen. Die betoont geen huurling te zijn.Ad Anker schreef:Dit lijkt me een goede bijdrage, met een goede toonzetting. Verder lijkt het me wijzer om de betreffende dominee eens te contacten over zijn bedoeling met een bepaalde tekst, i.p.v. dat hier op het forum te bespreken.
ds. J. Roos schreef:Volzalige Heere Jezus bevestig de overdachte tekst: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Wilt u in het jaar 2016 Uw belofte vervullen, opdat Uw Koninkrijk in de gemeenten en wereldwijd wordt uitgebreid door middel van Uw knechten en de geschriften van onze vaderen. Wilt U Heere Jezus Uw knechten en ambtsdragers met nieuwe kracht en moed bedélen, opdat zij in alle moedbenemende omstandigheden Uw kruisbanier voor het oog van jong en oud omhoog houden. (...) Wilt u onze jonge mensen bewaren voor kerkverlating en onze verloren zonen en dochters terugbrengen. Wilt U ons land, volk en vorstenhuis, onze overheid en politieke partij gedenken. Wilt U het verdrukte en vervolgde christendom op aarde bijstaan. Wilt U eenheid in Uw kerk geven temidden van alle verdeeldheid.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jammer dat de topictitel zó is gekozen, want daarin is direct je mening al gegeven. Iets neutraler zou een betere discussie geven, hoop ik.
Zoals Jolanda al opmerkt, is er m.i. een groot verschil in de manier waarop mensen vertrekken. Zegt iemand alle kerken vaarwel? Gaat iemand over tot een evangelische gemeente? Gaat iemand van de GG naar OGGiN (willekeurig voorbeeld)? Het schijnt mij toe dat deze verschillende manieren ook verschillend behandeld moeten worden.
Het zou in alle gevallen verstandig zijn om als kerkenraad een gesprek met een vertrekkend lid aan te gaan: welke beweegreden heeft zo iemand? Door zo'n gesprek kan het bijna niet anders of het functioneert ook als een spiegel voor dominee en kerkenraad. Ik weet uit ervaring dat het goed is om dit soort gesprekken te houden, en ook een kerkenraad leert daarvan.
Wordt dit ook altijd uitgebreid in een kerkblad beschreven? Natuurlijk niet, dat is vaak een proces.
Een predikant is ten eerste verantwoording schuldig aan Zijn Zender. Dat is voor hem een hoge verantwoordelijkheid, die wij als hoorders niet voor hem hebben in te vullen. Het geeft toch te denken dat dit onderwerp blijkbaar zo gevoelig ligt.
Zoals Jolanda al opmerkt, is er m.i. een groot verschil in de manier waarop mensen vertrekken. Zegt iemand alle kerken vaarwel? Gaat iemand over tot een evangelische gemeente? Gaat iemand van de GG naar OGGiN (willekeurig voorbeeld)? Het schijnt mij toe dat deze verschillende manieren ook verschillend behandeld moeten worden.
Het zou in alle gevallen verstandig zijn om als kerkenraad een gesprek met een vertrekkend lid aan te gaan: welke beweegreden heeft zo iemand? Door zo'n gesprek kan het bijna niet anders of het functioneert ook als een spiegel voor dominee en kerkenraad. Ik weet uit ervaring dat het goed is om dit soort gesprekken te houden, en ook een kerkenraad leert daarvan.
Wordt dit ook altijd uitgebreid in een kerkblad beschreven? Natuurlijk niet, dat is vaak een proces.
Een predikant is ten eerste verantwoording schuldig aan Zijn Zender. Dat is voor hem een hoge verantwoordelijkheid, die wij als hoorders niet voor hem hebben in te vullen. Het geeft toch te denken dat dit onderwerp blijkbaar zo gevoelig ligt.
Waarom is mijn reactie verwijderd?
dan moet je misschien meer batterijen in je lantaarntje stoppen? er zijn er nog zoveel!! zeker in Nederland, het is juist een zegen!!-DIA- schreef: Men moet ze met een lantaarntje zoeken. Dit is geen hardheid. het hard als men de mensen laat gaan in eigen gekozen wegen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Ik heb moeite met het feit dat alle vertrekkende leden over één kam worden geschoren, tenminste, zo lijkt het.
Ik denk niet dat alle leden om dezelfde reden vertrokken zijn, dat kan ik me niet voorstellen.
Bij mijn zoon (GerGem) zijn in de afgelopen jaren ook leden weggegaan, sommige naar een evangelische, maar ook naar de CGK en Herst Herv. En die laatsten zullen die keuze toch niet genomen hebben om het vlees meer ruimte te geven?
Die laatste zin had m.i. beter weggelaten kunnen worden.
Ik denk niet dat alle leden om dezelfde reden vertrokken zijn, dat kan ik me niet voorstellen.
Bij mijn zoon (GerGem) zijn in de afgelopen jaren ook leden weggegaan, sommige naar een evangelische, maar ook naar de CGK en Herst Herv. En die laatsten zullen die keuze toch niet genomen hebben om het vlees meer ruimte te geven?
Die laatste zin had m.i. beter weggelaten kunnen worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad
Probleem met de GG is dat velen er uit gewoonte zitten en er niet bewust voor kiezen (je bent er door de Heere geplaatst zeggen ze dan). Zolang de bekende termen maar genoemd worden is het goed. Pas als je gaat onderzoeken (bijbel, 3 formulieren, etc.) dan ga je verschillen zien. Dat is tenminste mijn ervaring in een rechtse GG.JolandaOudshoorn schreef:Natuurlijk doet het pijn als leden vertrekken. Dat ervaren wij als gemeente ook en dat mag ook best, in een kerkblad gezegd worden. Uiteindelijk heb je toch niet voor niets gekozen voor een bepaalde gemeente. En iedereen is zelf ervan overtuigd dat hij/zij in de gemeente zit die de volkomen leer der zaligheid leert.
Persoonlijk vind ik het minder pijnlijk als de leden overgaan naar een andere kerkgenootschap. Echt verdrietig vind ik het als leden het geloof vaarwel zeggen.
Het is ook zo dat je door de Heere in een bepaald kerkverband bent geplaatst. Maar als je ziet dat een predikant zo weinig zelfonderzoek laat zien, is dat wel zorgelijk, mijns inziens.
En los daarvan, als leden uit een kerk vertrekken is het altijd maar de vraag of de gemeente wel maximaal aan hun wensen tegemoet is gekomen, binnen de grenzen van wat bijbels verantwoord is, natuurlijk. En daar ontbreekt het ook wel eens aan. Dan mogen wij de schuld niet zomaar bij de ander zoeken, en sowieso is het mijns inziens ongepast om van het kerkblad gebruik te maken om jezelf te rechtvaardigen.
En los daarvan, als leden uit een kerk vertrekken is het altijd maar de vraag of de gemeente wel maximaal aan hun wensen tegemoet is gekomen, binnen de grenzen van wat bijbels verantwoord is, natuurlijk. En daar ontbreekt het ook wel eens aan. Dan mogen wij de schuld niet zomaar bij de ander zoeken, en sowieso is het mijns inziens ongepast om van het kerkblad gebruik te maken om jezelf te rechtvaardigen.
Ik denk niet dat hier in alle gevallen sprake is van aanvallen op een predikant. Ook niet dat iemand hem ervan beticht een huurling te zijn. Wel menen sommigen dat de manier waarop in het kerkblad geschreven is, niet de meest verstandige is. Meer kan je er ook niet van zeggen, denk ik, tenzij je kennis van de specifieke gevallen hebt waar hij het in het kerkblad over heeft (alleen dan zou je iets kunnen zeggen of het te maken heeft met een verrechtsing van de GG of een gemeente daarbinnen).-DIA- schreef:Dit is de taal die ook de aangevallen predikant nog mag prediken. Daar kun je hartelijk bijvallen. Die betoont geen huurling te zijn.
Maar zelfs al hadden we die kennis hier op het forum, dan nog was dit niet het juiste medium om daarover in discussie te gaan. Het is nu al op het randje: ondanks de start van dit topic (een predikant in een kerkblad) weten we allemaal waar het vandaan komt, maar de predikant in kwestie is voor zover ik weet niet aanwezig op dit forum, of een partij in de discussie.
Het staat de predikant volkomen vrij zich in de discussie te mengen toch? Ik zie het probleem daarin niet.
Breng jij hem even op de hoogte?DDD schreef:Het staat de predikant volkomen vrij zich in de discussie te mengen toch? Ik zie het probleem daarin niet.
-
Dat is het eenzijdige aan deze lap tekst: het lijkt hier niet te gaan over specifieke gevallen. Iedereen die de gemeente en de leer van die gemeente -de GG leer- hebben verlaten worden bijna allemaal (want er staat 'veelal') aangemerkt als mensen die het vlees achterna lopen. Daarna wordt nog snel even gesproken dat mensen leraars naar hun eigen begeerten opgaderen.Marco schreef:... tenzij je kennis van de specifieke gevallen hebt waar hij het in het kerkblad over heeft ...
M.i. een onpastoraal en eenzijdig stuk.
- FlyingEagle
Ik weet niet wat onze gemeente hier in dit rijtje doet. Spreek aub voor je eigen gemeente in plaats van dit soort opmerkingen te maken over gemeenten waarvan je blijkbaar helemaal niets weetkeesjanm schreef:---knip--- Laster niet toegestaan
Als een valse kerk wordt verlaten kan men lak hebben aan wat erover wordt geschreven. Dat de RK mij vervloekt boeit me niet. Degenen die met met toestemming (attestatie) zijn vertrokken worden hier niet aangesproken. Alle anderen lopen idd "het vlees achterna" en gaderen zich leraars op naar eigen goeddunken.Curatorium schreef:Dat is het eenzijdige aan deze lap tekst: het lijkt hier niet te gaan over specifieke gevallen. Iedereen die de gemeente en de leer van die gemeente -de GG leer- hebben verlaten worden bijna allemaal (want er staat 'veelal') aangemerkt als mensen die het vlees achterna lopen. Daarna wordt nog snel even gesproken dat mensen leraars naar hun eigen begeerten opgaderen.Marco schreef:... tenzij je kennis van de specifieke gevallen hebt waar hij het in het kerkblad over heeft ...
M.i. een onpastoraal en eenzijdig stuk.
Op zich klopt het wat hier staat, maar stel dat je als OGG-er. of GG, of GGIN, gaat verhuizen en lid wil worden bij een CGK of PKN (GB). Volgens mij krijg je dan geen attestatie (als dit anders is hoor ik dat graag) terwijl je toch niet kunt zeggen dat dat valse kerken zijn of leraars naar eigen goeddunken gaderen is.Wim Anker schreef:Als een valse kerk wordt verlaten kan men lak hebben aan wat erover wordt geschreven. Dat de RK mij vervloekt boeit me niet. Degenen die met met toestemming (attestatie) zijn vertrokken worden hier niet aangesproken. Alle anderen lopen idd "het vlees achterna" en gaderen zich leraars op naar eigen goeddunken.
Laatst gewijzigd door ejvl op 31 dec 2015, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.