Gewetensdwang

modesto
Inactief

Re: Gewetensdwang

Bericht door modesto »

Flexwerkers ook.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara

Bericht door Mara »

Bookreader schreef:
Mara schreef:
Bookreader schreef:Opvallend dat je zo vaak leest over discriminatie op grond van seksuele praktijk, en dat daar altijd zo veel drukte over wordt gemaakt, maar dat andere vormen van discriminatie blijkbaar totaal geen probleem zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan dicriminatie op grond van leeftijd. Zo las ik bijvoorbeeld dat de positie van oudere werknemers (50+) nogal zorgelijk is, maar wie hoor je daar nou over? Maar dat zal wel niet interessant zijn, omdat dat geen bijdrage levert aan de ontwikkeling van goddeloos Nederland.
Momenteel is de positie van flexwerkers meer in het nieuws.
Maar er zijn bedrijven die juist op zoek zijn naar oudere werknemers, omdat ze betrouwbaar zijn, zich niet vaak ziek melden en bereid zijn over te werken.

Overigens was onlangs ook in het nieuws om het loon van ouderen juist te verlagen, omdat ze minder produktief zouden zijn.
O, gelukkig. Dat bemoedigt weer een beetje voor de toekomst. Ik heb het echter niet gemerkt, dat de flexwerkers meer in het nieuws zijn. Maar misschien raadpleeg ik de verkeerde nieuwsbronnen.
Het Rijk heeft boter op het hoofd, lees dit artikel maar: http://www.volkskrant.nl/opinie/rijk-he ... s~a3952146.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vagari

Bericht door Vagari »

Vagari schreef:Tja, in Ierland een tijdje geleden die bakker die aangeklaagt werd omdat hij geen 'homo-taart' wilde maken.

Toen dacht ik ook al: als ik in zo'n situatie terecht zou komen welke laffe uitvluchten zou ik dan bedenken?
Het vervolg:
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_913081
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
Vagari schreef:Tja, in Ierland een tijdje geleden die bakker die aangeklaagt werd omdat hij geen 'homo-taart' wilde maken.

Toen dacht ik ook al: als ik in zo'n situatie terecht zou komen welke laffe uitvluchten zou ik dan bedenken?
Het vervolg:
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_913081
En... als nu een predikant zou weigeren, in gewetensnood, om een homoseksuele relatie te bevestigen...
Stel, dat het zo zou zijn, zo zo'n predikant dan discrimineren of... Zijn degenen die het geweten willen
dwingen zich wel bewust wat ze in feite doen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De situatie met de Noord-Ierse bakker ligt iets genuanceerder dan in het stukje in het RD naar voren komt. De vraag was of de bakker de klant weigerde op grond van de seksuele orientatie van de klant (dat mag niet) of dat de bakker de bestelling weigerde omdat de bakker het niet eens was met de boodschap op de taart (dat mag in bepaalde gevallen wel, vermoed ik). Als ik het goed begrijp, heeft de rechter nu vastgesteld dat er sprake was van het eerste geval.

Verder is het goed om te onthouden dat bedrijven met winstoogmerk en religieuze instellingen niet hetzelfde zijn voor de wet.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

The Groom's still waiting at the altar
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Belachelijk inderdaad.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Belachelijk inderdaad.
Dat zijn woorden die in deze casus denk ik niet de juiste zijn.
Ik lees op de site van de NOS:
Bas van der Meer, die studeert aan de Hanze Hogeschool in Groningen, had onlangs twee goede gesprekken achter de rug met het bedrijf, schrijft hij op zijn Facebookpagina. Gisteren ontving hij een mail waarin staat dat hij toch is afgewezen.
"Wij hebben iets gezien op je Facebookpagina en dat is je seksuele geaardheid en vooral het uitleven van die geaardheid (je hebt een vriend). Dat je die geaardheid hebt is niet het punt, maar het uitleven daarvan wel", luidt de verklaring van groothandel De Boer Drachten die in handen is van Omrop Fryslân. "Wij zijn een christelijk bedrijf en voor ons is dit een punt waar we ons niet mee verenigen mogen."
1. Stel dat het niet groothandel De Boer Drachten zou zijn, maar een reformatorische school? Dan zou dit een juiste reactie zijn.
2. Ik begrijp het bedrijf wel, maar ik vermoed dat dit voor een rechter niet stand houdt. Bovendien gaat het weliswaar om een christelijk bedrijf, maar niet om een identiteitsgevoelig bedrijf. Blijft over dat er persoonlijke opvattingen zijn van de eigenaar. In dat geval mag dit in ons land geen rol spelen bij de beoordeling of iemand benoemd kan worden of niet. Het lijkt me ook - zeker nu - een verkeerd signaal richting die jongen, maar ok richting de samenleving.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

O. Ik vind de opstelling van dat bedrijf belachelijk. Ik had het facebookbericht al gelezen.
DDD

Bericht door DDD »

Heel apart inderdaad.

En stel nu dat een gescheiden man solliciteert?

Of een hetero die al met meerdere meisjes naar bed is geweest?

Vreemd verhaal.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vorst schreef:O. Ik vind de opstelling van dat bedrijf belachelijk. Ik had het facebookbericht al gelezen.
Belachelijk vind ik te sterk, want de eigenaar wil in elk geval laten zien dat hij de leefwijze van deze jongen op grond van de Bijbel moet afkeuren.
Tegelijk is het van de eigenaar naïef om te denken dat dit nog kan in Nederland. Het onderscheid dat de eigenaar maakt, gaat tegen de Nederlandse wet in, en is - voor zover ik nu kan inschatten - ook niet nodig voor dit bedrijf.
(Nogmaals: voor het reformatorisch onderwijs, of identiteitsgebonden instellingen vind ik dat heel anders liggen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Luther schreef:
Vorst schreef:O. Ik vind de opstelling van dat bedrijf belachelijk. Ik had het facebookbericht al gelezen.
Belachelijk vind ik te sterk, want de eigenaar wil in elk geval laten zien dat hij de leefwijze van deze jongen op grond van de Bijbel moet afkeuren.
Tegelijk is het van de eigenaar naïef om te denken dat dit nog kan in Nederland. Het onderscheid dat de eigenaar maakt, gaat tegen de Nederlandse wet in, en is - voor zover ik nu kan inschatten - ook niet nodig voor dit bedrijf.
(Nogmaals: voor het reformatorisch onderwijs, of identiteitsgebonden instellingen vind ik dat heel anders liggen.)
Ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat een homo met relatie vrijwillig gaat solliciteren bij een reformatorische school, om maar iets te noemen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vorst schreef:
Luther schreef:
Ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat een homo met relatie vrijwillig gaat solliciteren bij een reformatorische school, om maar iets te noemen.
Ik mag inderdaad hopen dat een homo met een relatie zelf tot de conclusie zal komen: Ik leef in strijd met datgene wat ik straks moet gaan uitdragen; dat is niet erg geloofwaardig, dus ik solliciteer ergens anders.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Vorst schreef:
Luther schreef:
Ik mag inderdaad hopen dat een homo met een relatie zelf tot de conclusie zal komen: Ik leef in strijd met datgene wat ik straks moet gaan uitdragen; dat is niet erg geloofwaardig, dus ik solliciteer ergens anders.
Heb je het stukje van ds. P.R in BhP gelezen over de studie van B.Toes: vernieuwingen in het Ref. onderwijs?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Heb je het stukje van ds. P.R in BhP gelezen over de studie van B.Toes: vernieuwingen in het Ref. onderwijs?
Ja. (Hij heet overigens dr. R. Toes.) Maar wat wil je daar in dit verband mee zeggen? Ik ben het van harte eens met de bevindingen van dr. Toes, in elk geval op basis van eigen ervaringen.
Plaats reactie