ik loop hier heel wat auteursrechten miseilander schreef:Ik leende eerder in dit topic ook al een tekstje van Hendrikusejvl schreef:Zou kunnen, ik "leen" hem even

ik loop hier heel wat auteursrechten miseilander schreef:Ik leende eerder in dit topic ook al een tekstje van Hendrikusejvl schreef:Zou kunnen, ik "leen" hem even
Een van de interessante conclusies is dat het verdwijnen van de psalmen te wijten is aan liturgische verschraling. Hoe wordt daar door forumleden tegen aan gekeken?Voor de traditionele psalmen, die gemeenten eeuwenlang hebben gezongen, lijkt het vijf voor twaalf. Lenen de Psalmen voor Nu zich voor gemeentezang? Hoe waarderen we dit vanuit calvijns of luthers perspectief?
O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?Marco schreef:O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Gelukkig maarMarco schreef:Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
Interessant vond ik de opmerking dat de muziek verschoof van een actieve deelname aan een passief luisteren. Ben benieuwd wat jij daarvan vind. En van het argument dat de psalmen van nu vanuit een andere gedachtegang gecomponeerd zijn.Marco schreef:O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Wellicht is het probleem dat sommige gemeenten ongeschikt zijn voor Psalmen-voor-Nu..
In een GKv. Maar waarom hoop je dat eigenlijk?-DIA- schreef:Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?Marco schreef:O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Van die gedachtegang ben ik me niet echt bewust. Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).JolandaOudshoorn schreef:Interessant vond ik de opmerking dat de muziek verschoof van een actieve deelname aan een passief luisteren. Ben benieuwd wat jij daarvan vind. En van het argument dat de psalmen van nu vanuit een andere gedachtegang gecomponeerd zijn.Marco schreef:O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Ik kon me (nog) niet echt voorstellen dat zoiets plaats vond in de vanouds reformatorische kerken, en daaronder versta ik de 'bevindelijk gereformeerde' kerken, en niet de als vanouds bekend staande 'orthodox gereformeerde' kerken, en daaronder viel inderdaad ook de GKv. Deze kerken hebben in feite nooit iets gehad met bevinding, in tegenstelling met de niet meer bestaande Gereformeerde Kerken uit de Doleantie ontstaan. Die kerken werden, dan spreken wel van heel lang geleden, soms nog wel door bevindelijke predikers gediend.Marco schreef:In een GKv. Maar waarom hoop je dat eigenlijk?-DIA- schreef:Toch niet in een reformatorische kerk hoop ik?Marco schreef:O. Sommige psalmen in psalmen-voor-nu uitvoering toch meerdere keren in gemeentezang meegemaakt. Ging best goed.JolandaOudshoorn schreef:http://www.cip.nl/nieuws/november-2015/ ... A.facebook
Het is dus de vraag, hoe belangrijk je het vindt dat een kerklied kan worden gezongen door een flinke gemeente met orgelbegeleiding. Een lied op een zuiver bijbelse tekst, maar onzingbaar voor een gemeente en/of gedacht vanuit de setting van een praiseband als begeleiding: is dat een kerklied?Marco schreef:Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).
Ook zonder leadzanger kan je Psalmen voor Nu zingen. Ook met een grotere gemeente. Orgelbegeleiding zal wat lastiger worden. Maar die hoeft geen eis te zijn.Hendrikus schreef:Het is dus de vraag, hoe belangrijk je het vindt dat een kerklied kan worden gezongen door een flinke gemeente met orgelbegeleiding. Een lied op een zuiver bijbelse tekst, maar onzingbaar voor een gemeente en/of gedacht vanuit de setting van een praiseband als begeleiding: is dat een kerklied?Marco schreef:Ik vind het juist een mooi initiatief om de psalmen actueel te houden, ook voor mensen die verder afstaan van de geneefse melodiën met begeleiding op orgel. Wat mij betreft te gebruiken naast die melodiën, maar zeker niet bij voorbaat af te keuren. Qua tekst sluiten ze best wel goed aan op de onberijmde originelen (tenminste, die paar die ik tot nu toe ben tegengekomen).
De Anglicaanse manier van psalmzingen hoort in Engeland helemaal in de liturgie thuis, maar is voorbehouden aan het koor. De gemeente zou die onberijmde psalmen niet kunnen zingen. Omdat ze daar helemaal ingebed zijn in een eeuwenlange traditie, is het zonder meer kerkmuziek. Maar het zijn geen gemeenteliederen, daar. In onze calvinistische traditie is het zingen echt iets van de gemeente. Een kerklied is m.i. dan ook pas een kerklied als het door de gemeente gezongen kan worden. Zodra je daar een leadzanger en een praiseband bij nodig hebt, past het niet binnen de definitie van kerklied zoals wij die gewoonlijk hanteren.