Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Geroosterde pompoen, roergebakken spinazie, wat geitenkaas en wat spaghetti.
Ik heb nog een vracht champignons staan, dus waarschijnlijk maak ik ook nog een pannetje champignonsoep.
Ik heb nog een vracht champignons staan, dus waarschijnlijk maak ik ook nog een pannetje champignonsoep.
Ik ga pompoenmuffins maken. Ben benieuwd naar de smaak eigenlijk.
mmm, dat lijkt me erg lekker, ga ik ook een keer proberen, alleen....hebben jullie ook roerige darmen van deze bonen-kost?Mara schreef:Gisteravond heb ik bruine bonensoep gemaakt. Hij is helemaal op gegaan.JolandaOudshoorn schreef:Hier staan twee soepen op het fornuis, althans, wat straks een soep moet worden. Een pan tomatensoep voor vanavond en een pan erwtensoep voor morgen.
Ik ga eens kijken of ik nog wat tips weet voor peulvruchten. Hier staan linzen regelmatig op tafel.
Kinderen aten er een volkorenboterham bij, man en ik niet. Ik had een paar aardappelen - voor de binding - meegekookt, dus vulling genoeg.
Ik had er fijngesneden worteltjes, bos selderij, een ui, een prei, kleine lepel tomatenpuree, restantje soepgroenten dat ik nog in de vriezer had liggen, uitgebakken magere spekblokjes en een klein eenpersoons rookworstje door gedaan.
Ons portie peulvruchten van deze week kunnen we afvinken.

Nee, bij toeval ontdekt dat het pureren van de bonen met de staafmixer dit voorkomt.Terri schreef:mmm, dat lijkt me erg lekker, ga ik ook een keer proberen, alleen....hebben jullie ook roerige darmen van deze bonen-kost?Mara schreef:Gisteravond heb ik bruine bonensoep gemaakt. Hij is helemaal op gegaan.JolandaOudshoorn schreef:Hier staan twee soepen op het fornuis, althans, wat straks een soep moet worden. Een pan tomatensoep voor vanavond en een pan erwtensoep voor morgen.
Ik ga eens kijken of ik nog wat tips weet voor peulvruchten. Hier staan linzen regelmatig op tafel.
Kinderen aten er een volkorenboterham bij, man en ik niet. Ik had een paar aardappelen - voor de binding - meegekookt, dus vulling genoeg.
Ik had er fijngesneden worteltjes, bos selderij, een ui, een prei, kleine lepel tomatenpuree, restantje soepgroenten dat ik nog in de vriezer had liggen, uitgebakken magere spekblokjes en een klein eenpersoons rookworstje door gedaan.
De kinderen vonden het nl niet zo lekker om al die bonen in de soep te zien, want dat hoorde niet. (Hoe kinderen kunnen redeneren soms

Dus sinds die tijd pureer ik ze en de mensen die ik een schaaltje of pannetje breng, zeggen ook dat het daardoor veel lichter verteerbaar is.
Je kunt eventueel een paar boontjes achterhouden en die er later door doen.
Probeer het maar eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gisteren voor het eerst pompoenensoep op.
...en voor het laatst!
...en voor het laatst!

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Welke bouillon heb jij gebruikt?Mara schreef:Nee, bij toeval ontdekt dat het pureren van de bonen met de staafmixer dit voorkomt.Terri schreef:mmm, dat lijkt me erg lekker, ga ik ook een keer proberen, alleen....hebben jullie ook roerige darmen van deze bonen-kost?Mara schreef:Gisteravond heb ik bruine bonensoep gemaakt. Hij is helemaal op gegaan.JolandaOudshoorn schreef:Hier staan twee soepen op het fornuis, althans, wat straks een soep moet worden. Een pan tomatensoep voor vanavond en een pan erwtensoep voor morgen.
De kinderen vonden het nl niet zo lekker om al die bonen in de soep te zien, want dat hoorde niet. (Hoe kinderen kunnen redeneren soms)
Dus sinds die tijd pureer ik ze en de mensen die ik een schaaltje of pannetje breng, zeggen ook dat het daardoor veel lichter verteerbaar is.
Je kunt eventueel een paar boontjes achterhouden en die er later door doen.
Probeer het maar eens.
Dezemerel schreef: Welke bouillon heb jij gebruikt?

Die zat eens in een boodschappendoos en het bleek verrassend lekker.
Er is ook rundvlees- en kippenbouillon.
Het was nu de snellere versie, als ik uitgebreid soep kook met porties om in te vriezen, gebruik ik geen kuipjes, maar alleen zout, peper e.d.
Heel lekker is het ook om een paar kruidnagels mee te koken in de bonensoep trouwens. Niet vergeten eruit te halen, want erop bijten is niet bepaald smakelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Oh en dat is zo lekker!!!Luther schreef:Gisteren voor het eerst pompoenensoep op.
...en voor het laatst!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Kruidnagelpoeder maakt het leven een stuk aangenamerMara schreef: Heel lekker is het ook om een paar kruidnagels mee te koken in de bonensoep trouwens. Niet vergeten eruit te halen, want erop bijten is niet bepaald smakelijk.

Vroeger was het aan tafel altijd een gejammer bij de rode kool: hoeveel kruidnagels zitten erin?
Nou uh...ik vind pompoen ook niet lekker, je moet flink wat kruiden/specerijen toevoegen wil het nog naar iets lijken......samanthi schreef:Oh en dat is zo lekker!!!Luther schreef:Gisteren voor het eerst pompoenensoep op.
...en voor het laatst!
Smaken verschillen!

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De ene pompoensoep is de andere niet....
Mijn pompoenmuffins zijn uitstekend geslaagd. Daar kan mijn echtgenoot op trakteren maandag.
Verder heb ik Zita's appelplaatkoek gemaakt; altijd weer geslaagd.
Vanavond heb ik een uitgebreide rijsttafel gemaakt tgv de verjaardag van mijn man. Ik kan hem haast geen groter plezier doen.
En nu ben ik het zat
Lekker met een boek op de bank dus. De meeste jeugd is uitgevlogen; alleen de jongste is er.
Mijn pompoenmuffins zijn uitstekend geslaagd. Daar kan mijn echtgenoot op trakteren maandag.
Verder heb ik Zita's appelplaatkoek gemaakt; altijd weer geslaagd.
Vanavond heb ik een uitgebreide rijsttafel gemaakt tgv de verjaardag van mijn man. Ik kan hem haast geen groter plezier doen.
En nu ben ik het zat

Lekker met een boek op de bank dus. De meeste jeugd is uitgevlogen; alleen de jongste is er.
kruidkoekachtig iets gebakken. 250 gram bruinbroodmix, 230 ml melk, beetje suiker, veel koek-/speculaaskruiden (en ik deed er ook nog wat kruidnagelpoeder, piment, gember en kaneel bij), handje noten, beetje rozijnen, twee gesnipperde appels. Ruim een kwartier in de oven, als het tenminste in muffinvormpjes zit. En als het in die papieren muffinvormpjes heeft gezeten, krijg je het er nooit meer uit, heb ik zojuist ondervonden. 

- Dodo
Bij ons kreeg degene die de kruidnagel uit de rode kool op zijn bord had, een kwartje.Zita schreef:Kruidnagelpoeder maakt het leven een stuk aangenamerMara schreef: Heel lekker is het ook om een paar kruidnagels mee te koken in de bonensoep trouwens. Niet vergeten eruit te halen, want erop bijten is niet bepaald smakelijk.![]()
Vroeger was het aan tafel altijd een gejammer bij de rode kool: hoeveel kruidnagels zitten erin?
Ging nergens over, gewoon een grappige traditie.
Daar zit idd. verschil in. Ik had een tijdje geleden die van de Hema gebruikt. Maar die zijn niet fijn.Zita schreef:kruidkoekachtig iets gebakken. 250 gram bruinbroodmix, 230 ml melk, beetje suiker, veel koek-/speculaaskruiden (en ik deed er ook nog wat kruidnagelpoeder, piment, gember en kaneel bij), handje noten, beetje rozijnen, twee gesnipperde appels. Ruim een kwartier in de oven, als het tenminste in muffinvormpjes zit. En als het in die papieren muffinvormpjes heeft gezeten, krijg je het er nooit meer uit, heb ik zojuist ondervonden.
Hier gisteren een noten/rozijnen, kruidcake, wortelmuffins en appelcrumble gebakken.
Wat is het recept van Zita's appelplaatkoek? Klinkt lekker!
Pompoensoep heeft mij ook nog nooit bekoord, ik ga binnenkort eens aan de slag met een paar recepten. Ik gebruik vaker pompoen in een stoofschotel. Jamie Oliver heeft een hele lekkere met pompoen, pastinaak en aardperen.
Afgelopen zaterdag uit eten geweest met dde kring uit de kerk, maar ik vond het niet te eten. Voor mijn gevoel kwam alles uit een zakje of pakje...brrr. De kaart sprak mij al niet aan, ik ben nl geen vleeseter en de genoemde vissoorten waren allemaal bewerkt ( met vruchtjes of gepaneerd), de vega gerrechten bestonden uit een groentekroket of roerbakgroente. Uiteindelijk een maaltijdsalade gedaan, maar ook dat was niets. Ik had mijn hoop gevestigd op het toetje ( sorbet), maar ook die bestond uit siroop en vruchten uit blik, erg jammer.
Vanavond boerenkool met worst. Morgen spruitjes met zelfgemaakte appelmoes.
Pompoensoep heeft mij ook nog nooit bekoord, ik ga binnenkort eens aan de slag met een paar recepten. Ik gebruik vaker pompoen in een stoofschotel. Jamie Oliver heeft een hele lekkere met pompoen, pastinaak en aardperen.
Afgelopen zaterdag uit eten geweest met dde kring uit de kerk, maar ik vond het niet te eten. Voor mijn gevoel kwam alles uit een zakje of pakje...brrr. De kaart sprak mij al niet aan, ik ben nl geen vleeseter en de genoemde vissoorten waren allemaal bewerkt ( met vruchtjes of gepaneerd), de vega gerrechten bestonden uit een groentekroket of roerbakgroente. Uiteindelijk een maaltijdsalade gedaan, maar ook dat was niets. Ik had mijn hoop gevestigd op het toetje ( sorbet), maar ook die bestond uit siroop en vruchten uit blik, erg jammer.
Vanavond boerenkool met worst. Morgen spruitjes met zelfgemaakte appelmoes.