De kerk van de toekomst

RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Helaas zijn er door het gezelschapsleven ook nogal wat misstanden ontstaan. Meestal door onkunde denk ik. Bijvoorbeeld over zondag 7 en 23 of allerlei bekeringsgeschiedenissen met de vreemdste wegen als norm en voorwaarde.
Daarom, zoals de synode ook voorschrijft, alleen hooggestudeerde mannen als voorganger en leider.
Ter aanvulling op de kerkdiensten, zeker, maar het liefst dan ook met en onder leiding van in georganiseerd verband.
Denk maar niet te hoog van hoogopgeleide mannen. Die laten de bijbel sneller los dan een eenvoudig kind des Heeren.
Op wat voor misstanden doel je?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door henriët »

RefoCalvinist schreef:
ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef:
emigrant schreef:Gezelschapsleven niet in plaats van...... Maar ter aanvulling op.....
Juist dat bedoel ik. Er was toen meer beslag onder Gods Woord.
Helaas zijn er door het gezelschapsleven ook nogal wat misstanden ontstaan. Meestal door onkunde denk ik. Bijvoorbeeld over zondag 7 en 23 of allerlei bekeringsgeschiedenissen met de vreemdste wegen als norm en voorwaarde.
Daarom, zoals de synode ook voorschrijft, alleen hooggestudeerde mannen als voorganger en leider.
Ter aanvulling op de kerkdiensten, zeker, maar het liefst dan ook met en onder leiding van in georganiseerd verband.
Denk maar niet te hoog van hoogopgeleide mannen. Die laten de bijbel sneller los dan een eenvoudig kind des Heeren.
Op wat voor misstanden doel je?
Deze reactie is m i oneerlijk.
Er zullen er zijn die hoogopgeleid zijn en de Bijbel loslaten.
Maar ik denk dat ook een hoogopgeleide man uiteindelijk een eenvoudig kind des Heeren is...

Maar..
Gezegende zondag..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:Denk maar niet te hoog van hoogopgeleide mannen. Die laten de bijbel sneller los dan een eenvoudig kind des Heeren.
Daar dachten de heren van de synode toch echt heel anders over, en aangezien deze kerkorde over het algemeen wordt gehandhaafd, hebben wij ons daar ook maar aan te houden vind je niet?
Op wat voor misstanden doel je?
Daar zijn al veel discussies over geweest.
Bijvoorbeeld: geen bewuste beleving van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie, zien is nog geen hebben, bedekte schuld is nog geen vergeven schuld en dergelijke zaken, veelal voortkomend uit het gezelschapsleven uit de 19e eeuw.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

@Henriet: Hoe je het nu interpreteert is niet hoe ik het bedoel. Het woord 'sneller' impliceert dat het eerder voorkomt bij .. dan bij ..
En ik denk dat wij de laatste jaren daar genoeg voorbeelden van gezien hebben. Predikanten die of een gedeelte of helemaal de waarheid van de Bijbel aan een zijde draad hingen. Predikanten die wetenschappelijk onderlegd zijn.
Terwijl ik dat van predikanten (die thuis bij docenten onderwijs ontvingen) nog nooit gehoord heb. Opmerkelijk toch?
Door het laten uitdagen van de theologie door de wetenschap is de prediking er wel anders uitkomen te zien. Gelukkig mogen er nog staan op de basis van Schrift en belijdenis, maar toch moet je deze tendens waarnemen.
Wetenschap en ratio hebben meer schade toegebracht in de theologie en kerk, dan men lief is. En nu wil het belang er ook niet van ontkennen, maar pas op en waak!
Hoogopgeleide mannen (op het gebied van de theologie) zijn ook mensen na de val. Dat is wat ik bedoel.

@ejvl: Hoor je mij ontkennen dat het hoogopgeleide mannen moeten zijn? Nee ik plaats alleen een kanttekening. Zie niet teveel naar hun stand, zijn ook mensen met een verduisterd en verblind verstand.

Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:@ejvl: Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Luister de middagpreek die @helma in een ander topic aanbevolen heeft, daar hoor je andere klanken. Het gaat niet om termen, maar om de Middelaar. (HC16)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef: @ejvl: Hoor je mij ontkennen dat het hoogopgeleide mannen moeten zijn? Nee ik plaats alleen een kanttekening. Zie niet teveel naar hun stand, zijn ook mensen met een verduisterd en verblind verstand.
Zeker, ik ben het met je eens als we het hebben over een eenvoudig kind van God. Dat is het belangrijkst namelijk.
Wil iemand echter leiding geven, of predikant zijn, behoort deze persoon hoog geschoold te zijn, maar in de eerste plaats een kind des Heeren.
Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Ik vind dit misstanden, ontstaan in de gezelschappen, bij de reformatoren en puriteinen lees je hier niet van, echter als we dit verder willen bespreken kun je beter een nieuw topic openen denk ik als zijn die er ook al genoeg geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Mara »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:@ejvl: Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Luister de middagpreek die @helma in een ander topic aanbevolen heeft, daar hoor je andere klanken. Het gaat niet om termen, maar om de Middelaar. (HC16)
Als ik me niet vergis, heeft RC jarenlang onder zijn gehoor gezeten. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:@ejvl: Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Luister de middagpreek die @helma in een ander topic aanbevolen heeft, daar hoor je andere klanken. Het gaat niet om termen, maar om de Middelaar. (HC16)
Zonder de genoemde preek te beluisteren beaam ik dit zeker.
En als alles goed is eindigt ook alles in Christus.
Dat ontken ik hier ook niet!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door samanthi »

RefoCalvinist schreef:
Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Waar kan ik dit in de Bijbel terug vinden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door RefoCalvinist »

samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef:
Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Waar kan ik dit in de Bijbel terug vinden?
Ik blijf het antwoord even verschuldigd, gezien ik, na advies, er (even) mee stop op het forum. Niet dat ik geen antwoord geven wil of er in gesprek over willen gaan.
Maar vanwege persoonlijke zaken. Succes allemaal en het gaat jullie goed! En wie weet tot ziens! ::bye
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door -DIA- »

RefoCalvinist schreef:
samanthi schreef:
RefoCalvinist schreef:
Over de misstanden: zijn het wel misstanden? Leg ze eens naast de Bijbel en het geestelijk leven? Zijn het dan nog misstanden? Of willen we deze terminologie liever niet horen? Zien nog geen hebben? Dat is Bijbels! Bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Voluit Bijbels. Nee dat is niet door wat mensen in een huiskamer bedacht, dat is gegrond op Gods Woord.
Waar kan ik dit in de Bijbel terug vinden?
Ik blijf het antwoord even verschuldigd, gezien ik, na advies, er (even) mee stop op het forum. Niet dat ik geen antwoord geven wil of er in gesprek over willen gaan.
Maar vanwege persoonlijke zaken. Succes allemaal en het gaat jullie goed! En wie weet tot ziens! ::bye
Datzelfde advies heb ik ook gekregen... Wellicht is niet echt een plek voor wat men nu noemt de 'rechterzijde', al is het dan wel toegankelijk voor hen. De moeilijkheid is om het advies in praktijk te brengen. Maar dat is een persoonlijk probleem.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door emigrant »

---knip--- Discussieer respectvol a.u.b.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kerk van de toekomst

Bericht door Zita »

Alhier een reeks berichten geknipt die op de persoon waren, of een reactie daarop.
Plaats reactie