Beroepingswerk discussie

Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Johannes 3:16 »

speurder schreef:Gereformeerde Gemeenten

Tweetal te
Ouddorp
Ds. P. Melis te Ermelo
Ds. A. Vermeij te Nieuw-Beijerland.
Stemmingsdatum: 12 oktober 2015.

http://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk
Weet iemand hoe een dubbeltal in de GerGem tot stand komt? Welke werkwijze wordt er door de kerkenraad gehanteerd?
Ik vraag me dit af omdat de gemeente van Ouddorp voordat ze in juni kand. V.d. Heiden heeft beroepen, ook al een beroep op ds. Melis (feb. 2015) en ds. Vermeij (okt. 2014) hebben gedaan.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Zeemeeuw »

Volgens DKO artikel 4 en 5; hier met toelichting:
http://www.kerkrecht.nl/node/1745
http://www.kerkrecht.nl/node/1746
manuitzeist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2015, 21:29

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door manuitzeist »

Beroepingswerk is niet (alleen) mensenwerk, maar waarom beroept een gemeente als de vrije OGG in Terneuzen opnieuw ds. Van Andel, nadat hij ze eerst van een bedankje voorzag? Ik zou geloof ik niet voor de tweede keer bij dezelfde predikant uitkomen.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Mannetje »

manuitzeist schreef:Beroepingswerk is niet (alleen) mensenwerk, maar waarom beroept een gemeente als de vrije OGG in Terneuzen opnieuw ds. Van Andel, nadat hij ze eerst van een bedankje voorzag? Ik zou geloof ik niet voor de tweede keer bij dezelfde predikant uitkomen.
Wellicht kun je de scriba bellen en dit aan hem vragen?
-
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Beroepingswerk discussie

Bericht door ejvl »

manuitzeist schreef:Beroepingswerk is niet (alleen) mensenwerk, maar waarom beroept een gemeente als de vrije OGG in Terneuzen opnieuw ds. Van Andel, nadat hij ze eerst van een bedankje voorzag? Ik zou geloof ik niet voor de tweede keer bij dezelfde predikant uitkomen.
Dat gebeurt wel vaker.
Ds Zwartbol werd 2x in Stavenisse beroepen in vrij korte tijd. De 2e keer nam hij het aan.
Het zou kunnen dat Terneuzen weet dat deze man moet komen bijvoorbeeld.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Is deze dominee overigens nog steeds geschorst in eigen gemeente?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Is deze dominee overigens nog steeds geschorst in eigen gemeente?
Zie: http://hervormdcontact.nl/viewtopic.php?p=4231#p4231
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Is deze dominee overigens nog steeds geschorst in eigen gemeente?
Zie: http://hervormdcontact.nl/viewtopic.php?p=4231#p4231
Triest! Zowel voor Montfoort als voor Ds. A.T. van Andel.
Ik hoop voor de gemeente Terneuzen dat de weg van deze geroepen dienstknecht naar hun mag zijn!
Hij mag het Evangelie van vrije Genade zuiver doorgeven! En dat niet in eigen kracht.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door emigrant »

Zouden ze in het 2de beroep de voorwaarden of opdracht van de predikant gewijzigd hebben? Is dat gebruikelijk?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

emigrant schreef:Zouden ze in het 2de beroep de voorwaarden of opdracht van de predikant gewijzigd hebben? Is dat gebruikelijk?
Denk het niet. Meestal is dat een vooraf "standaard" concept, waar niet snel van afgeweken wordt.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:Zouden ze in het 2de beroep de voorwaarden of opdracht van de predikant gewijzigd hebben? Is dat gebruikelijk?
Waarom zouden ze dat doen?
-
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door freek »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
Curatorium schreef:Is deze dominee overigens nog steeds geschorst in eigen gemeente?
Zie: http://hervormdcontact.nl/viewtopic.php?p=4231#p4231
Triest! Zowel voor Montfoort als voor Ds. A.T. van Andel.
Ik hoop voor de gemeente Terneuzen dat de weg van deze geroepen dienstknecht naar hun mag zijn!
Hij mag het Evangelie van vrije Genade zuiver doorgeven! En dat niet in eigen kracht.
Waarom triest? Ik Montfoort is/wordt hij losgemaakt. Kennelijk zijn ze daar blij dat hij vertrekt. In Terneuzen willen ze hem graag. Mooie match dus.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door emigrant »

Mannetje schreef:
emigrant schreef:Zouden ze in het 2de beroep de voorwaarden of opdracht van de predikant gewijzigd hebben? Is dat gebruikelijk?
Waarom zouden ze dat doen?
Om de kandidaat over de streep te trekken. Net iets meer traktement of een andere pastorie om maar duidelijk te maken dat ze hem graag zien overkomen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door mulder »

Niet voor sensatie, maar oprechte interesse: weet iemand waarom Ds. Vermeij niet meer vaak preekt in de eigen gemeente? Ziekte? Ik lees geen saambinder dus ben niet van de pastoriezorgen op de hoogte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Tiberius »

mulder schreef:Niet voor sensatie, maar oprechte interesse: weet iemand waarom Ds. Vermeij niet meer vaak preekt in de eigen gemeente? Ziekte? Ik lees geen saambinder dus ben niet van de pastoriezorgen op de hoogte.
Hij is herstellende van een burn-out. Tot einde van dit jaar (in ieder geval) mag hij slechts maximaal één keer per zondag voorgaan in eigen gemeente.
Het heeft volgens mij niet in de Saambinder gestaan.
Gesloten