Beroepingswerk discussie

Reiziger

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

(sorry wordt beetje ongeduldig) ( :offtopic )
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Als ik Nowhere en Forummer goed begrijp, kan het hele beroepingswerk op de fles. Proponenten/kandidaten en predikanten worden gezonden of ze worden niet gezonden, of zoiets.
Laatst gewijzigd door Germanicus op 16 jun 2015, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Reformer schreef:Dan kunnen kerkordes en andere kerkelijke regels dus bij het oud papier?
Precies!
De kerk heeft binnen de kaders van Schrift en belijdenis ook het goede te zoeken voor het geheel van de kerken. Daar kan toe behoren om als kerken te besluiten dat beginnend predikanten beter niet kunnen starten in een grote gemeente. Alle grote woorden als 'gefilosofeer' en 'Gods raad doorkruisen' zijn ongepast. De Heere schakelt mensen in, met hun structuren. Ja, en soms gaat dan toch alles op de kop. Toch verbaast het me dat genoemde grote woorden nooit gebruikt worden bij alledaagse zaken als eten, of uitkijken bij het oversteken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Luther schreef:
Nowhere schreef:De Heere roept niet voor 'even', maar voor het leven (!).

Al moeten we dat ook niet te ver doordrijven, met het oog op gezondheidstoestanden.
Het moet wel orderlijk en met gepastheid eraan toe blijven gaan in de Eredienst.
En soms hoor je verhalen, waarvan je denkt: tjonge moet het nu zo?
Dat men zich naar boven moet trekken om de preekstoel te beklimmen.
Dat ouderlingen moeten gaan helpen om een predikant naar boven te krijgen.
Dat er een "tijdelijk in elkaar geflanst spreekgestoelte komt" om vandaar achter te preken.
Of dat de doop bedient wordt vanaf de kansel of het huwelijk wordt ingezegend hangend over de rand.
Of dat de preek gelezen wordt door de ouderling en de toepassing volgt door de predikant.
Of dat de predikant alleen de preek voor zijn rekening neemt en de ouderlingen de diensten moeten leiden.
Dat is niet ordelijk en sticht niet. Dan is het gewoon tijd om te stoppen, ook al wil het hoofd en de stem wel.
Waarom valt dit dan niet onder:
Nowhere schreef:Dat is inderdaad indringen in de altoos wijze raad des Heeren. Dat past ons niet en dat gaat ons te ver.
(...) dat is on-geestelijk en puur menselijk gefilosofeer.
Dat kun je lezen. De Heere werkt ordelijk, dus moet de eredienst ook met orde geschieden.
Geen fratsen uithalen, maar met orde, naar gewoonte.
Net als je met Bijbellezen ook ordelijk te werk moet gaan en niet kriskas naar eigen willekeur moet gaan lezen.
Daarnaast moet het in de eredienst er eerbiedig eraan toe gaan. De Heere spreekt door Woord en sacramenten. Dat moet ook met orde geschieden. Het Heilig Avondmaal bedienen, maak je geen rommelig iets van. Dat past niet. Hetzelfde geldt voor het bedienen van het Woord. Eerbied, orde en gepastheid. Het is wel een samenkomst van de gemeente onder de aanroeping van de Heere, waarin afhankelijkheid wordt beleden in de votum. Sorry voor de vergelijking, maar het is geen vergadering van de moestuinvereniging!
Laatst gewijzigd door Nowhere op 16 jun 2015, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Luther schreef:De kerk heeft binnen de kaders van Schrift en belijdenis ook het goede te zoeken voor het geheel van de kerken. Daar kan toe behoren om als kerken te besluiten dat beginnend predikanten beter niet kunnen starten in een grote gemeente. Alle grote woorden als 'gefilosofeer' en 'Gods raad doorkruisen' zijn ongepast. De Heere schakelt mensen in, met hun structuren. Ja, en soms gaat dan toch alles op de kop. Toch verbaast het me dat genoemde grote woorden nooit gebruikt worden bij alledaagse zaken als eten, of uitkijken bij het oversteken.
Eensch!
Hier beneden is het niet.
Stofje

Bericht door Stofje »

Praktisch doorgerederneerd kan dan het gehele curatorium ook wel worden afgeschaft en dat zal toch niet de bedoeling zijn...

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Luther schreef:
Reformer schreef:Dan kunnen kerkordes en andere kerkelijke regels dus bij het oud papier?
Precies!
De kerk heeft binnen de kaders van Schrift en belijdenis ook het goede te zoeken voor het geheel van de kerken. Daar kan toe behoren om als kerken te besluiten dat beginnend predikanten beter niet kunnen starten in een grote gemeente. Alle grote woorden als 'gefilosofeer' en 'Gods raad doorkruisen' zijn ongepast. De Heere schakelt mensen in, met hun structuren. Ja, en soms gaat dan toch alles op de kop. Toch verbaast het me dat genoemde grote woorden nooit gebruikt worden bij alledaagse zaken als eten, of uitkijken bij het oversteken.
Nee Forummer en ik ontkennen nergens dat God een God van orde is.
Ja Hij gebruikt mensen in Zijn dienst. En ja er zijn regels. Maar waar baseer je die op?
Op menselijke redenatie ... kandadaten kunnen beter niet in een grote gemeente beginnen, dus stellen we kandidaatsgemeenten in?
Of op Gods Woord? Ja Paulus liet zijn gemeentes ook niet in het ongewisse. Hij zei ook niet doe wat jullie menen te moeten doen. daar was ook structuur. Maar op een gegeven moment heeft een mens te zwijgen. En dit is nu precies zo een moment waar we het aan de Heere moeten overlaten.
En nee dan hoeven we niet het beroepingswerk op te heffen, wat een overtrokken reactie overigens, want de Heere werkt niet alleen ordelijk, maar ook middelijk. Als gemeenten hebben we daar ook een verantwoording in. Maar aan het beroepen mag geen rechten worden ontleend. Het is de Heere die roept en zend, laat het dan maar aan Hem over te doen wat Hem goed gedacht heeft te moeten doen.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Forummer schreef:(sorry wordt beetje ongeduldig) ( :offtopic )
Kan ik mij voorstellen :bobo
DDD

Bericht door DDD »

Forummer schreef:
DDD schreef:Het zou goed zijn als je eerst even nadacht, want zo ingewikkeld is het niet, wat ik schrijf. Het is prima om van mening te verschillen, maar dat kan dan toch met argumenten?

De regels en orde in de kerk behoren tot Gods wil. De heilige Geest leidt de kerk, en regels over emeritaat en opleiding van voorgangers en over weet ik wat niet al, horen daarbij. Dat wil niet zeggen dat God met iedere regel van iedere kerk tevreden is. Dat is gegeven met het feit dat God zijn evangelie door mensen verkondigt. En mensen begaan regelmatig vergissingen en doen soms domme dingen.

Wij mogen daarom God niet van alles wat er gebeurt de schuld geven. Dat is niet in strijd met de belijdenis dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat. Die belijdenis sluit onze verantwoordelijkheid niet uit.

Ik zou mij zeer verbazen als in de gereformeerde traditie een oudvader oid. te vinden is die een dergelijk standpunt als dat van jullie zou verdedigen (het mag ook met een ander voorbeeld zijn). Het is eerder dopers/geestdrijverig dan gereformeerd. God werkt middellijk.
Je begrijpt onze mening totaal verkeerd. Allereerst gebruik ik volgens mij wel degelijk argumenten.
De regels en orde in de kerk behoren idd tot Gods wil. Het zou best kunnen dat God niet met alles tevreden is. Maar zou Hij niet tevreden zijn met het feit dat een kandidaat heen mag gaan waar hij wil?
Wij mogen God idd niet de schuld van alles geven, helemaal mee eens. Doe ik dat dan? Maar welke standpunten bedoel je dan?
Volgens mij snap jij onze mening niet helemaal
Het is mij inderdaad niet duidelijk waarom God er een probleem mee zou moeten hebben dat beginnende predikanten niet naar iedere gemeente mogen gaan. Het lijkt erop alsof je meent dat predikanten alleen maar naar die gemeenten gaan waar God hen hebben wil, en dat zo´n regel daarom overbodig is. Maar daarmee sluit je de hele menselijke verantwoordelijkheid en de rol van de voorkeuren van de kandidaten geheel uit.

Het is goed mogelijk dat ik je mening niet goed snap. Misschien is het een idee om de conclusie en de argumenten daarvoor nog eens duidelijk op een rijtje te zetten, liefst met een beroep op een oudvader. Want ik ben niet de enige die hetzelfde bezwaar aanvoert.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nowhere schreef:
Luther schreef:
Precies!
Ja Hij gebruikt mensen in Zijn dienst. En ja er zijn regels. Maar waar baseer je die op?
Op menselijke redenatie ... kandadaten kunnen beter niet in een grote gemeente beginnen, dus stellen we kandidaatsgemeenten in?
Of op Gods Woord? Ja Paulus liet zijn gemeentes ook niet in het ongewisse. Hij zei ook niet doe wat jullie menen te moeten doen. daar was ook structuur. Maar op een gegeven moment heeft een mens te zwijgen. En dit is nu precies zo een moment waar we het aan de Heere moeten overlaten.
En nee dan hoeven we niet het beroepingswerk op te heffen, wat een overtrokken reactie overigens, want de Heere werkt niet alleen ordelijk, maar ook middelijk. Als gemeenten hebben we daar ook een verantwoording in. Maar aan het beroepen mag geen rechten worden ontleend. Het is de Heere die roept en zend, laat het dan maar aan Hem over te doen wat Hem goed gedacht heeft te moeten doen.
Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde, maar goed...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Luther schreef:
Nowhere schreef:
Luther schreef:
Precies!
Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde, maar goed...
Ja in hoodfdzaken wel, althans mag ik hopen, maar in het specifieke geval van kandidaatsgemeenten niet. Op grond van de DL zeg ik dat we dan met z'n allen te ver gaan. We hebben onze verantwoording, maar op een gegeven moeten we onze plaats kennen. En dit is zo'n geval. Een regel is verkeerd, als je de Heere ermee voor de voeten gaat lopen. En dan moeten we een stap terug doen. Dat is het punt van Forumer en mij.
Laatst gewijzigd door Nowhere op 16 jun 2015, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reformer

Bericht door Reformer »

Nowhere schreef:
Luther schreef:
Precies!
Wel orde en regelgeving wat betreft het beroepingswerk: een kerkenraad die een voordracht doet, een gemeente die daarover stemt, een brief die door een consulent ondertekend wordt versturen en uiterlijk na 3 weken een beslissing van degene die het beroep ontvangen heeft (allemaal regels die niet letterlijk uit Gods Woord komen, maar daar ook niet mee strijden), maar geen orde en regelgeving m.b.t. (te) grote gemeenten die geen kandidaat mogen beroepen (wat niet direct in Gods Woord staat, maar denk bijv. eens aan de verschillende 'categorieën' levieten, Num. 8 (kanttekening)?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Toch wel bijzonder dat er een hele discussie over kandidaatgemeenten losbarst naarnaar aanleiding van mijn post, terwijl ik het daar helemaal niet over had.

Kandidaat Boeder wist in 2009 dat hij naar Terwolde moet. Echter beroept Terwolde kandidaat Bredeweg. Nadat deze het beroep van Barneveld aannam, beroept Terwolde alsnog kandidaat Boeder. Idem in de OGG in 1989. Kinderdijk beroept dhr. Monster. Die neemt het beroep van Barneveld aan. Men beroept vervolgens kandidaat Klok en die gaat wel naar Kinderdijk.

Laten kandidaten in zo'n geval toelichten waarom ze vooraf weten naar een bepaalde gemeente moeten, dan wordt dat geregeld. Wie het nog niet weet wordt op de nu gebruikelijke wijze beroepbaar gesteld.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Germanicus schreef:Als ik Nowhere en Forummer goed begrijp, kan het hele beroepingswerk op de fles. Proponenten/kandidaten en predikanten worden gezonden of ze worden niet gezonden, of zoiets.
Nee, ook jij begrijpt ons verkeerd. Ik ben heel erg voor beroepingswerk. En ja, ze worden gezonden of niet, maar dat d.m.v. het beroepingswerk (bedanken of aannemen). Het enige wat ik zeg is dat ik tegen kandidaatgemeenten ben. Waarom denkt iedereen nu ineens dat ik tegen beroepingswerk en de kerkorde ben? Dat is niet zo!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:
Precies!
Ik ben erg voor een kerkelijke orde en het begrip 'Gods raad doorkruisen' ben ik op tegen en heb ik niet gebruikt. Wel iets vergelijkbaars, maar daar bedoelde ik mee: Pogen Gods wil een richting op te sturen. Dat doen we met kandidaatsgemeenten, want dan gaan we zeggen: Kijk is God, kand. A mag naar die en die en die gemeente. Kiest U maar. Een beetje plat gezegd. God is vrij om te kiezen wie Hij waar en wanneer wil. We hoeven niet proberen dat te verhinderen wanneer we dat wel proberen met kandidaatsgemeenten.
Ik ben voor een kerkelijke orde wanneer die zo veel mogelijk binnen de lijnen van Gods wil en wet is
Laatst gewijzigd door Reiziger op 17 jun 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten