cpt schreef:Wijsheid= ik vermoed in dit geval: kennis van God.
Wetenschap= onderzoeken hoe de natuur werkt.
Oké, duidelijk. Maar het is toch ook duidelijk uit de Bijbel dat een "natuurwet" ook maar een menselijk begrip is, om beter te kunnen verstaan hoe God doorgaans werkt? God staat daar duidelijk boven. Dat blijkt uit het gebieden van de wind, uit het laten teruggaan of stilstaan van de aarde in haar baan om de zon, enzovoorts.
Als we op basis van onze (ook nog beperkte!) waarnemingen menen te ontdekken dat de natuur op een bepaalde manier "werkt", hebben we alleen nog maar vastgelegd hoe het doorgaans werkt - en hoe God doorgaans werkt in de natuur.
God kan dit echter, als Heerser van het heelal, op Zijn manier doorbreken. Volgens Genesis 1 en andere plaatsen die over de schepping gaan, is dat ook gebeurd. Ik geloof nog steeds dat het beter is om aan dat geopenbaarde Woord vast te houden, ook op dit punt.
Met de opmerking van cpt "De mens kan niet begrijpen hoe God kan scheppen, dus kan er geen historisch verslag van zijn" is naar mijn mening dan ook wat mis. Ik kan ook niet begrijpen hoe Lazarus werd opgewekt uit de doden nadat hij al een aantal dagen in het graf gelegen had - maar er is wel degelijk een historisch verslag van. Nu kun je zeggen: ja daar waren mensen gewoon bij, dus nogal logisch dat er een verslag van is. Maar hoe zit het dan met bv. de spraakverwarring in Babel? Ik snap daar niets van, en Mozes was er niet bij - ook geen historisch verslag dan maar?