Nadenken over je begrafenis

Vorst
Verbannen

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

DDD schreef:Het zou mooi zijn als je in zo´n geval een ander de rouwdienst kunt laten leiden. Want met zulke discussies kom je niet toe aan rouwverwerking. Gelukkig speelt dit in mijn kerk allemaal niet, al weet ik niet of je zomaar alles mag laten zingen, het zou best kunnen dat bij rouwdiensten in de kerk je alleen de psalmen en enige gezangen mag gebruiken.
In de kerk waar ik lid ben is gelukkig nergens een probleem mee. Daar speelt zoiets absoluut niet.
Mara

Bericht door Mara »

Wij, als kinderen, komen volgend jaar voor de keuze te staan om het grafrecht te gaan verlengen, van onze ouders, of het zo te laten. Dan wordt het geruimd en de steen vernietigd.
Steen kun je ook ophalen, maar wat moet je er dan mee doen?
Daar wordt nooit over gesproken merk ik nu. Veel mensen realiseren zich niet dat je maar 10 jaar recht heb op dat graf.
Of bijbetalen.
En dan vindt de één 10 jaar grafrust genoeg, terwijl de ander zegt dat hij die 10 jaar veel te kort vindt.
En op basis waarvan neem je dan zo'n beslissing?

(In onze straat woonde eens een grafbeheerder, hij had zijn tuin geplaveid met afgedankte omgekeerde grafstenen.
Iedereen vond dit maar heel luguber. Toen het te koop kwam te staan, raadde de makelaar dan ook aan om eerst die stenen weg te halen, daar dit anders
kopers zou afschrikken.)
Zo is nadenken over een begrafenis voor iedereen anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is niet overal "maar" 10 jaar, hier ter plaatse is het na minimaal 30 jaar bij een koopgraf.
Maar eigenlijk gebeurt het nooit, er is nog genoeg "begraafruimte", sommigen liggen al bijna 100 jaar begraven.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Het is niet overal "maar" 10 jaar, hier ter plaatse is het na minimaal 30 jaar bij een koopgraf.
Maar eigenlijk gebeurt het nooit, er is nog genoeg "begraafruimte", sommigen liggen al bijna 100 jaar begraven.
Ja klopt. Dat zie je op elke begraafplaats. (op oud Eik en Duinen zijn heel veel zeer oude graven) en de minimum termijn is wettelijk bepaald, dat is die 10 jaar.
Maar het gaat erom, blijf je betalen, elke 10 jaar? Je ligt er niet gratis.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Het is niet overal "maar" 10 jaar, hier ter plaatse is het na minimaal 30 jaar bij een koopgraf.
Ja klopt. Dat zie je op elke begraafplaats. (op oud Eik en Duinen zijn heel veel zeer oude graven) en de minimum termijn is wettelijk bepaald, dat is die 10 jaar.
Maar het gaat erom, blijf je betalen, elke 10 jaar? Je ligt er niet gratis.
Je hoeft er in elk geval niet zelf voor te betalen. :modo
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hier betaal je dan ook gelijk voor 30 jaar, dus voor die 30 jaar is er "niets aan de hand", word er tussen die 30 jaar weer iemand bij begraven, gaat vanaf dat moment, opnieuw die 30 jaar in, in Ridderkerk is dat ook zo.
Het zal per woonplaats/gemeente verschillen denk ik.
Laatst gewijzigd door Orchidee op 06 mar 2015, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:Wij, als kinderen,
Posthoorn schreef:Je hoeft er in elk geval niet zelf voor te betalen.
Maar er zijn ook mensen die bij leven al een graf kopen.
Het gaat om de argumenten die je aanvoert, als kinderen, laten we onze ouders nog met rust voor de komende 10 jaar?
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hier betaal je dan ook gelijk voor 30 jaar, dus voor die 30 jaar is er "niets aan de hand", in Ridderkerk is dat ook zo.
Dat weet ik niet, ik ga i.i.g. wel een duik in de administratie nemen.
Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt nl.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat zijn moeilijke dillema's @Mara :fi
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Dat zijn moeilijke dillema's @Mara :fi
Voor mezelf niet, maar je hebt met broers en zussen te maken he. :huhu
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Orchidee schreef:Hier betaal je dan ook gelijk voor 30 jaar, dus voor die 30 jaar is er "niets aan de hand", word er tussen die 30 jaar weer iemand bij begraven, gaat vanaf dat moment, opnieuw die 30 jaar in, in Ridderkerk is dat ook zo.
Mijn moeder kocht destijds een graf voor mijn vader voor 20 jaar. Inmiddels heeft ze bijbetaald voor ik meen 10 jaar.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb een nichtje die haar vader heeft laten herbegraven. Mijn oom overleed en hij werd in een "gewoon" huurgraf gelegd.
Toen tante overleed hebben ze een familiegraf gekocht en oom er bij gelegd. Kostte veel geld.
Maar nu is de vraag, wie komt op de 3e, bovenste plek te liggen, de eerste die overlijdt of toch een ander familielid?
Je staat hier vantevoren niet zo bij stil, totdat je er bij bepaald wordt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons "mogen" er in principe maar 2 personen bij elkaar, met hoge uitzondering en/of in speciale "gevallen" max 3.
Mijn schoonvader is in 1962 overleden, precies 30 jaar later mijn schoonmoeder en toen ging die 30 jaar opnieuw in.
DDD

Bericht door DDD »

Ik wil betalen, zeker zolang de mensen die iemand gekend hebben, nog leven. 30 jaar is erg kort, mijns inziens. Je kunt je opa en oma toch zo 60 jaar overleven, of nog langer. Ik moet er toch niet aan denken dat het graf van mijn opa en oma zou worden geruimd.

Het liefst zou ik een eeuwig graf hebben, maar in onze familie is dat niet beschikbaar.

Ik vind het trouwens best wel een thema om zo nu en dan in de familie te bespreken. Er zijn toch genoeg aanleidingen voor, als je zo de krant leest, en in de meeste families komen wel zo nu en dan sterfgevallen voor.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik wil betalen, zeker zolang de mensen die iemand gekend hebben, nog leven. 30 jaar is erg kort, mijns inziens. Je kunt je opa en oma toch zo 60 jaar overleven, of nog langer. Ik moet er toch niet aan denken dat het graf van mijn opa en oma zou worden geruimd.
Bij mijn grootouders (vz) is dat dus wel gebeurd en dat vind ik ook bijzonder triest.
Plaats reactie