RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen relatie

freek

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door freek »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Omdat ik dat toch anders zie. Tegenwoordig mag je de geaardheid niet meer zondig noemen maar in ieder geval is deze geaardheid een open deur(invalspoort) naar de zonde. Dat geldt niet voor de handicaps die jij noemt.Wij belijden toch dat zelfs de begeerte al zonde is ? Dan mag zo iemand toch bidden of hij/zij van deze geaardheid verlost mag worden?

Ik weet dat de kerk in het verleden vaak pastorale steken heeft laten vallen richting leden met deze geaardheid maar wij moeten nu niet doorschieten en de worsteling die mensen met hun geaardheid hebben op te willen heffen door ze te vergelijken met gehandicapten.
Dat is denk ik de grote vraag die hier speelt. Is homoseksualiteit een 'zondige geaardheid' of is het een 'afwijking', waar iemand zelf niet verantwoordelijk voor is?
Ik heb daar niet zo een direct antwoord op. Wel heb ik begrepen dat mensen die echt zó geboren zijn, dat niet zelf kunnen veranderen. In hoeverre is hun dat toe te rekenen als schuld?
De kerk had er altijd een antwoord op maar in deze eeuw is het antwoord veranderd. De vraag is of dat veranderde antwoord naar de Schrift is ?
Ja, en wat voor antwoord. De kerk heeft jarenlang geaccepteerd dat homo's tot het uitschot van de samenleving behoorden. Als de kerk ergens heeft laten zien hoe het niet moet, is het wel op dit gebied.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

freek schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Omdat ik dat toch anders zie. Tegenwoordig mag je de geaardheid niet meer zondig noemen maar in ieder geval is deze geaardheid een open deur(invalspoort) naar de zonde. Dat geldt niet voor de handicaps die jij noemt.Wij belijden toch dat zelfs de begeerte al zonde is ? Dan mag zo iemand toch bidden of hij/zij van deze geaardheid verlost mag worden?

Ik weet dat de kerk in het verleden vaak pastorale steken heeft laten vallen richting leden met deze geaardheid maar wij moeten nu niet doorschieten en de worsteling die mensen met hun geaardheid hebben op te willen heffen door ze te vergelijken met gehandicapten.
Dat is denk ik de grote vraag die hier speelt. Is homoseksualiteit een 'zondige geaardheid' of is het een 'afwijking', waar iemand zelf niet verantwoordelijk voor is?
Ik heb daar niet zo een direct antwoord op. Wel heb ik begrepen dat mensen die echt zó geboren zijn, dat niet zelf kunnen veranderen. In hoeverre is hun dat toe te rekenen als schuld?
De kerk had er altijd een antwoord op maar in deze eeuw is het antwoord veranderd. De vraag is of dat veranderde antwoord naar de Schrift is ?
Ja, en wat voor antwoord. De kerk heeft jarenlang geaccepteerd dat homo's tot het uitschot van de samenleving behoorden. Als de kerk ergens heeft laten zien hoe het niet moet, is het wel op dit gebied.
Het antwoord is toch en zal altijd moeten blijven dat een mens strijden moet tegen zijn verdorven aard. Als deze verdorven aard ook homofiele gevoelens inhoudt, of ook ongeoorloofde heteroseksuele gevoelens (wie een vrouw aanziet om haar te begeren...), dat moet daartegen met alle macht gestreden worden en mag aan deze gevoelens niet toegegeven worden. Er is op grond van de Schrift toch geen ander antwoord mogelijk dan dit?

Of bedoel jij, Freek, met homo's de mensen die dit praktizeren? Dan is de zaak toch geheel anders, want wat de Schrift een gruwel noemt, moet dat voor ons ook zijn. Wat overigens niet betekent dat voor deze zonde geen vergeving is, daarvan getuigt de Schrift ook, de apostel Paulus zegt zelfs uitdrukkelijk dat onder de gelovige Korinthiërs sommigen voorheen zo waren..
huisman

Bericht door huisman »

freek schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:

Ken jij kerkelijke uitspraken die jouw stelling onderbouwen? Ik herken het namelijk niet wel dat de maatschappij (en dus ook de kerk) tot in de twintigste eeuw homofilie afwijkend beschouwde en zelfs strafbaar stelde.

Nu is er een andere beweging zichtbaar die homoseksualiteit als gewoon gedrag bestempeld en wee de kerk die daar op grond van de Schrift zijn afkeuring over uitspreekt. Dan is er vrijheid van meningsuiting voor een ieder maar niet voor de kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

De EO biedt excuses aan:

http://www.refdag.nl/mobile/nieuws/binn ... s_1_891810

Het is tegenwoordig wel op eieren lopen in Nederland.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:De EO biedt excuses aan:

Toch zou ik iedereen willen adviseren om het filmpje (Jinek) ne bekijken: http://www.eo.nl/beam/nieuws/nieuws-ite ... j-jinek-1/
Zet je even over allemaal vooroordelen heen: het is zo ontzettend dapper wat deze jongen doet! Eva Jinek weet aan het einde eigenlijk niet meer wat ze zeggen moet.

(En a.u.b. geen discussie nu over de zuiverheid / echtheid van het geloof van deze jongen, want daar gaat het in deze discussie even niet om. Hij geeft op een dappere wijze een visitekaartje af van de Bijbelse lijn inzake homoseksualiteit.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
BJD

Bericht door BJD »

Luther schreef:

Toch zou ik iedereen willen adviseren om het filmpje (Jinek) ne bekijken: http://www.eo.nl/beam/nieuws/nieuws-ite ... j-jinek-1/
Zet je even over allemaal vooroordelen heen: het is zo ontzettend dapper wat deze jongen doet! Eva Jinek weet aan het einde eigenlijk niet meer wat ze zeggen moet.

(En a.u.b. geen discussie nu over de zuiverheid / echtheid van het geloof van deze jongen, want daar gaat het in deze discussie even niet om. Hij geeft op een dappere wijze een visitekaartje af van de Bijbelse lijn inzake homoseksualiteit.)
+1
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:

@Luther bedankt. Inderdaad een mooi getuigenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb het gesprek gezien. Ik begon met enige reserve, maar dat ging al snel weg.
Mij viel op dat hij zichzelf niet de eer gaf, maar God!
God liet hem zien dat hij walgelijk bezig was.
De jongen bleef tijdens het gesprek volkomen zichzelf.

Ik heb wel meer van dit soort omkeringen gehoord, maar dan stond IK altijd centraal. En dat was nu niet het geval.
Ik vond het indrukwekkend en geloofwaardig.
En vooral dapper, want o, wat heeft deze jongen emmers vuil over zich heen gekregen.
Laten we voor deze jongen bidden, dat hij staande mag blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Een mooie getuigenis inderdaad. Thony kan het goed uitleggen en verwacht ook niet dat hij nu "genezen" is.
Respect ook wel voor Jinek die kritisch is (en er duidelijk anders over denkt) maar uiteindelijk haar eigen punt niet wil doordrukken. Veel interviewers willen zelf teveel op de voorgrond treden maar dat doet zij in dit gesprek gelukkig niet.

Ik snap overigens echt niet waarom de EO excuses heeft aangeboden. Zoals ik hieronder al zei, in Nederland moeten we wel erg voorzichtig doen tegenwoordig.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Wel vriendschap, geen relatie....
Ja, en dan is er vrijheid voor de kerk om deze mensen maar uit te sluiten, sluit ze maar uit van banen in gereformeerde instellingen, sluit ze maar uit op reformatorische vakantiereizen, vakantieparken etc, etc.
Dat is dan onze Reformatorische praktijk als deze mensen een relatie aangaan.....terwijl die mensen ondanks hun zwakheden en gebreken, de Heere Jezus Christus trachten lief te hebben, omdat Hij hen eerst heeft liefgehad?
Zou dat de wens van de Heere Jezus Christus zijn?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:Wel vriendschap, geen relatie....
Ja, en dan is er vrijheid voor de kerk om deze mensen maar uit te sluiten, sluit ze maar uit van banen in gereformeerde instellingen, sluit ze maar uit op reformatorische vakantiereizen, vakantieparken etc, etc.
Dat is dan onze Reformatorische praktijk als deze mensen een relatie aangaan.....terwijl die mensen ondanks hun zwakheden en gebreken, de Heere Jezus Christus trachten lief te hebben, omdat Hij hen eerst heeft liefgehad?
Zou dat de wens van de Heere Jezus Christus zijn?
@SecorDabar gedenkt het Woord wat zegt dat homoseksualiteit een gruwel is in de ogen van de HEERE.
Profesto

Bericht door Profesto »

Tja. Thony is 19. Een leeftijd waarop je nog volop in ontwikkeling bent en je nog veel over jezelf moet leren.
Ik wens hem het beste, maar ik ben toch wel benieuwd waar hij over 5 of 10 jaar staat. Maar dat lezen we dan vast niet bij 'de Oogst' of bij de EO.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:Wel vriendschap, geen relatie....
Dat kan m.i. ook niet. Als je wel vriendschap toestaat, maar geen relatie, dan breng je mensen als het ware in een situatie van een soort permanent begeren. En ook dat mag niet.

En Jezus had geduld met zwakheden en gebreken, maar zei wel tegen de betreffende personen: ga heen, zondig niet meer!
Mara

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:Een mooie getuigenis inderdaad. Thony kan het goed uitleggen en verwacht ook niet dat hij nu "genezen" is.
Respect ook wel voor Jinek die kritisch is (en er duidelijk anders over denkt) maar uiteindelijk haar eigen punt niet wil doordrukken. Veel interviewers willen zelf teveel op de voorgrond treden maar dat doet zij in dit gesprek gelukkig niet.

Ik snap overigens echt niet waarom de EO excuses heeft aangeboden. Zoals ik hieronder al zei, in Nederland moeten we wel erg voorzichtig doen tegenwoordig.
Ik las ergens juist dat zij helemaal niet kritisch (genoeg) is, zeker in het begin niet.
Ik kreeg het gevoel dat zij wel onder de indruk was van zijn oprechte verhaal. De jongen komt niet gemaakt of sensatiebelust over, en dat doorzag zij wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Profesto

Bericht door Profesto »

Volgens mij zat Eva Jinek die jongen gewoon keihard uit te lachen.
Dat was mijn indruk.
Plaats reactie