Ja.Dodo schreef:De zorgen van een groot gezin zijn wat mij betreft niet in de eerste plaats materieel, maar kun je elk kind voldoende aandacht en zorg geven?
Je kan ook de stelling om draaien. Kan je met weinig kinderen soms teveel aandacht geven?
Ja.Dodo schreef:De zorgen van een groot gezin zijn wat mij betreft niet in de eerste plaats materieel, maar kun je elk kind voldoende aandacht en zorg geven?
Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Dat je eerst je huis wilt verbouwen, of eerst een proefschrift wilt schrijven, of samen een wereldreis wilt maken. Waarom moet daar een reden voor bedacht worden?Sheba schreef:Ik bedoel met vakantie vieren gewoon niets doen omdat het vrije leven je wel bevalt. En dat dan langdurig. Dus gewoon luiheid!DDD schreef:@Sheba:
Ik pleit er niet voor om je als jong stel in de schulden te steken om een huis te kopen. Maar soms zijn er goede redenen om niet gelijk of niet meer kinderen te krijgen. En daar ging deze discussie over.
Waarom zou het trouwens verkeerd zijn om bewust niet te solliciteren als je vakantieviert? Zolang je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien is daar niets mis mee. Dat doet verder hier niet ter zake, behalve dan dat het duidelijk maakt dat je wel de juiste principes moet opvoeren voor je stellingen.
Wat zijn dan volgens jou redenen om niet gelijk open te staan voor de kinderzegen?
Hoezo ja? Je maakt je er wel makkelijk vanaf.Sheba schreef:Ja.Dodo schreef:De zorgen van een groot gezin zijn wat mij betreft niet in de eerste plaats materieel, maar kun je elk kind voldoende aandacht en zorg geven?
(...)
Maar helaas wijst de praktijk uit dat er veel ongezonde situaties zijn.Sheba schreef: Ik heb het ook niet over recht van nalopen later.... En vanzelfsprekend is het uiteraard niet. Maar wel een normale gang van zaken in een gezonde situatie.
Lijkt mij geen Bijbels begin van je huwelijk, maar een werelds principe.DDD schreef:Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Dat je eerst je huis wilt verbouwen, of eerst een proefschrift wilt schrijven, of samen een wereldreis wilt maken. Waarom moet daar een reden voor bedacht worden?
Wat een onzin, als er hard gewerkt werd was dit in het verleden.DDD schreef:Ik geloof overigens dat in onze tijd te hard werken een grotere, meer voorkomende zonde is, dan luiheid.
Het valt mij op dat het woord "moeten" heel vaak gebruikt wordt in deze posting. Dat kom ik vaker tegen bij dit tere onderwerp. Dat gaat vaak zelfs zover, dat dat "moeten" ook nog geldt voor een man en vrouw die SAMEN een andere keus menen te moeten maken dan hier wordt voorgesteld. Is dat terecht?Mara schreef:Ik denk dat het een combinatie moet zijn van volledige borstvoeding geven (wat veel vergt van een vrouw!) en daarbij een bepaalde tijd van onthouding.DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar in de bijbelse tijd, met lange borstvoedingen en veel kindersterfte en soms meerdere vrouwen werden de gezinnen (of beter, de kinderaantallen per vrouw) vanzelf kleiner, en dat wilde ik er maar mee zeggen.
Een vrouw moet net zo lang ontzwangeren, als de periode van haar zwanger-zijn, dus dat betekent tot bijna een jaar na de bevalling.
Een man zou daar ook wijs mee moeten omgaan en het lichaam EN psyche van zijn echtgenote de tijd gunnen om te herstellen en in balans te komen.
Als het van beide kanten een vrije keus is, zou het altijd toch nog een moeten kunnen zijn.eilander schreef:Het valt mij op dat het woord "moeten" heel vaak gebruikt wordt in deze posting. Dat kom ik vaker tegen bij dit tere onderwerp. Dat gaat vaak zelfs zover, dat dat "moeten" ook nog geldt voor een man en vrouw die SAMEN een andere keus menen te moeten maken dan hier wordt voorgesteld. Is dat terecht?Mara schreef:Ik denk dat het een combinatie moet zijn van volledige borstvoeding geven (wat veel vergt van een vrouw!) en daarbij een bepaalde tijd van onthouding.DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar in de bijbelse tijd, met lange borstvoedingen en veel kindersterfte en soms meerdere vrouwen werden de gezinnen (of beter, de kinderaantallen per vrouw) vanzelf kleiner, en dat wilde ik er maar mee zeggen.
Een vrouw moet net zo lang ontzwangeren, als de periode van haar zwanger-zijn, dus dat betekent tot bijna een jaar na de bevalling.
Een man zou daar ook wijs mee moeten omgaan en het lichaam EN psyche van zijn echtgenote de tijd gunnen om te herstellen en in balans te komen.
Dat is niet zo bedoeld, als het zo op je over komt, spijt mij dat oprecht, excuses daarvoor.eilander schreef:Artsen, deskundigen, collega's en vele anderen hebben hierover allemaal een eigen mening, dat is mij maar al te zeer bekend. Het doet mij wederom zeer dat er zo gemakkelijk wordt gesproken over een moeilijke keuze die je niettemin meent te moeten maken voor Gods aangezicht.
en wat denk je van moeders met minder kinderen maar die buitenshuis werken?Dodo schreef:De zorgen van een groot gezin zijn wat mij betreft niet in de eerste plaats materieel, maar kun je elk kind voldoende aandacht en zorg geven?
Ik denk dat het argument al in je eigen posting is genoemd: als het een zegen van God is, kun je dan op je trouwdag bidden: "we zien uit naar de kinderzegen, maar we stellen het nog even uit?!"DDD schreef:In een gesprek hoef je niet per se te discussiëren.
In ieder geval is de niet onderbouwde stelling van Mara dat het onbijbels is om als jonggehuwden de kinderzegen uit te stellen om op wereldreis te gaan nogal een boude stelling. Daar zou op zijn minst toch wel een argument bij mogen worden gegeven.
Welke Bijbelse argumenten zijn er voor een 40-urige werkweek?eilander schreef:Ik denk dat het argument al in je eigen posting is genoemd: als het een zegen van God is, kun je dan op je trouwdag bidden: "we zien uit naar de kinderzegen, maar we stellen het nog even uit?!"DDD schreef:In een gesprek hoef je niet per se te discussiëren.
In ieder geval is de niet onderbouwde stelling van Mara dat het onbijbels is om als jonggehuwden de kinderzegen uit te stellen om op wereldreis te gaan nogal een boude stelling. Daar zou op zijn minst toch wel een argument bij mogen worden gegeven.
Voor niet-plannen worden Bijbelse argumenten gevraagd, maar mag ik die vraag ook omdraaien: welke Bijbelse argumenten zijn er om de kinderzegen te regelen?