Smartphone: welke leeftijd?

Floppy

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Floppy »

Ad Anker schreef:
Floppy schreef:Is dat een smartphone? Zo niet, dan vind ik hem nog wel wat aan de prijs....

Tip van mij: Voor ong. 100 euro is er de Motorola Moto E; voor ong. 170 de Moto G.
ik wil graag mijn eigen nummer houden, dat kan, als ik zo'n apparaat koop?
Hoe zit het dan met maandelijkse kosten, ik zal toch een abonnement ofzo moeten hebben.
Ik ben echt helemaal groen, zoals je merkt. :hum
Eigen nummer kan, zowel bij prepaid als bij abonnement.

Zelf heb ik nu pre-paid bij zowel Simyo als Lyca Mobile (heb twee simkaarten in de telefoon, en dus twee nummers).

De telefoonkosten worden doorgaans in drie groepen ingedeeld:
- Bellen
- SMS
- Mobiel Internet over 3g/4g (wordt "data" genoemd).

Vaak verkopen providers je een abonnement met een bepaalde bundel, waarin deze drie componenten zijn verwerkt; bijvoorbeeld 100 minuten bellen, 100x SMS en 250MB data voor een x bedrag per maand. Dat moet je goed uitzoeken van tevoren want niet iedereen gebruikt alles evenveel (ik SMS dus nooit, en bel zelden).

Voor Prepaid hoef je in principe niets uit te zoeken, maar betaal je wat je gebruikt. Dat is over het algemeen wel duurder, vooral met data. Bij Simyo betaalde je tot voor kort bijv. voor elke MB 1 euro, inmiddels is dat 0,15 euro (nog steeds duur). De meeste prepaid providers bieden ook de mogelijkheid om een maandpakket te kopen van je beltegoed; zo heb ik nu bij Lyca 500 MB data voor 5 euro. In feite is dat een abonnement met een looptijd van 1 maand.

Misschien moet je eerst een poosje prepaid gebruiken om te zien wat je precies verbrandt elke maand.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je zou Solcon Mobiel kunnen proberen. Dat is een abonnementsvorm, waarbij je achteraf het gebruik betaalt. Nog niet eens duur ook.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Floppy schreef:Wat zijn trouwens jullie ervaringen met telefoonkosten? Onze zoon heeft in ruim een half jaar tijd 15 euro beltegoed gebruikt. Bellen is volgens mij echt uit de tijd en WhatsApp gaat ook over wifi, dus de variabele kosten na aanschaf van het toestel zijn beperkt. Hoe gaat dat bij jullie / jullie kroost?
Onze kinderen hebben prepaid maar geen tegoed. We zitten allen bij t-mobile en hebben t-mobile family waarmee we onderling gratis bellen en smssen. Internet over wifi. Alleen de oudste, die zelf verdient, zit nu te denken over een abonnement. Maar kosten voor de kinderen zijn nu dus nihil.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Chrisje72 schreef:
Floppy schreef:Wat zijn trouwens jullie ervaringen met telefoonkosten? Onze zoon heeft in ruim een half jaar tijd 15 euro beltegoed gebruikt. Bellen is volgens mij echt uit de tijd en WhatsApp gaat ook over wifi, dus de variabele kosten na aanschaf van het toestel zijn beperkt. Hoe gaat dat bij jullie / jullie kroost?
Onze kinderen hebben prepaid maar geen tegoed. We zitten allen bij t-mobile en hebben t-mobile family waarmee we onderling gratis bellen en smssen. Internet over wifi. Alleen de oudste, die zelf verdient, zit nu te denken over een abonnement. Maar kosten voor de kinderen zijn nu dus nihil.
Geen tegoed: dus je hebt wel een mobiel, maar je kunt er niet mee bellen, behalve dan gratis met andere gezinsleden?
~~Soli Deo Gloria~~
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Inderdaad. En die behoefte hebben ze ook nog niet. Moeten ze een klasgenoot bellen dan gebruiken ze de huistelefoon of die van ons.
Mara

Bericht door Mara »

Wij hebben onze dochter voor haar verjaardag een mobiel met 2 jarig abonnement gegeven. (Hollandse Nieuwe)
Het is een mooie witte LG, groot scherm en wij betalen daar 18 euro per maand voor.
Daar komt ze ruim mee toe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Jullie betalen dus ook de mobiel voor de kinderen? Mijn kinderen zijn wat ouder (twintigers), maar ik heb er nooit een cent voor betaald. Als ze een mobiel wilden, betaalden ze dat zelf. Ik heb ook nooit een abonnement voor ze afgesloten.
Floppy

Bericht door Floppy »

Nee; mijn zoon betaalt het uit eigen middelen (oa zakgeld, kranten).
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Jullie betalen dus ook de mobiel voor de kinderen? Mijn kinderen zijn wat ouder (twintigers), maar ik heb er nooit een cent voor betaald. Als ze een mobiel wilden, betaalden ze dat zelf. Ik heb ook nooit een abonnement voor ze afgesloten.
Het was een verjaardagskado, maar dan uitgesmeerd over 24 maanden. Mobiel was gratis.
Als het abonnement afgelopen is, mag ze zelf verder gaan of een nieuwe kopen, die keus is aan haar.
Mijn man vond dit op internet, het bleek een koopje te zijn, want een meisje in de klas heeft dezelfde, maar betaalt daar (zelf) 32 euro per maand voor, bij een andere provider.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij betalen ook onze telefoonabonnementen voor onze kinderen, 14 euro p/mnd= 100 belmin/sms + 1000 mb.
Belminuten zijn bijna altijd over, er word meest "gewappt" en thuis gebruiken ze wifi dus met die 1000 mb komen ze meestal wel uit.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Hier mogen ze het ook zelf betalen.
henriët

Bericht door henriët »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Ik leer mijn kinderen (vanaf zo jong mogelijk) het ook graag.
Jouw keuze; ik leer ze liever andere dingen.
Ik krijg de indruk dat jij ze niets wil leren hieromtrent en op hun 12e of 13e - als het echte pubers worden - gaat foeteren dat ze de smartphone zo fout gebruiken. En dan krijgt de smartphone de schuld van de nalatigheid.
Luther schreef:Dat geldt volgens mij ook t.a.v. de televisie, of ongefilterd internet. Volgens mij ben jij van beide geen voorstander. Ik vind die leerlingen zeer verstandig, evenals die ouders, die - en ik hoor het gelukkig steeds vaker - rond 22.00 wifi eruit gooien en de regel hebben dat mobiele apparatuur altijd op de begane grond blijft. De leerlingen die niet kunnen omgaan met de smartphone zijn geen uitzonderingen.
Het verschil met televisie, of (on)gefilterd internet is dat ik dit mijn kinderen mijn visie hierover leer (vanaf 2 jaar) en dat blijft zo bij het puberen. Het blijft ook zo bij volwassenen en bij ouden van dagen. Van 0 tot 100 is de lijn gelijk. Dat geld ook voor de smartphone.
Overigens vind ik het uitzetten van wifi op een bepaalde tijd ook zeer verstandig, dat is namelijk een beheersmaatregel i.p.v. het domweg niet verstrekken van devices.

Ik kort de posting maar een beetje in, dit topic gaat over het feit vanaf hoe jong men de kinderen een smartphone moet verstrekken. Het is jammer dat de discussie zo vervuild wordt met allerlei stemmingsmakende opmerkingen.

Daarnaast wordt telkens verwezen naar de "pubers" die er zoveel foute dingen mee doen en zo slecht presteren op school met zo'n ding. De vraag is of dat niet beter gaat als de jeugd er veel eerder mee in aanraking zou komen en van jongs af aan begeleid ermee opgevoed worden.
Ik denk dat Wim Anker hier zeker een punt heeft. Begeleide confrontatie. Waarbij ik me dan wel afvraag of het voor jonge kinderen, zeg 8-12, 'gezond' is om dan over straat te gaan met zo'n smartphone. Laat een kind kind. Tegelijkertijd, ja, als je van jongs af aan kinderen begeleid in media, zullen ze daar misschien toch beter mee om kunnen gaan.
Gezien de vele uiteenlopende reacties is het een thema wat èn leeft, èn de nodige hoofdbrekens aan ouders geeft.
Als je kind naar VO gaat, kun je toch ook begeleiden met het gebruik van? Waarom zou je als ouders gewoon niet een grens kunnen trekken. Een kind van 4 geef je toch ook geen avi9 boek te lezen, maar iets op zijn/ haar niveau?
Ik zie inderdaad ook verjaardagen waarbij zowel kinderen als pubers alleen maar op hun schermpje kijken... Onze oudste was pas een keer mee, en zij heeft her geen een. Ze zei later in de auto dat ze het echt belachelijk vond dat kinderen alleen maar naar een schermpje kijken. Wat houd je dan aan vriendschappen over.. Sja.. dan heb je meteen een goed aanknopingspunt tot een goed gesprek..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

henriët schreef:
Ik denk dat Wim Anker hier zeker een punt heeft. Begeleide confrontatie. Waarbij ik me dan wel afvraag of het voor jonge kinderen, zeg 8-12, 'gezond' is om dan over straat te gaan met zo'n smartphone. Laat een kind kind. Tegelijkertijd, ja, als je van jongs af aan kinderen begeleid in media, zullen ze daar misschien toch beter mee om kunnen gaan.
Gezien de vele uiteenlopende reacties is het een thema wat èn leeft, èn de nodige hoofdbrekens aan ouders geeft.
Als je kind naar VO gaat, kun je toch ook begeleiden met het gebruik van? Waarom zou je als ouders gewoon niet een grens kunnen trekken. Een kind van 4 geef je toch ook geen avi9 boek te lezen, maar iets op zijn/ haar niveau?
Ik zie inderdaad ook verjaardagen waarbij zowel kinderen als pubers alleen maar op hun schermpje kijken... Onze oudste was pas een keer mee, en zij heeft her geen een. Ze zei later in de auto dat ze het echt belachelijk vond dat kinderen alleen maar naar een schermpje kijken. Wat houd je dan aan vriendschappen over.. Sja.. dan heb je meteen een goed aanknopingspunt tot een goed gesprek..
Nee Henriët en het is niet veilig ook, gezien het aantal berovingen.
Ik ben in deze discussie uitgegaan van de leeftijd van 12, als ze naar de middelbare gaan.
Toen onze kinderen op de basisschool zaten, was het geen issue, al hadden sommige meiden toen al een blackberry, ten tijde van onze jongsten.
Maar als je kind 10 of 15 kilometer moet fietsen, lijkt mij een mobieltje geen overbodige luxe.
Probeer maar eens aan te bellen, of je even gebruik mag maken van de telefoon of een telefooncel te vinden.
huisman

Bericht door huisman »

Antwoord op de topicvraag: Minstens 65+
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Hier mogen ze het ook zelf betalen.
:haha Hier mogen ze het ook zelf betalen hoor, geen bezwaar maar ze hebben geen rooie cent ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie