Ik citeer eerst uit de recensie:
Ik heb op dit forum ook gelezen dat er mensen zijn die in dit verband de uitdrukking “Die allen, en die alleen” gebruiken. Die is ontleend aan de Dordse Leerregels.In de preek van ds. Van Dam kwam ik ook iets opvallends tegen. Deze liefelijke predikant sprak in Tholen over een liefelijke tekst, Johannes 3:16. Maar ds. Van Dam was er glashelder in: De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’, zo hield hij de gemeente voor. Volgens hem wordt de tekst “vreselijk misbruikt’ door mensen met een remonstrantse boodschap. Op 75-jarige leeftijd noemde hij vanaf de preekstoel nog vlotweg de vier bezwaren op die ds. G.H. Kersten in zijn Gereformeerde Dogmatiek inbrengt tegen de leer van de algemene verzoening. Dat onderwijs zat er blijkbaar goed in! (…)
Opmerkelijk genoeg ging bij ons gisteren de preek over de DL, hoofdstuk 2. En wat blijkt? Het citaat over die allen, en die alleen gaat helemaal niet over dit onderwerp. Maar over de levendmakende kracht van de verzoening van Christus. (DL II, 8)
Daar komt nog bij dat de DL heel uitdrukkelijk verwijzen naar Johannes 3:16, in artikel II, 5:
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Aan een eerder draadje ontleen ik nog de opvatting van Calvijn:
Nog wat info uit eerdere draadjes:That whosoever believeth on him may not perish. It is a remarkable commendation of faith, that it frees us from everlasting destruction. For he intended expressly to state that, though we appear to have been born to death, undoubted deliverance is offered to us by the faith of Christ; and, therefore, that we ought not to fear death, which otherwise hangs over us. And he has employed the universal term whosoever, both to invite all indiscriminately to partake of life, and to cut off every excuse from unbelievers. Such is also the import of the term World, which he formerly used; for though nothing will be found in the world that is worthy of the favor of God, yet he shows himself to be reconciled to the whole world, when he invites all men without exception to the faith of Christ, which is nothing else than an entrance into life.
Let us remember, on the other hand, that while life is promised universally to all who believe in Christ, still faith is not common to all. For Christ is made known and held out to the view of all, but the elect alone are they whose eyes God opens, that they may seek him by faith. Here, too, is displayed a wonderful effect of faith; for by it we receive Christ such as he is given to us by the Father -- that is, as having freed us from the condemnation of eternal death, and made us heirs of eternal life, because, by the sacrifice of his death, he has atoned for our sins, that nothing may prevent God from acknowledging us as his sons. Since, therefore, faith embraces Christ, with the efficacy of his death and the fruit of his resurrection, we need not wonder if by it we obtain likewise the life of Christ.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10083
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... tekeningen
Ook de kanttekeningen geven geen enkele grond voor de door ds. De Heer genoemde opvatting. Heeft iemand enig idee waar deze opvatting dan ontstaan kan zijn?