Schuivende panelen onder ons?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...") daar gaat men het buiten de eigen kring organiseren. En dan zie je dus zangavonden met een GG-publiek in PKN-kerken, enkel en alleen omdat er dingen worden gedaan die in GG-kringen niet mogen. En dan komt het GG-publiek dús massaal naar de PKN-kerk, en naderhand is men o zo opgetogen dat ze zo'n mooie avond hebben gehad.
Maar als je dan vraagt: waarom houd je zo'n avond dan niet in je eigen kerk? "Tja, dat mag niet van de kerkenraad..." :jongle

Generaliseer je nu niet een beetje?
Ik ken genoeg GG's waar men een inhoudsvolle Kerstavond organiseert incl. tal van instrumenten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...")
Alsof iedereen op een (valse) blokfluit zit te wachten.
Blokfluit kan op zich prachtig klinken, maar niet als iemand pas een maanden les heeft. Dan is het een dissonant.
En ja, een schuivend paneel is hetzelfde als een hellend vlak. Van het één kan het andere komen, dat ondervinden wij in veel CGK's!
Was bij ons de k.r. maar eens vaker standvastig gebleven.

En over schamper gesproken.... :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Een kerstnachtdienst. Kan dat in Reformatorische kerken?
Ik was verbaasd en ook geschokt toen ik de kerstnachtdienst in een
kerk alhier zag, via kerkdienst gemist zag. Compleet met drumstel en kerstsfeer en kerstlichtjes.

Is dit wat er is overgebleven van het Kerstfeest? Het lijkt echt meer amusement dan een sobere protestantse kerkdienst waarin wordt gewezen op onze diepe val, de ernst van de werkelijkheid.
Wat is er in deze context nog over van het grote onbevattelijke Wonder dat God in de stilte der eeuwigheid gedachten des vredes had over een volk dat zich als helwaardig leerde kennen.

Nog eens: Is dat dan nog echt kerstfeest? Nee, meer amusement, zo komt
het bij mij althans over, dan de Boodschap van Zaligheid voor de grootste
der zondaren.

Het is misschien een peiling (drs. Janse schijnt D.V. komend jaar met een boek te komen waar de geformeerde gezindte nog eens wordt doorlicht) Er is ook na zoveel jaar na zijn eerste proefschrift heel veel gebeurd in wat eens voluit reformatorisch was.

Mogen er verontruste stemmen doorklinken op het forum? Of moeten we voor de lieve vrede (niet de Vrede) met alles meegaan? Wat is de mening van het geacht forum.

Wellicht kunnen hier verrassende reacties komen. Dat kan dan ook worden mee genomen in een evaluatie van dr. Janse's proefschrift. Nee, de tijd heeft niet stilgestaan, en de ontwikkelingen gaan door. Of ziet het geacht forum dit als een emancipatie van onze (voormalige?) zuil? Schuivende panelen... steeds verder en verder uiteen?

Maar wie ben ik? Ik weet het zelf niet. Misschien mag ik het zo stellen:
Een vrezende en vaak onbegrepen alleenstaande zwerver over deze wereld.
Volgens mij haal je weer een aantal zaken door elkaar. In de eerste plaats is het vieren van kerstfeest geen bijbelse instelling. Ik pleit al jaren voor het afschaffen van alle kerkelijke feestdagen behalve Pasen. Zo ging het ook in de vroege kerk.
In de tweede plaats zie ik op veel plaatsen op eerste Kerstdag twee gewone erediensten. Op de avond van 24 december heeft men als extra een zogenaamde kerstnachtdienst, die men organiseert in de hoop onkerkelijken in de kerk te krijgen en die de boodschap van het evangelie mee te geven. Zelf heb ik vorige week gesproken tijdens een 'kerstmaaltijd' waar onkerkelijke mensen voor waren uitgenodigd en daar ook aanwezig waren. Dat is inderdaad geen eredienst. Maar ik kan niet bedenken waarom het Woord niet ook op andere plaatsen, op andere tijden of in een andere context mag klinken, naast de reguliere erediensten. Dat is niet om te wenen maar om je over te verblijden. Of je moet je koud laten dat je medemens op reis is naar het verderf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...") daar gaat men het buiten de eigen kring organiseren. En dan zie je dus zangavonden met een GG-publiek in PKN-kerken, enkel en alleen omdat er dingen worden gedaan die in GG-kringen niet mogen. En dan komt het GG-publiek dús massaal naar de PKN-kerk, en naderhand is men o zo opgetogen dat ze zo'n mooie avond hebben gehad.
Maar als je dan vraagt: waarom houd je zo'n avond dan niet in je eigen kerk? "Tja, dat mag niet van de kerkenraad..." :jongle
Wat een zure reactie omdat DIA de spijker op zijn kop slaat ? Ik heb ik het verleden helaas regelmatig van zulke bijeenkomsten moeten bijwonen en daar nooit één keer gemerkt dat de essentie van het Heilsfeit van Kerst was begrepen.
Het is vaak een stukje uiterlijk vertoon ter ere van de muzikanten die op deze dagen eindelijk helemaal los kunnen gaan.

Als het Woord niet meer centraal staat bij de vleeswording van het Woord dan word ik verdrietig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door rekcor »

Ik zie juist het moeilijk doen over dit soort bijzaken als een teken van geestelijk verval in de Ger Gezindte. Man, wees blij dat de kerk open was!

Daarnaast vind ik dat er een oneigenlijke tegenstelling wordt gemaakt tussen 'sfeer' en het evangelie. Ik vind een dergelijke dienst met name een uitgelezen kans om aan de wereld te laten zien een werkelijke goede sfeer, dat ware gezelligheid en verbondenheid, kortom, ware liefde alleen gevonden wordt in de christelijke gemeenschap. Daarmee vergeleken is de wereldse gezelligheid slechts een goedkope imitatie!

Als tijdens een dergelijke kerstnachtdienst één keer uit de bijbel gelezen wordt, ben ik al blij!
Wim Anker
Berichten: 3987
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Wim Anker »

rekcor schreef:Ik zie juist het moeilijk doen over dit soort bijzaken als een teken van geestelijk verval in de Ger Gezindte. Man, wees blij dat de kerk open was!

Daarnaast vind ik dat er een oneigenlijke tegenstelling wordt gemaakt tussen 'sfeer' en het evangelie. Ik vind een dergelijke dienst met name een uitgelezen kans om aan de wereld te laten zien een werkelijke goede sfeer, dat ware gezelligheid en verbondenheid, kortom, ware liefde alleen gevonden wordt in de christelijke gemeenschap. Daarmee vergeleken is de wereldse gezelligheid slechts een goedkope imitatie!

Als tijdens een dergelijke kerstnachtdienst één keer uit de bijbel gelezen wordt, ben ik al blij!
Waarschijnlijk ben je dan ook blij als jouw huisarts 1 juiste diagnose stelt per dag. :bobo
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

rekcor schreef:Ik zie juist het moeilijk doen over dit soort bijzaken als een teken van geestelijk verval in de Ger Gezindte. Man, wees blij dat de kerk open was!
De kerken zijn iedere zondag open, en sommige ook doordeweeks, dan zie je diezelfde mensen nooit!
Wij hebben op het laatst dat de jongste op de basisschool zat, de kerstdiensten laten passeren. Het was verschrikkelijk, tegen het spotten aan, de laatste keer dat we die bijwoonden. Al die kinderen die een hoofdrol hadden, zijn trouwens allemaal afgehaakt.
Onze 2 oudsten zaten inmiddels op de middelbare en die kregen we echt met geen stok meer mee.
rekcor schreef:Daarnaast vind ik dat er een oneigenlijke tegenstelling wordt gemaakt tussen 'sfeer' en het evangelie. Ik vind een dergelijke dienst met name een uitgelezen kans om aan de wereld te laten zien een werkelijke goede sfeer, dat ware gezelligheid en verbondenheid, kortom, ware liefde alleen gevonden wordt in de christelijke gemeenschap.
En is dat aanstaande zondag of volgende week niet te vinden dan?
rekcor schreef:Als tijdens een dergelijke kerstnachtdienst één keer uit de bijbel gelezen wordt, ben ik al blij!
Uit Het Boek of de Torrie van Mattie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Waarom zo opgewonden? Het cynisme druipt er vanaf. Hoewel ik me niets kan voorstellen bij de bijdrage van Hendrikus want van een kerkenraad met bezwaren tegen blokfluiten heb ik nog nooit gehoord. Wel van een kerkenraad die omwille van de zwakken in het geloof geen gitaar wilde. Ik weet niet of dat zo onchristelijk is. Zolang dergelijke onzin niet van de kansel wordt aangemoedigd, lijkt het me in bepaalde gemeenschappen wel een verstandig beleid. Er zijn mensen die dat nu eenmaal associëren met evangelische invloeden, en dat kan onstichtelijk zijn.

Over schuivende panelen gesproken: is er iemand die over het prekenboekje van de GG in Tholen met preken uit de jaren 1965 tot 1968 beschikt? Het werd gerecenseerd door ds. De Heer maar de citaten waren zo gekozen dat ik erg benieuwd ben wat er in de andere preken staat. De recensie wekte bij mij de indruk dat bepaalde dingen er uit werden gelicht, terwijl over andere preken opzettelijk gezwegen werd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door rekcor »

Wim Anker schreef:
rekcor schreef:Als tijdens een dergelijke kerstnachtdienst één keer uit de bijbel gelezen wordt, ben ik al blij!
Waarschijnlijk ben je dan ook blij als jouw huisarts 1 juiste diagnose stelt per dag. :bobo
Inderdaad. Dat is altijd nog beter dan geen enkele diagnose.
Mara schreef:
rekcor schreef:Ik zie juist het moeilijk doen over dit soort bijzaken als een teken van geestelijk verval in de Ger Gezindte. Man, wees blij dat de kerk open was!
De kerken zijn iedere zondag open, en sommige ook doordeweeks, dan zie je diezelfde mensen nooit!
Welke mensen? En dan nog: het is toch prachtig als er nu wel zijn?
Mara schreef:Wij hebben op het laatst dat de jongste op de basisschool zat, de kerstdiensten laten passeren. Het was verschrikkelijk, tegen het spotten aan, de laatste keer dat we die bijwoonden.
Dat is inderdaad verdrietig, maar sluit goed gebruik niet uit. (vervang 'kerst' door 'kerk' en denk dan aan diensten van 'dominee' Klaas Hendrikse, wat m.i. ook geen argument is tegen kerkdiensten op zondagochtend)
Mara schreef:En is dat aanstaande zondag of volgende week niet te vinden dan?
Ik hoop van wel, maar wat is je punt?
Mara schreef:Uit Het Boek of de Torrie van Mattie?
???
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door rekcor »

[quote=huisman]Wat een zure reactie omdat DIA de spijker op zijn kop slaat ? Ik heb ik het verleden helaas regelmatig van zulke bijeenkomsten moeten bijwonen en daar nooit één keer gemerkt dat de essentie van het Heilsfeit van Kerst was begrepen.[/quote]

Hier ligt dan een mooie taak voor je (Gereformeerde?) Gemeente: laten zien hoe het wél moet/kan!
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:
huisman schreef:Wat een zure reactie omdat DIA de spijker op zijn kop slaat ? Ik heb ik het verleden helaas regelmatig van zulke bijeenkomsten moeten bijwonen en daar nooit één keer gemerkt dat de essentie van het Heilsfeit van Kerst was begrepen.
Hier ligt dan een mooie taak voor je (Gereformeerde?) Gemeente: laten zien hoe het wél moet/kan!
Laten zien... in leven en in leer. De 'wereld' en de 'godsdienst' houden je zeer scherp in de gaten. Wees niet bang dat je dan niet wordt opgemerkt. Dan past zeker voorzichtigheid en oprechtheid.
"zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.", Mattheus 10:16
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
huisman schreef:Wat een zure reactie omdat DIA de spijker op zijn kop slaat ? Ik heb ik het verleden helaas regelmatig van zulke bijeenkomsten moeten bijwonen en daar nooit één keer gemerkt dat de essentie van het Heilsfeit van Kerst was begrepen.
Hier ligt dan een mooie taak voor je (Gereformeerde?) Gemeente: laten zien hoe het wél moet/kan!
Je kunt te ver gaan: huisman is/blijft en zal zijn een CGK'er (ik laat mij natuurlijk niet voor GG'er uitmaken) ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...") daar gaat men het buiten de eigen kring organiseren. En dan zie je dus zangavonden met een GG-publiek in PKN-kerken, enkel en alleen omdat er dingen worden gedaan die in GG-kringen niet mogen. En dan komt het GG-publiek dús massaal naar de PKN-kerk, en naderhand is men o zo opgetogen dat ze zo'n mooie avond hebben gehad.
Maar als je dan vraagt: waarom houd je zo'n avond dan niet in je eigen kerk? "Tja, dat mag niet van de kerkenraad..." :jongle
Wat een zure reactie omdat DIA de spijker op zijn kop slaat ? Ik heb ik het verleden helaas regelmatig van zulke bijeenkomsten moeten bijwonen en daar nooit één keer gemerkt dat de essentie van het Heilsfeit van Kerst was begrepen.
Het is vaak een stukje uiterlijk vertoon ter ere van de muzikanten die op deze dagen eindelijk helemaal los kunnen gaan.

Als het Woord niet meer centraal staat bij de vleeswording van het Woord dan word ik verdrietig.
De dienst die DIA hier verslaat, hoeft van mij ook niet.
Wel wil ik opmerken dat er binnen de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte steeds meer het besef komt dat heel veel mensen die nooit in de kerk komen, geneigd zijn om op kerstavond (24 dec.) wel te komen. Ik vind het daarom een prachtig initiatief als de evangelisatiecommissie op 24 dec een kerstnachtdienst organiseert, waar op een laagdrempelige manier het Evangelie wordt gebracht, liederen worden gezongen, etc. Dat laten we met het badwater niet het kind (Kind) weggooien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Een kerstnachtdienst. Kan dat in Reformatorische kerken?
Ik was verbaasd en ook geschokt toen ik de kerstnachtdienst in een
kerk alhier zag, via kerkdienst gemist zag. Compleet met drumstel en kerstsfeer en kerstlichtjes.

Is dit wat er is overgebleven van het Kerstfeest? Het lijkt echt meer amusement dan een sobere protestantse kerkdienst waarin wordt gewezen op onze diepe val, de ernst van de werkelijkheid.
Wat is er in deze context nog over van het grote onbevattelijke Wonder dat God in de stilte der eeuwigheid gedachten des vredes had over een volk dat zich als helwaardig leerde kennen.

Nog eens: Is dat dan nog echt kerstfeest? Nee, meer amusement, zo komt
het bij mij althans over, dan de Boodschap van Zaligheid voor de grootste
der zondaren.

Het is misschien een peiling (drs. Janse schijnt D.V. komend jaar met een boek te komen waar de geformeerde gezindte nog eens wordt doorlicht) Er is ook na zoveel jaar na zijn eerste proefschrift heel veel gebeurd in wat eens voluit reformatorisch was.

Mogen er verontruste stemmen doorklinken op het forum? Of moeten we voor de lieve vrede (niet de Vrede) met alles meegaan? Wat is de mening van het geacht forum.

Wellicht kunnen hier verrassende reacties komen. Dat kan dan ook worden mee genomen in een evaluatie van dr. Janse's proefschrift. Nee, de tijd heeft niet stilgestaan, en de ontwikkelingen gaan door. Of ziet het geacht forum dit als een emancipatie van onze (voormalige?) zuil? Schuivende panelen... steeds verder en verder uiteen?

Maar wie ben ik? Ik weet het zelf niet. Misschien mag ik het zo stellen:
Een vrezende en vaak onbegrepen alleenstaande zwerver over deze wereld.
Beste DIA,
Uw boodschap is duidelijk.
Toch is het voor uw gemoedsrust het beste om voortaan niet meer zulke video kerstnachtdiensten te bekijken. Het is ook een "schuivend paneel" om onze tijd door te brengen met iets, wat onze ziel schade kan doen. Zonder angstvallig oogkleppen op te doen, is het nu eenmaal zo dat we toch selectief met de internetmedia dienen om te gaan. Als we alle informatie op ons in laten werken, dan zal ons dat achteraf opbreken. Niet doen dus, zou ik willen adviseren. :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Een kerstnachtdienst. Kan dat in Reformatorische kerken?
Ik was verbaasd en ook geschokt toen ik de kerstnachtdienst in een
kerk alhier zag, via kerkdienst gemist zag. Compleet met drumstel en kerstsfeer en kerstlichtjes.

Is dit wat er is overgebleven van het Kerstfeest? Het lijkt echt meer amusement dan een sobere protestantse kerkdienst waarin wordt gewezen op onze diepe val, de ernst van de werkelijkheid.
Wat is er in deze context nog over van het grote onbevattelijke Wonder dat God in de stilte der eeuwigheid gedachten des vredes had over een volk dat zich als helwaardig leerde kennen.

Nog eens: Is dat dan nog echt kerstfeest? Nee, meer amusement, zo komt
het bij mij althans over, dan de Boodschap van Zaligheid voor de grootste
der zondaren.

Het is misschien een peiling (drs. Janse schijnt D.V. komend jaar met een boek te komen waar de geformeerde gezindte nog eens wordt doorlicht) Er is ook na zoveel jaar na zijn eerste proefschrift heel veel gebeurd in wat eens voluit reformatorisch was.

Mogen er verontruste stemmen doorklinken op het forum? Of moeten we voor de lieve vrede (niet de Vrede) met alles meegaan? Wat is de mening van het geacht forum.

Wellicht kunnen hier verrassende reacties komen. Dat kan dan ook worden mee genomen in een evaluatie van dr. Janse's proefschrift. Nee, de tijd heeft niet stilgestaan, en de ontwikkelingen gaan door. Of ziet het geacht forum dit als een emancipatie van onze (voormalige?) zuil? Schuivende panelen... steeds verder en verder uiteen?

Maar wie ben ik? Ik weet het zelf niet. Misschien mag ik het zo stellen:
Een vrezende en vaak onbegrepen alleenstaande zwerver over deze wereld.
Beste DIA,
Uw boodschap is duidelijk.
Toch is het voor uw gemoedsrust het beste om voortaan niet meer zulke video kerstnachtdiensten te bekijken. Het is ook een "schuivend paneel" om onze tijd door te brengen met iets, wat onze ziel schade kan doen. Zonder angstvallig oogkleppen op te doen, is het nu eenmaal zo dat we toch selectief met de internetmedia dienen om te gaan. Als we alle informatie op ons in laten werken, dan zal ons dat achteraf opbreken. Niet doen dus, zou ik willen adviseren. :)
Ik deed het niet zonder reden. Mijn enige broer gaat daar ter kerk, en of hij iets gelooft of niets gelooft, dat wordt je niet gewaar. Hij praat overal over, behalve wat hij in de kerk hoort. Vandaar dat ik dat wel eens een enkele keer bekijk. Zo weet ik tenminste wat hij hoort. Daar kan hij zelf ook niets tegen hebben, dacht ik...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie