Zeker hier ben ik het mee eens. Maar dan komen we nu toch bij het punt hoe consequent zijn we met de regels die we hebben opgesteld. Als een kind niet meer wilt mee bidden aan de tafel heeft dat zeker invloed op de andere kinderen. Als het alleen om het bidden en lezen gaat weet ik niet hoe ik zou reageren. Maar ik acht de kans groot dat als dit een langere tijd zich voor blijft doen. Hij ook geen behoefte meer heeft om naar de kerk te gaan. Geen behoefte meer heeft in dit of dat. En dan is het misschien toch wel de beste oplossing om hem weg te sturen...Mara schreef:Ik weet niet of jij kinderen hebt en of ze al wat ouder zijn?Wittewrongel schreef:
Maar hoe verklaar je het dan tegen over je andere kinders? "Peter koos om niet meer mee te doen met bidden" Oftewel de kinderen krijgen zelf de keuze al? Is het niet zo dat we ze moeten corrigeren als ze de verkeerde kant opgaan? En consequent moeten zijn met de regels die wij als ouders hebben opgesteld?
Maar in veel gezinnen is een kind (of meer) dat buiten de kaders kan geraken.
Dus dan heb je ook wat uit te leggen aan je andere kinderen.
Inmiddels weet ik wel: kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen.
En ik begrijp dat dit met een gebroken hart zal zijn. Het wegsturen van je kinders is iets pijnlijks maar niet onmogelijk. Tevens betekent dit dan ook niet dat ik niet meer voor mijn kinderen zou bidden of dergelijke. En de deur zal altijd open blijven staan want het is en blijft je kind.