alexv schreef:Je kunt wel op je klompen aanvoelen dat het vak Symboliek mij helemaal niets zegt.
Sorry, Symboliek is het vak waarin de geschiedenis en de inhoud van de kerkelijke belijdenis doordacht wordt.
alexv schreef:Maar je heb blijkbaar moeite met het begrijpen van mijn standpunt dat ik terug wil naar de tijd van de belijdenis.
Nee, dat heb je al een paar keer gezegd, dus dat weet ik. Mijn vraag aan jou is echter: Laat je dat bij een willen, of moet er ook wat gaan gebeuren? Bovendien ben ik bang dat jouw beeld van die periode niet helemaal overeenkomt met de historische werkelijkheid.-
alexv schreef:Ik ben niet van plan om hier in een discussie verward te raken in allerlei argumenten. Mijn standpunt is: terug naar die tijd.
Je zit hier op een discussieforum, dus dan moet je niet gek opkijken als je bevraagd wordt naar je argumenten. Want opnieuw ga je niet in op mijn uitvoerige toelichting.
alexv schreef:Dat Kerk en Staat nu gescheiden zijn maakt dat onmogelijk. Maar ik geloof niet dat in die tijd wanneer je tegen de Belijdenis was en de Kerk in actie kwam dat de overheid de Kerk terug floot. Zodoende zeg ik dat de Belijdenis terug moet komen in de Grondwet.
De belijdenis heeft nooit in de grondwet gestaan, en dat was ook helemaal de bedoeling van Guido de Bres niet. Hij vroeg om vrijheid voor de kerk van de Reformatie en sprak de geloofsbelijdenis uit dat de overheid zou moeten opkomen voor de ware kerkedienst en het rijk van de anti-christ juist zou moeten tegengaan, i.p.v. de ware godsdienst. Deze belijdenis is helemaal geen juridisch document en heeft dat ook nooit willen zijn. Kerk en staat zijn beide dienaressen van de Schepper van hemel en aarde, beide met een eigen plaats en verantwoordelijkheid. En gelukkig zijn we af van de ongezonde toestanden die bijv. in de 17e eeuw opgeld deden. Toen besloot de plaatselijke overheid rustig wie er predikant in de dorpskerk moest worden. Lees de levensbeschrijving van Revius bijvoorbeeld eens na en de oneigenlijk wijze van handelen van het stadsbestuur van Deventer in de kerkelijke situatie daar.
alexv schreef:En zoals de Roomsen en Remonstranten uit het publieke domein geweerd werden in die tijd zo zou het nu ook moeten zijn. Andere godsdiensten hebben geen bestaansrecht.
Hier wreekt zich het feit dat je helemaal niet wilt spreken over de huidige situatie in Nederland en in de wereld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)