Dat is jouw (en huismans) fout: iedereen die jullie uitleg afwijst, zou het Schriftgezag onder kritiek stellen. Dat is hier echter niet aan de orde.Luther schreef:... en men het Schriftgezag aan alle kanten onder kritiek stelt.
Homoseksualiteit in de refowereld
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Dat ben ik niet mee je eens. Op het moment dat er een hermeneutiek gevolgd wordt waar onze vaderen voor gewaarschuwd hebben, en je ziet dat er een uitleg komt die naar de mens is, dan is het direct een indirecte aantasting van het Schriftgezag.Posthoorn schreef:Dat is jouw (en huismans) fout: iedereen die jullie uitleg afwijst, zou het Schriftgezag onder kritiek stellen. Dat is hier echter niet aan de orde.Luther schreef:... en men het Schriftgezag aan alle kanten onder kritiek stelt.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Voordat hierover misverstanden ontstaan: ik ben het hier ook mee eens. Maar het is wel een standpunt dat ik ook wel eens in sommige (semi-)kerkelijke bladen en andere draadjes hier lees. Als mensen dan een andere keuze maken inzake de hoofdbedekking van de vrouw wordt dat gelijk als Schriftkritisch neergezet. Terwijl er wel degelijk (op zijn zachtst gezegd) voor beide standpunten iets te zeggen is, althans, binnen de gereformeerde traditie.Posthoorn schreef:Dat is jouw (en huismans) fout: iedereen die jullie uitleg afwijst, zou het Schriftgezag onder kritiek stellen. Dat is hier echter niet aan de orde.Luther schreef:... en men het Schriftgezag aan alle kanten onder kritiek stelt.
@Auto: welke vaderen hebben daarvoor gewaarschuwd? Niet de Kanttekenaren, en Calvijn ook niet.
- denkertje21
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Daar gaan we weer, helaas...
Welles, nietes.
Kun je je voorstellen dat christenhomo's gewoon klem gezet worden en de kerk ontvluchten?
Ik heb nu tot twee maal toe aan het graf gestaan van een homo die zich van het leven benomen had omdat hij geen uitweg meer zag.
Ja, beiden waren gedoopt. Beiden waren actief in de kerk, de één in een reformatorische en de ander in een evangelische kerk...
Geen uitweg meer zien.
Raakt je dat nog?
En is het niet een zaak tussen God en de betrokkene om er uit te komen?
Welles, nietes.
Kun je je voorstellen dat christenhomo's gewoon klem gezet worden en de kerk ontvluchten?
Ik heb nu tot twee maal toe aan het graf gestaan van een homo die zich van het leven benomen had omdat hij geen uitweg meer zag.
Ja, beiden waren gedoopt. Beiden waren actief in de kerk, de één in een reformatorische en de ander in een evangelische kerk...
Geen uitweg meer zien.
Raakt je dat nog?
En is het niet een zaak tussen God en de betrokkene om er uit te komen?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Gomarus, Voetius en in de 20e eeuw prof. G. Wisse en er zijn er nog wel meer.DDD schreef:Voordat hierover misverstanden ontstaan: ik ben het hier ook mee eens. Maar het is wel een standpunt dat ik ook wel eens in sommige (semi-)kerkelijke bladen en andere draadjes hier lees. Als mensen dan een andere keuze maken inzake de hoofdbedekking van de vrouw wordt dat gelijk als Schriftkritisch neergezet. Terwijl er wel degelijk (op zijn zachtst gezegd) voor beide standpunten iets te zeggen is, althans, binnen de gereformeerde traditie.Posthoorn schreef:Dat is jouw (en huismans) fout: iedereen die jullie uitleg afwijst, zou het Schriftgezag onder kritiek stellen. Dat is hier echter niet aan de orde.Luther schreef:... en men het Schriftgezag aan alle kanten onder kritiek stelt.
@Auto: welke vaderen hebben daarvoor gewaarschuwd? Niet de Kanttekenaren, en Calvijn ook niet.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Dus vanwege dat moet de kerk zijn mond houden, waarin vervolgens weer andere homofielen in de hoek worden gezet die jouw standpunt niet delen. En inmiddels ben ik er achter dat dat er ook aardig wat zijn en die heel dankbaar zijn met het rapport zoals de CGK als Synodebesluit heeft aangenomen.denkertje21 schreef:Daar gaan we weer, helaas...
Welles, nietes.
Kun je je voorstellen dat christenhomo's gewoon klem gezet worden en de kerk ontvluchten?
Ik heb nu tot twee maal toe aan het graf gestaan van een homo die zich van het leven benomen had omdat hij geen uitweg meer zag.
Ja, beiden waren gedoopt. Beiden waren actief in de kerk, de één in een reformatorische en de ander in een evangelische kerk...
Geen uitweg meer zien.
Raakt je dat nog?
En is het niet een zaak tussen God en de betrokkene om er uit te komen?
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Misschien kun je ook nog ingaan op de lange post die ik in reactie op jou geschreven heb?denkertje21 schreef:Daar gaan we weer, helaas...
Welles, nietes.
Kun je je voorstellen dat christenhomo's gewoon klem gezet worden en de kerk ontvluchten?
Ik heb nu tot twee maal toe aan het graf gestaan van een homo die zich van het leven benomen had omdat hij geen uitweg meer zag.
Ja, beiden waren gedoopt. Beiden waren actief in de kerk, de één in een reformatorische en de ander in een evangelische kerk...
Geen uitweg meer zien.
Raakt je dat nog?
En is het niet een zaak tussen God en de betrokkene om er uit te komen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Dat laatste is niet helemaal waar natuurlijk. De kerk heeft wel degelijk een stem in het kapittel als het gaat hoe gemeenteleden leven. Dat is ook Bijbels.denkertje21 schreef:Daar gaan we weer, helaas...
Welles, nietes.
Kun je je voorstellen dat christenhomo's gewoon klem gezet worden en de kerk ontvluchten?
Ik heb nu tot twee maal toe aan het graf gestaan van een homo die zich van het leven benomen had omdat hij geen uitweg meer zag.
Ja, beiden waren gedoopt. Beiden waren actief in de kerk, de één in een reformatorische en de ander in een evangelische kerk...
Geen uitweg meer zien.
Raakt je dat nog?
En is het niet een zaak tussen God en de betrokkene om er uit te komen?
Probleem is dit geval is echter dat men op grond van de Bijbel tot verschillende standpunten komt.
Voor mij is het sterkste standpunt tegen het toestaan van homoseksuele relaties toch het gegeven dat Paulus het als 'tegennatuurlijk' (en dan in zeer sterke zin bedoeld) beschouwd. Even afgezien van de context waarin Paulus hier over homoseksualiteit spreekt, van dat gegeven blijkt hij gewoon uit te gaan.
Met alle begrip die ik heb voor de argumenten pro, vind ik dat toch een sterke aanwijzing contra.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Als het inderdaad onze uitleg zou zijn, heb je wat mij betreft direct gelijk. Het gaat hier echter om een Schriftuitleg náár de Schrift, die al eeuwenlang gezag heeft gehad, die in de belijdenis is verankerd, en die hier op basis van andere hermeneutische visies van vraagtekens wordt voorzien. Dat moet men allemaal maar doen, maar uiteindelijk ligt erachter dat men anders is gaan denken over het gezag van de Schrift. Laat ieder daarin ook eerlijk zijn. Lees de artikelen van ds. Van Aalst en hoe hij de gang van de Gereformeerde Kerken ook hierin heeft beschreven. Zo'n schip op het strand is toch een baken in zee?Posthoorn schreef:Dat is jouw (en huismans) fout: iedereen die jullie uitleg afwijst, zou het Schriftgezag onder kritiek stellen. Dat is hier echter niet aan de orde.Luther schreef:... en men het Schriftgezag aan alle kanten onder kritiek stelt.
En wat ik tot nu gelezen en gezien heb van mensen die het verwijt laten klinken dat de Schriftbewijzen die een homoseksuele relatie afkeuren, is in elk geval geen onomstotelijk Schriftbewijs dat onze God een homoseksuele relatie van liefde en trouw goedkeurt. Als men die lijn kiest, moet dat toch gebaseerd zijn op de Bijbel zelf? Ik zou weleens willen weten hoe je daartoe komt, als je tegelijkertijd wil vasthouden aan de belijdenis van de gehele Schrift het onfeilbare Woord van God is.
Laatst gewijzigd door Luther op 17 okt 2014, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Nou, dan zijn we er toch?Posthoorn schreef:Voor mij is het sterkste standpunt tegen het toestaan van homoseksuele relaties toch het gegeven dat Paulus het als 'tegennatuurlijk' (en dan in zeer sterke zin bedoeld) beschouwd. Even afgezien van de context waarin Paulus hier over homoseksualiteit spreekt, van dat gegeven blijkt hij gewoon uit te gaan.
Met alle begrip die ik heb voor de argumenten pro, vind ik dat toch een sterke aanwijzing contra.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Misschien zouden we de reactie van Denkertje21 kunnen afwachten.Luther schreef:Nou, dan zijn we er toch?Posthoorn schreef:Voor mij is het sterkste standpunt tegen het toestaan van homoseksuele relaties toch het gegeven dat Paulus het als 'tegennatuurlijk' (en dan in zeer sterke zin bedoeld) beschouwd. Even afgezien van de context waarin Paulus hier over homoseksualiteit spreekt, van dat gegeven blijkt hij gewoon uit te gaan.
Met alle begrip die ik heb voor de argumenten pro, vind ik dat toch een sterke aanwijzing contra.

Persoonlijk zie ik in de Bijbel geen ruimte voor een homorelatie. Maar wanneer anderen, die ook het gezag van de Schrift serieus nemen, dit anders zien, zou ik daar in elk geval een gedoogruimte voor willen laten. Wij hebben nu eenmaal te maken met de gebrokenheid van de schepping.
Zo sta ik er op dit moment in.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Deze zin is onmogelijk tegelijkertijd vol te houden met de volgende zin:Posthoorn schreef:Persoonlijk zie ik in de Bijbel geen ruimte voor een homorelatie.
Het argument van gebrokenheid van de schepping is in de Bijbel nooit een argument om de zonde dan maar toe te laten. Het woord 'gedogen' komt in de Bijbel niet voor.Posthoorn schreef:Maar wanneer anderen, die ook het gezag van de Schrift serieus nemen, dit anders zien, zou ik daar in elk geval een gedoogruimte voor willen laten. Wij hebben nu eenmaal te maken met de gebrokenheid van de schepping.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Sind de zondeval is gedogen een kernwoord in de bijbel. God is immers lankmoedig over ons, omdat Hij niet wil, dat enigen verloren gaan. Het is toch wel schokkend dat je dat over het hoofd kunt zien.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Maar hoe stel je dan vast, dat die anderen ook het gezag van de Schrift serieus nemen, als ze op zo'n belangrijk punt het gezag van de Schrift juist niet serieus nemen? En ook op andere punten, zoals je in de bijdragen van bepaalde forummers kan zien.Posthoorn schreef:Persoonlijk zie ik in de Bijbel geen ruimte voor een homorelatie. Maar wanneer anderen, die ook het gezag van de Schrift serieus nemen, dit anders zien, zou ik daar in elk geval een gedoogruimte voor willen laten.
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Jij maakt dezelfde denkfout als Luther c.s.: als die anderen niet tot dezelfde conclusies komen als wij, nemen zij dus het gezag van de Schrift niet serieus. Terwijl je ook kunt zeggen: zij trekken op grond van dezelfde Schriftgegevens andere conclusies.Tiberius schreef:Maar hoe stel je dan vast, dat die anderen ook het gezag van de Schrift serieus nemen, als ze op zo'n belangrijk punt het gezag van de Schrift juist niet serieus nemen? En ook op andere punten, zoals je in de bijdragen van bepaalde forummers kan zien.Posthoorn schreef:Persoonlijk zie ik in de Bijbel geen ruimte voor een homorelatie. Maar wanneer anderen, die ook het gezag van de Schrift serieus nemen, dit anders zien, zou ik daar in elk geval een gedoogruimte voor willen laten.
Ik denk dat we hier gewoon te maken hebben met een vrij nieuwe discussie, waar we een weg in zullen moeten vinden. Dat kan betekenen dat sommige Schriftgedeelten opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Want vaak zit om het 'alleen de Schrift' de ruis van onze uitleg (die soms al vele generaties meegaat).