Homoseksualiteit in de refowereld
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Dat heb je uitstekend begrepen, inderdaad.
Dat is gewoon onbegrijpelijk. Dat je dat zo durft te stellen. De duivel doet ons geloven dat zonden voordeel brengen. Maar jij belijdt toch ook dat het enkel de dood brengt?DDD schreef:Dat heb je uitstekend begrepen, inderdaad.
Nee. Ik vind dat echt flauwekul. De bijbel spreekt duidelijk over de begeerlijkheden, en daarmee wordt niet de dood bedoeld.
DDD schreef:Nee. Ik vind dat echt flauwekul. De bijbel spreekt duidelijk over de begeerlijkheden, en daarmee wordt niet de dood bedoeld.
Nog een keer het citaat uit het RK rapport...
. In dat rapport staat dat homo's "talenten en kwaliteiten" hebben. De Katholieke Kerk zou hen kunnen accepteren en "de positieve aspecten" van homorelaties kunnen erkennen, schrijven de opstellers.
Hetzelfde geldt voor andere relatievormen waar de kerk altijd moeite mee had, zoals ongehuwd samenwonen en niet door de kerk ingezegende huwelijken.
Dus die vrucht was begeerlijk en gaf voordeel? Door de begeerlijkheid worden we verleidt en laten we ons verleiden tot zonde. En zonde heeft ons tot de dood geleid!
De duivel stelt het begeerlijk voor.... Maar het brengt niets dan nadeel! Met vaak verstrekkende gevolgen. Niet alleen voor onszelf maar ook anderen. En dat geldt voor ieder mens op deze aarde! Tenzij.... Maar dat heeft dan ook gevolgen voor ons leven! En dan zal je zeker niet de zonden goed gaan praten. Dan wens je dat je ervan verlost werd.
Dat is wat ik in de Bijbel lees.
Voorbeelden? Zondeval, verkeerde keus van Lot, Salomo, enz
En ja dan snap ik niet dat een kerk positieve aspecten van zondige samenlevingsvormen wil erkennen.
In feite zeg jij DDD, dat je homoseksuele relaties wil erkennen omdat ze voordelen zouden geven... ( op dat moment)
Op het moment dat we de vrucht aten was het lekker. Daarna was het bitter.
Nee. Dat zeg ik niet. Maar ik heb geen bezwaar tegen homoseksuele relaties, zoals je natuurlijk al weet, als je tenminste dit draadje goed hebt gelezen voordat je wat schreef.
Dat weet ik. En daar zijn we het dus ook niet met elkaar over eens.DDD schreef:Nee. Dat zeg ik niet. Maar ik heb geen bezwaar tegen homoseksuele relaties, zoals je natuurlijk al weet, als je tenminste dit draadje goed hebt gelezen voordat je wat schreef.
Dat wist je ook! Maar daar ging de discussie niet over. Dat ging nl. over zonde en gevolg. Met de vraag hoe je als kerk iets zondigs ( want de RK schijnt dat nog wel zo te zien, want ze willen hun zegen er niet over geven, toch positief kan waarderen )
Of het is een jezuïeten streek...
Of het is een eerste stap tot...
De RKK staat er bekend om ook het goede in dwalingen te willen waarderen. Zo ziet de RRK bijvoorbeeld ook in protestantse 'kerkachtige gemeenschappen' iets van het heil in Christus terug.
Nu kun je natuurlijk zeggen: het woord kerkachtige gemeenschap is wel erg zuinig. en veel RK-mensen zullen het om die reden ook niet zo noemen. Maar het lijkt me meer in lijn met het Evangelie om deze benadering te kiezen dan de zwart-wit benadering die jij lijkt te verkiezen. Of dan het spreken over de antichrist en dat soort zaken meer.
Die nuance mis ik geheel in jouw bijdragen. Zo is het evident dat zonden soms voordelen hebben voor de zondaar. Denk alleen maar aan diefstal. Dat de zonde om die reden niet goed te praten is, staat daar verder volkomen los van. Maar een realistische benadering van de werkelijkheid brengt mee dat je feiten wel onder ogen ziet, en niet vanwege een vermeend gelovig perspectief de werkelijkheid geweld aandoet.
Nu kun je natuurlijk zeggen: het woord kerkachtige gemeenschap is wel erg zuinig. en veel RK-mensen zullen het om die reden ook niet zo noemen. Maar het lijkt me meer in lijn met het Evangelie om deze benadering te kiezen dan de zwart-wit benadering die jij lijkt te verkiezen. Of dan het spreken over de antichrist en dat soort zaken meer.
Die nuance mis ik geheel in jouw bijdragen. Zo is het evident dat zonden soms voordelen hebben voor de zondaar. Denk alleen maar aan diefstal. Dat de zonde om die reden niet goed te praten is, staat daar verder volkomen los van. Maar een realistische benadering van de werkelijkheid brengt mee dat je feiten wel onder ogen ziet, en niet vanwege een vermeend gelovig perspectief de werkelijkheid geweld aandoet.
DDD schreef:De RKK staat er bekend om ook het goede in dwalingen te willen waarderen. Zo ziet de RRK bijvoorbeeld ook in protestantse 'kerkachtige gemeenschappen' iets van het heil in Christus terug.
Waar in Gods Woord zie jij dat dingen in dwalingen worden goedgepraat. Of het goede eruit wordt gehaald?
Kom maar eens met de Schrift!
De werkelijkheid in de Schrift is dat we allen zondaren zijn en zonden doen. Dat we allemaal de eeuwige dood verdienen. Daar wordt niets goedgepraat. Alle zonden worden scherp veroordeelt.
Niemand heeft het hier over goedpraten, en verder laat ik het aan anderen over. Iedereen die het met je eens is, zal het dat ongetwijfeld blijven.
Jongejongejonge, lees je eigenlijk wel?Sheba schreef:Waar in Gods Woord zie jij dat dingen in dwalingen worden goedgepraat. Of het goede eruit wordt gehaald?
Citaat uit nieuwsbericht over rapportage RK
Waar het om draait is dat DDD zegt dat zonden voordeel voor de zondaar kunnen hebben. En dat ik zeg dat dat zo schijnt. Maar dat het niet zo is. Want het feit dat je steelt, is een overtreding van het gebod: Gij zult niet stelen!
Waar toch echt elders bij staat:
Doe dat en gij zult leven!
En wat is het tegenovergestelde van leven? En dan heeft die gestolen appel op dat moment misschien het (schijn)voordeel dat het de honger stilt... Maar de werkelijkheid is, en gij zult sterven....
En dan is nogmaals de vraag, maar DDD kan dat niet, kom met Schriftplaatsen waarin staat dat we zo genuanceerd met dwalingen en zonden om moeten en mogen gaan. De Schrift is hier echt niet genuanceerd in. En waarom zou dat zo zijn? Omdat God in Zijn Heiligheid geen zonden kan verdragen? Hoe kan je dan nog Spreken over positieve aspecten?
Paulus is scherp als er dwalingen of verkeerden gewoonten zijn. Lees de brieven! Hij benoemt echt geen 'positieve aspecten' etc. Christus zegt ook niet tegen de overspelige vrouw dat er voordeel in haar leefwijze zit. Of dat we naar "positieve aspecten" van deze leefwijze moeten kijken.
Wat overigens heel wat anders is als boven die ander te gaan staan.
En dat staat in schil contrast met wat DDD hier beweert en hoe de RK in die rapportage het e.a. heeft geformuleerd!
Zo is het net zo fout om te spreken over positieve aspecten mbt homoseksuele relaties of andere samenlevingsvormen buiten het huwelijk.
Tenzij je, zoals DDD, beweert dat homoseksuele relatie hebben, geen zonde is...
Wat toch duidelijk tegen de Schrift ingaat!
Citaten van DDD. In dat rapport staat dat homo's "talenten en kwaliteiten" hebben. De Katholieke Kerk zou hen kunnen accepteren en de positieve aspecten" van homorelaties kunnen erkennen, schrijven de opstellers.
Hetzelfde geldt voor andere relatievormen waar de kerk altijd moeite mee had, zoals ongehuwd samenwonen en niet door de kerk ingezegende huwelijken.
De RKK staat er bekend om ook het goede in dwalingen te willen waarderen. Zo ziet de RRK bijvoorbeeld ook in protestantse 'kerkachtige gemeenschappen' iets van het heil in Christus terug.
Met goedpraten bedoelde ik kijken naar positieve aspecten....Die nuance mis ik geheel in jouw bijdragen. Zo is het evident dat zonden soms voordelen hebben voor de zondaar. Denk alleen maar aan diefstal. Dat de zonde om die reden niet goed te praten is, staat daar verder volkomen los van. Maar een realistische benadering van de werkelijkheid brengt mee dat je feiten wel onder ogen ziet, en niet vanwege een vermeend gelovig perspectief de werkelijkheid geweld aandoet.
Waar het om draait is dat DDD zegt dat zonden voordeel voor de zondaar kunnen hebben. En dat ik zeg dat dat zo schijnt. Maar dat het niet zo is. Want het feit dat je steelt, is een overtreding van het gebod: Gij zult niet stelen!
Waar toch echt elders bij staat:
Doe dat en gij zult leven!
En wat is het tegenovergestelde van leven? En dan heeft die gestolen appel op dat moment misschien het (schijn)voordeel dat het de honger stilt... Maar de werkelijkheid is, en gij zult sterven....
En dan is nogmaals de vraag, maar DDD kan dat niet, kom met Schriftplaatsen waarin staat dat we zo genuanceerd met dwalingen en zonden om moeten en mogen gaan. De Schrift is hier echt niet genuanceerd in. En waarom zou dat zo zijn? Omdat God in Zijn Heiligheid geen zonden kan verdragen? Hoe kan je dan nog Spreken over positieve aspecten?
Paulus is scherp als er dwalingen of verkeerden gewoonten zijn. Lees de brieven! Hij benoemt echt geen 'positieve aspecten' etc. Christus zegt ook niet tegen de overspelige vrouw dat er voordeel in haar leefwijze zit. Of dat we naar "positieve aspecten" van deze leefwijze moeten kijken.
Wat overigens heel wat anders is als boven die ander te gaan staan.
En dat staat in schil contrast met wat DDD hier beweert en hoe de RK in die rapportage het e.a. heeft geformuleerd!
Zo is het net zo fout om te spreken over positieve aspecten mbt homoseksuele relaties of andere samenlevingsvormen buiten het huwelijk.
Tenzij je, zoals DDD, beweert dat homoseksuele relatie hebben, geen zonde is...
Wat toch duidelijk tegen de Schrift ingaat!
Er lijkt in dit topic een soort scheiding te worden aangebracht tussen:
- mensen met homoseksuele relaties: in zonde levend
- andere mensen
Maar leven wij niet allen in zonde?
En toch geeft de Heere ons ook talenten.
- andere mensen
Wij zijn allemaal zondaren dus leef er maar op los?Marc_44 schreef:Er lijkt in dit topic een soort scheiding te worden aangebracht tussen:
- andere mensen
Toen David bewust in zonde leefde werd hij door de profeet Nathan niet gerustgesteld met de woorden: Wij leven toch allen in de zonde...maar met: Gij zijt die man (lees Psalm 51 nog maar eens grondig)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee huisman, het gaat hier niet om "er maar op los leven". Het gaat om het feit dat ook zondige mensen, zoals wij allen, talenten kunnen hebben. Ook homoseksuele mensen hebben talenten.huisman schreef:Wij zijn allemaal zondaren dus leef er maar op los?Marc_44 schreef:Er lijkt in dit topic een soort scheiding te worden aangebracht tussen:
- andere mensen
Toen David bewust in zonde leefde werd hij door de profeet Nathan niet gerustgesteld met de woorden: Wij leven toch allen in de zonde...maar met: Gij zijt die man (lees Psalm 51 nog maar eens grondig)
1.En wat wil jij daar mee zeggen....dat die talenten de zonde wegpoetsen ?Marc_44 schreef:Nee huisman, het gaat hier niet om "er maar op los leven". Het gaat om het feit dat ook zondige mensen, zoals wij allen, talenten kunnen hebben. Ook homoseksuele mensen hebben talenten.huisman schreef:Wij zijn allemaal zondaren dus leef er maar op los?Marc_44 schreef:Er lijkt in dit topic een soort scheiding te worden aangebracht tussen:
- andere mensen
2.Zijn dat talenten die zij in dienst van Gods koninkrijk besteden terwijl zij bewust in zonde leven met iemand van hetzelfde geslacht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.