Wilde jij beweren dat deze teksten elkaar tegenspreken?albion schreef:]Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw zielJongere schreef:Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.![]()
't Is net wat refo ergens zei, je kan altijd wel met bijbelteksten aankomen (in mijn eigen woorden weergegeven) en er zijn er nog veel meer
Als dat een uitspraak was van refo vind ik dat een hele vreemde uitspraak. Je kunt niet op deze wijze de Bijbel buitenspel zetten.
Ik snap eigenlijk niet dat christenen een schijnbaar tegenstrijdige tekst plaatsen en daarmee de zaak als afgedaan beschouwen. Jullie zien de Bijbel toch ook als Woord van God en als één geheel?
Ik blijf gerust "met bijbelteksten aankomen" hoor, en ik geloof ook van harte dat die ons wijsheid leren.
Zoals de tekst in Prediker ons zegt dat we ons niet moeten afvragen waarom vroeger alles beter was, want het getuigt niet van wijsheid om zo'n vraag te stellen.
Met 'de oude paden' bedoelt Jeremia daar de weg van het volk Israël vóór zij in de zonden zijn gevallen die in de rest van het hoofdstuk worden beschreven. Dat heeft dus geen betrekking op de door mij genoemde tekst.