Het is inderdaad exegese, maar voor mij nog veel meer een dogmatische keuze. En dan bedoel ik: Iets wat voor de onveranderlijke en eeuwige God destijds een gruwel was, is het nu nog.Jongere schreef:In deze post stel je je eigen exegese gelijk aan 'het Bijbels spreken'. Daarin ga je te snel, denk ik.Luther schreef:Deze hele redenering gaat inderdaad op voor vele zaken in de ceremoniële wetgeving. Edoch, daarbij staat niet dat het de Heere een gruwel is.
Of je moet suggereren dat God de cultuur 'meeweegt' in Zijn beoordeling van gedragingen. Me dunkt dat je dan de culturele eigenheid op gelijke hoogte plaatst met het Bijbels spreken. Volgens mij moet de Bijbel het primaat hebben en aangeven wat in de cultuur acceptabel en niet acceptabel is. En niet andersom: dat de cultuur bepaalt wat in de Bijbel en voor God acceptabel en niet-acceptabel is.
Inderdaad denk ik dat er geen uitdrukkingen voor niets in de Bijbel staan, zo ook de 'gruwel-uitspraken'. Maar de conclusie dat deze uitspraken (die vaak midden in de ceremoniële wetten staan) vanwege de toevoeging van een gruwel nog altijd gelden, is een exegetische keuze. Niet meer en niet minder.
Wel een keuze waarvoor ik inderdaad de argumenten zie. Maar ik vind het nog niet volledig overtuigend om zo de stap te maken van gruwel naar tijdloosheid. Het is mogelijk dat de toevoeging van een gruwel bij deze teksten staat omdat het ging om specifieke gewoonten van andere volken, waarvan het gevaar op de loer lag dat Israël dat over ging nemen. Ik noem maar een exegetische optie.
Het enige wat ik wil zeggen, is: je maakt met deze uitleg van de teksten een exegetische keuze waarvoor je een aantal (betwistbare) stappen nodig hebt. Daarmee past volgens mij bescheidenheid in het spreken.
(En we kwamen erbij, omdat in dit topic gesteld werd dat "gruwel" ook tijd- en cultuurgebonden kan zijn. De volgende stap is dan mogelijk dat de homoseksuele leefwijze die hier "gruwel" genoemd wordt, ook cultuur- en tijdgebonden is. Kortom: Louter de focus leggen op exegese, zonder hermeneutiek en dogmatiek te betrekken, kan volgens mij niet.)