Gedachten in de nacht... ter overdenking

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Maar kom je dat in de bijbel tegen?
Ik laat me verder niet weer opnieuw verleiden om de discussie hierover aan te gaan.
Wetende van tevoren de onheilige strijd die dit zal veroorzaken. Wie meer wil weten
kan de brieven van Mientje Vrijdag en andere godzalige mensen lezen. Het zij genoeg
om op deze hun eigen verwoordingen te wijzen.
Maar als je het niet bijbels kunt gronden, is het niet bijbels.

In feite zegt de dominee die de vraag beantwoordt dat ook. Alleen adviseert hij om het goede uit de bedoelde brieven wel te lezen.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Maar kom je dat in de bijbel tegen?
Ik laat me verder niet weer opnieuw verleiden om de discussie hierover aan te gaan.
Wetende van tevoren de onheilige strijd die dit zal veroorzaken. Wie meer wil weten
kan de brieven van Mientje Vrijdag en andere godzalige mensen lezen. Het zij genoeg
om op deze hun eigen verwoordingen te wijzen.
Maar als je het niet bijbels kunt gronden, is het niet bijbels.

In feite zegt de dominee die de vraag beantwoordt dat ook. Alleen adviseert hij om het goede uit de bedoelde brieven wel te lezen.
Een vraagje dan nog: Dat suggereert dat er ook onwaarheid in staat?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Maar als je het niet bijbels kunt gronden, is het niet bijbels.
Moet alles wat wij hier meemaken in de Bijbel terug te vinden zijn? Is iets dan pas 'Bijbels'. Of is iets Bijbels wanneer het spoort met de boodschap van de Bijbel?
Het is wellicht wat kortzichtig om het werk van de Heilige Geest zodanig te willen beperken, dat Hij nooit iets anders zou mogen doen dat wat Hij al gedaan heeft en wat is geboekstaafd in de Bijbel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:Dit is een pertinente onwaarheid die het verstand niet vat en daarom als ketters verworpen wordt.
Ik ken ze nog, die hetzelfde mochten kennen, die met bewust met de Drie-enig God verzoend zijn.
Waar zowel de Vader, de Zoon als de Heilige Geest bij was, in feite een hemels heilig en niet in
menselijke woorden te vatten iets.
Ook waar tijdens Avondmaalsviering de hemelen voor die mensen wel eens open gingen. Dan spreken
nog niet eens zolang terug: Denk aan jaar of twee geleden. Ik kan hier vanwege de teerheid niet veel
over zeggen daar de betreffende persoon nog onder ons is. Waar heel duidelijk de nieuwe geest,
die uit God geboren is, die nieuwe schepping, dadelijke gemeenschap mocht oefenen met de
triomferende Kerk.
Maar kom je dat in de bijbel tegen?
Ik laat me verder niet weer opnieuw verleiden om de discussie hierover aan te gaan.
Wetende van tevoren de onheilige strijd die dit zal veroorzaken. Wie meer wil weten
kan de brieven van Mientje Vrijdag en andere godzalige mensen lezen. Het zij genoeg
om op deze hun eigen verwoordingen te wijzen.
Vragen over of iets in de Bijbel terug te vinden is, hoeven we niet uit de weg te gaan. Wel vind ik dat we met respect moeten spreken over overledenen die een nabij leven met de Heere hadden. Daarop kunnen we jaloers zijn, dat is een betere keuze dan erop af geven.

Als je de nabijheid van de Heere ervaart, is de duivel en de zonde ver af. Dus om de ervaringen zelf als iets onbijbels te beschouwen, gaat er bij mij niet in. Wat wel zou kunnen, is dat er in het verslag dat ervan gedaan wordt, iets menselijks en onvolkomens zit.

In de Bijbel vind je dit wel degelijk terug. Het bekendste voorbeeld is Paulus die opgetrokken werd tot in de derde hemel. Verder lees je veel in (bijvoorbeeld) de Psalmen over de blijdschap in de Heere. Dat lees je ook in het stukje van @DIA terug.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Maar kom je dat in de bijbel tegen?
Ik laat me verder niet weer opnieuw verleiden om de discussie hierover aan te gaan.
Wetende van tevoren de onheilige strijd die dit zal veroorzaken. Wie meer wil weten
kan de brieven van Mientje Vrijdag en andere godzalige mensen lezen. Het zij genoeg
om op deze hun eigen verwoordingen te wijzen.
Maar als je het niet bijbels kunt gronden, is het niet bijbels.

In feite zegt de dominee die de vraag beantwoordt dat ook. Alleen adviseert hij om het goede uit de bedoelde brieven wel te lezen.
Een vraagje dan nog: Dat suggereert dat er ook onwaarheid in staat?
We gaan Mientje Vrijdag c.s. toch niet gelijk stellen met de Bijbel?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Maar als je het niet bijbels kunt gronden, is het niet bijbels.
Moet alles wat wij hier meemaken in de Bijbel terug te vinden zijn? Is iets dan pas 'Bijbels'. Of is iets Bijbels wanneer het spoort met de boodschap van de Bijbel?
Het is wellicht wat kortzichtig om het werk van de Heilige Geest zodanig te willen beperken, dat Hij nooit iets anders zou mogen doen dat wat Hij al gedaan heeft en wat is geboekstaafd in de Bijbel.
Terechte vraag. Als iemand in geldnood zit en dan een envelop met € X krijgt, is dat dan:
- Bijbels omdat ook voor de weduwe van Zarfath (etc.) op wonderlijke wijze werd gezorgd?
of
- niet Bijbels omdat we van niemand lezen dat hij een envelop met geld kreeg?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Een vraagje dan nog: Dat suggereert dat er ook onwaarheid in staat?
We gaan Mientje Vrijdag c.s. toch niet gelijk stellen met de Bijbel?
Nee, dat zou ook wel het laatste zijn wat ze zelf zou willen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Dodo »

Ik weet niet uit de bijbel dat mensen (geestelijk) contact hebben met overleden heiligen. Als ik het mis heb, hoor ik het graag.
Dat Paulus werd opgetrokken in de derde hemel staat er inderdaad, maar hij spreekt daar niet over contact met mensen.
Geestelijke ervaringen hoeven niet zo in de bijbel voor te komen, dat is waar, maar ze moeten inderdaad wel sporen met wat in de bijbel staat. En dat mis ik hier. En ds. Heijkamp mist het ook, als ik zijn antwoord goed lees.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Panny »

Ik vind het wel te simpel gezegd om daar gewoon maar over heen te lezen.
De gemeenschap met gestorven "heiligen" was niet wat Mientje Vrijdag een keer had ervaren maar heel regelmatig.
Als je zegt dat dit onbijbels is. Wat heeft Mientje dan wel ervaren? En wat heeft dat voor consequenties voor haar andere "ervaringen" (en hoe ze deze ervaringen beschreven heeft). Dus hoe lees je dan haar andere ervaringen?

Hier wat citaten uit de brieven van Mientje Vrijdag waar het over gaat:

"En zo bekommerd om vele zaken, heb ik een aanbiddelijke nacht gehad, o, ik wist niet wat mij overkwam.
Eerst gemeenschap der heiligen, met de ontslapen ziel van oude Dieke.
O, zo zoet en zo wonderlijk, o die reine en verheerlijkte ziel, o die zoete gemeenschap en die afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel, kan er haast geen woorden voor vinden. "

"Op mijn bed ook zo een gemeenschap gehad met mijn ontslapen echtgenoot, maar nu,
mijn lieve broeder, in de Heere; en mijn moeder en grootmoeder. O, in lang zo sterk en helder niet."

"Ik mocht daaruit voor ziel en lichaam bediend worden;
ook mocht ik op een nacht gemeenschap hebben met sommigen van de triomferende Kerk."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Terri »

Zonder er over te willen spotten of afkeuren....., maar mensen die mee doen aan een seance ervaren dit ook zo ongeveer.
Ik denk dat wat ze ervaren heeft in zo'n 'hoogdravende taal' is opgeschreven, dat het voor ons tegen het 'foute' aan schuurt.
Ze zal ongetwijfeld vervuld zijn geweest van de liefde tot de Heere.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Mara »

Wanneer je innig met iemand verbonden bent geweest door de band der liefde of de bloedband en diegene ontvalt je door de dood, kan het voorkomen dat je over diegene droomt, zo "levensecht", dat het lijkt alsof je de hand kunt pakken.
In onze dromen verwerken we immers ook onze emoties.
Zou het niet iets soortgelijks kunnen zijn geweest?
En sommige woorden gebruiken we tegenwoordig ook met een andere betekenis.
Ik denk niet dat deze vrouw een soort communicatie had met de doden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:Zonder er over te willen spotten of afkeuren....., maar mensen die mee doen aan een seance ervaren dit ook zo ongeveer.
Dat zou kunnen, maar bij een seance is dit dan 'illegaal'.
Coosje
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 nov 2007, 22:49

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Coosje »

Alles wat ik hier meemaak moet gegrond zijn in Gods Woord.
De Heere werkt niet anders dan door Woord en Geest.
Hoe weet ik nu of iets gewerkt is door de Geest?
Als de Heere het gaat bevestigen door Woord en Geest.
Dat is mijn vastigheid; Heere U hebt het zelf gewerkt en bevestigd!
Mijn persoonlijke ervaring is dat er veel werkzaamheden en bevindingen zijn
die voortkomen uit mezelf.
Zet de Heere er Zelf zijn stempel niet op door de bevestiging dan gooi ik het weg als zijnde eigen werk.
Dan blijft er misschien niet zoveel over maar wat er overblijft is goud, beproefde zijnde, komende uit het vuur.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Fjodor »

Panny schreef:Ik vind het wel te simpel gezegd om daar gewoon maar over heen te lezen.
De gemeenschap met gestorven "heiligen" was niet wat Mientje Vrijdag een keer had ervaren maar heel regelmatig.
Als je zegt dat dit onbijbels is. Wat heeft Mientje dan wel ervaren? En wat heeft dat voor consequenties voor haar andere "ervaringen" (en hoe ze deze ervaringen beschreven heeft). Dus hoe lees je dan haar andere ervaringen?

Hier wat citaten uit de brieven van Mientje Vrijdag waar het over gaat:

"En zo bekommerd om vele zaken, heb ik een aanbiddelijke nacht gehad, o, ik wist niet wat mij overkwam.
Eerst gemeenschap der heiligen, met de ontslapen ziel van oude Dieke.
O, zo zoet en zo wonderlijk, o die reine en verheerlijkte ziel, o die zoete gemeenschap en die afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel, kan er haast geen woorden voor vinden. "

"Op mijn bed ook zo een gemeenschap gehad met mijn ontslapen echtgenoot, maar nu,
mijn lieve broeder, in de Heere; en mijn moeder en grootmoeder. O, in lang zo sterk en helder niet."

"Ik mocht daaruit voor ziel en lichaam bediend worden;
ook mocht ik op een nacht gemeenschap hebben met sommigen van de triomferende Kerk."
Hoewel ik wel eens wat bekeringsgeschiedenissen gelezen heb weet ik niets van Mientje Vrijdag.

Maar ik ben er behoorlijk van overtuigd dat dit niet gereformeerd is. Ik denk dat als je bij Calvijn gaat kijken dat enig contact met doden per definitie verworpen worden als bijgeloof. Als iemand dat niet gelooft wil ik er wel achteraan gaan.

Dat zegt niet dat ik er zelf erg van overtuigd ben dat dit bijgeloof is. Maar je moet je er wel van bewust zijn dat je zo een hele boel mystiek in je geloofsbeleving inbrengt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Peregrina »

Een vraag die nu bij mij opkomt:
Hoe denken jullie over het ervaren van gemeenschap met iemand die in leven is, maar op een andere plaats is?
Je leest dat wel eens: als bijvoorbeeld echtgenoten op hetzelfde tijdstip bidden, dat ze dan in de Heere gemeenschap met elkaar ervaren.
Is dat (ook) onbijbels?

Stel dat we dit wél kunnen accepteren, dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat er dan mis is aan gemeenschap ervaren met gestorvenen.

In de hemel zijn lévende zielen, die gemeenschap oefenen met God in Christus. Zij zouden dus ook, in de Heere, gemeenschap kunnen oefenen met gelovigen op de aarde.
Plaats reactie