eilander schreef:Natuurlijk is die verleiding niet voor iedereen even groot. Mag je je wel aan een kleine verleiding bloot stellen dan?lien75 schreef:eilander schreef:Die onderstreepte zin is wel bijzonder. De verleiding heb ik maar zelden, simpelweg omdat ik zo'n ding niet in huis wil hebben. Als ik die wel zou hebben, zou er ook meer verleiding zijn. Dat doe ik dan wel echt zelf, hoor. Ik koop zo'n ding toch?lien75 schreef:@eilander.
Het probleem in de mens is niet dat er zaken zijn die verleiden. Maar het probleem is dat de mens zich alleen maar kan laten verleiden. Maar dat doet hij zelf. Niet die tv. En wat die verleidingen zijn is voor ieder verschillend. Voor een alcoholist is de wijnfles een grotere verleiding dan voor een geheelonthouder. Die verleiding ligt niet in die fles maar in de alcoholist...
Voor een niet tv bezitter kan de tv een grotere verleiding zijn de voor de bezitter. De verleiding zit niet in de tv. Maar in de mens die zich laat verleiden.
Was in het paradijs ook. De verleiding zat niet in die vrucht. Maar in de mens die niet gehoorzaamde... En die zich liet verleiden door de Satan.
(Ik snap wel dat verhoudingsgewijs de verleiding weer iets af zou nemen als je een tv wat langer hebt, maar die verleiding zou voor mij in elk geval nog steeds substantieel zijn).
Ik zeg bewust kan. .. Wel is mijn ervaring dat vele dus niet alle niet- tv bezitters eenmaal wel een te hebben of in de buurt zijn van zo'n ding er niet meer van weg te slaan waren. Of nu daarvoor in de plaats alkes bekijken op internet waar ik en mijn kinderen niet naar kijken. Omdat het druist tegen de Wet.
Verder heb ik ook continu gezegd als de verleiding te groot is. Moet je er van wegwezen! Maar ga niet zeggen dat voor iedereen dezelfde verleidingen in dezelfde mate spelen. Want dat is gewoon niet waar. Dan zouden al die Schotse dominees met een tv iedere avond voor de buis hangen?
Neem daarbij in ogenschouw dat het praktische nut van een tv bijzonder klein is, en de noodzaak niet aanwezig.
Verleidingen zijn natuurlijk in veel meer dingen, b.v. internet. Maar het praktisch nut van internet is groot.
Ook zijn er verleidingen als je door een stad loopt. Maar daarvan is de noodzaak (soms) aanwezig, je kunt (en mag) nu eenmaal niet in een klooster gaan zitten.
De vraag is niet of je jezelf aan een kleine of grote verleiding blootstelt. De vraag is of iets voor jou een verleiding is. Voor mij is de tv geen verleiding.
Wbt het praktische. Inmiddels is de pc veel praktischer

En wat betreft de verleidingen als je door de winkelstraat of wegwijsbeurs loopt? Tja ook dan geldt vermijden als jet doet zondigen. En noodzakelijk is het niet om daar te komen!