Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.
Ik wist al een tijdje dat de film eraan kwam, en wilde deze sowieso bekijken. Dus ging ik er snel naar de première heen.
Ik wist al een tijdje dat de film eraan kwam, en wilde deze sowieso bekijken. Dus ging ik er snel naar de première heen.
Laatst gewijzigd door Profesto op 29 sep 2014, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara schreef:En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?

1. Bezwaar tegen speelfilms heb ik niet. Met je ogen zie je de hele dag hetzelfde: beeld.
2. Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
3. Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
4. Ik had een kaartje gekregen.
Misschien kan de film anno 2014 zorgen voor een herziening van het baarden- en snorrenstandpunt.parel schreef:Ik heb begrepen dat dit ontstaan is in de jaren '60 --> toen veel hippies juist baarden gingen dragen.Hendrikus schreef:Dat is dan dus een misser.Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen?
Maar ik weet wel zeker dat de mannen in de bijbel een baard gedragen hebben.
Je zou nu maar refoman en hipster willen zijn.
Haha, en dan ook met opgeschoren haar, maar bovenop lang in een knotje? 
Ik zie ze zo al in de kerkenraadsbank schuiven.

Ik zie ze zo al in de kerkenraadsbank schuiven.

Dat zou ik niet willen zeggen, er zijn veel films waar ik de beelden nooit van zie in het dagelijks leven, gelukkig maar.jwisse schreef:Mara schreef:En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?![]()
1. Bezwaar tegen speelfilms heb ik niet. Met je ogen zie je de hele dag hetzelfde: beeld.
En viel dat mee of tegen? Want als je een boek leest, vorm je zelf beelden in je hoofd.jwisse schreef:Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
Ik heb de trailer gezien, maar ik had een ander meisje in gedachten.
Kun je daar iets meer over vertellen, op respectvolle wijze?jwisse schreef:Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
Tja, maar dat kaartje was vast ook in te wisselen over pakweg 5 weken?jwisse schreef: Ik had een kaartje gekregen.

Er is blijkbaar een run op deze film.
Voor kerkenraadsleden zou ik pleiten voor een Calvijn-baard.jwisse schreef:Misschien kan de film anno 2014 zorgen voor een herziening van het baarden- en snorrenstandpunt.parel schreef:Ik heb begrepen dat dit ontstaan is in de jaren '60 --> toen veel hippies juist baarden gingen dragen.Hendrikus schreef:Dat is dan dus een misser.Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen?
Maar ik weet wel zeker dat de mannen in de bijbel een baard gedragen hebben.
Je zou nu maar refoman en hipster willen zijn.

Marc_44 schreef: Voor kerkenraadsleden zou ik pleiten voor een Calvijn-baard.

Andersom heb ik het reformatorische niet eerder correct in films gezien. Dit is een fraaie poging.Mara schreef:Dat zou ik niet willen zeggen, er zijn veel films waar ik de beelden nooit van zie in het dagelijks leven, gelukkig maar.jwisse schreef:Mara schreef:En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?![]()
Ze hebben in de film de broer die moet trouwen wat belangrijker gemaakt waardoor de film ergens naar toe werkt. Verder is het boek aardig gevolgd. Op het laatst zingen ze Psalm 42 op de dorsvloer. De woorden passen wel in het verhaal, maar het klinkt voor insiders wel gek. In het boek heeft tante Matty (?) een lied op de wijs van Psalm 42 gemaakt.Mara schreef:En viel dat mee of tegen? Want als je een boek leest, vorm je zelf beelden in je hoofd.jwisse schreef:Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
Ik heb de trailer gezien, maar ik had een ander meisje in gedachten.
Het meisje dat Kathelijne speelt doet dat weergaloos.
Op het laatst valt er misschien iets teveel confetti.
Mara schreef:Kun je daar iets meer over vertellen, op respectvolle wijze?jwisse schreef:Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
Of ik dat respectvol kan moet je zelf maar beoordelen.
In mijn eigen woorden: de film gaat meer over het klassieke verhaal van een meisje dat haar eigen weg kiest dan dat het een docu over bevindelijkheid is.
De film is niet echt arthouse, hij lijkt gemaakt voor een breed publiek. Daardoor wordt er veel uitgelegd. In bijna alle dialogen wordt er Bijbelse taal gesproken. In het boek wordt regelmatig beschreven wat Kathelijne denkt. Wat iemand denkt is lastig filmen, ik vind dat ze aardige oplossingen hebben bedacht. Al vind ik het als kenner soms ook wat gekunsteld. In het boek gaan de Zeeuwse taal en de Tale Kanaäns mooi samen op. In de film niet.
Haha.Mara schreef:Tja, maar dat kaartje was vast ook in te wisselen over pakweg 5 weken?jwisse schreef: Ik had een kaartje gekregen.![]()
Er is blijkbaar een run op deze film.
Dorsvloer vol confetti beklijft niet zo als bijv. Das weiße Band. Maar in zijn bezwaarde luchtigheid is íe toch mooi, deze film over de reformatorische subcultuur in de jaren '80. Ik vind dat refo's zich niet bezwaard hoeven te voelen over deze film.
Ik word steeds nieuwsgieriger, ook door de verwijzing naar de andere film, die ik me nog goed kan herinneren.
Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?Profesto schreef:Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb heel lang geen bioscoop bezocht om andere mensen niet te ergeren. Maar inmiddels is het min of meer algemeen geaccepteerd en zie ik geen reden om dat te doen. Ik zie ook geen principiele redenen tegen speelfilms. Er zijn ontzettend veel goede speelfilms waarin de tien geboden niet overtreden worden, althans, waarin dat niet wordt gepropageerd. Ik vind de argumenten over speelfilms echter een ander onderwerp, waarover ik eerder al schreef dat het heel moeilijk is de tijd te kennen zonder literatuur en films te lezen/zien. Ik ben nooit iemand tegengekomen die dat zonder is gelukt.
Ja, er is een nieuwe generatie, die andere keuzes maakt. Tenminste, statistieken wijzen al een tijdje uit dat refojongeren massaal films kijken.Luther schreef: Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?
(oud linkje uit 2003: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... a_1_426145)
Die overtuiging had ik ook altijd, totdat onze oudste naar de reformatorische middelbare ging en uitgevallen uren werden opgevuld in de bios.Luther schreef:Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?Profesto schreef:Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.
Het komt niet meer over als je zegt dat je op die plaats de Heere niet kunt ontmoeten.
Dat was altijd het argument en maakte op mij, als kind, heel veel indruk.
Zoveel, dat ik in die paar stiekeme uitstapjes er geen genoegen aan kon ontlenen.
Precies. En wat mij betreft geldt dat argument nog steeds volop. Dat geldt ook overigens voor het kijken van vrijwel alle speelfilms en series.Mara schreef:Die overtuiging had ik ook altijd, totdat onze oudste naar de reformatorische middelbare ging en uitgevallen uren werden opgevuld in de bios.Luther schreef:Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?Profesto schreef:Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.
Het komt niet meer over als je zegt dat je op die plaats de Heere niet kunt ontmoeten.
Dat was altijd het argument en maakte op mij, als kind, heel veel indruk.
Zoveel, dat ik in die paar stiekeme uitstapjes er geen genoegen aan kon ontlenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)