Dorsvloer vol confetti

Mara

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Profesto

Bericht door Profesto »

Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.

Ik wist al een tijdje dat de film eraan kwam, en wilde deze sowieso bekijken. Dus ging ik er snel naar de première heen.
Laatst gewijzigd door Profesto op 29 sep 2014, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jwisse

Bericht door jwisse »

Mara schreef:En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?
:huhu

1. Bezwaar tegen speelfilms heb ik niet. Met je ogen zie je de hele dag hetzelfde: beeld.
2. Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
3. Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
4. Ik had een kaartje gekregen.
jwisse

Bericht door jwisse »

parel schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Dat is dan dus een misser.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
Ik heb begrepen dat dit ontstaan is in de jaren '60 --> toen veel hippies juist baarden gingen dragen.
Maar ik weet wel zeker dat de mannen in de bijbel een baard gedragen hebben.
Misschien kan de film anno 2014 zorgen voor een herziening van het baarden- en snorrenstandpunt.
Je zou nu maar refoman en hipster willen zijn.
Profesto

Bericht door Profesto »

Haha, en dan ook met opgeschoren haar, maar bovenop lang in een knotje? :huhu

Ik zie ze zo al in de kerkenraadsbank schuiven. :OO3
Mara

Bericht door Mara »

jwisse schreef:
Mara schreef:En wat is de reden dat je er, zo snel na het uitkomen ervan, naar deze film toeging?

1. Bezwaar tegen speelfilms heb ik niet. Met je ogen zie je de hele dag hetzelfde: beeld.
Dat zou ik niet willen zeggen, er zijn veel films waar ik de beelden nooit van zie in het dagelijks leven, gelukkig maar.
jwisse schreef:Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
En viel dat mee of tegen? Want als je een boek leest, vorm je zelf beelden in je hoofd.
Ik heb de trailer gezien, maar ik had een ander meisje in gedachten.
jwisse schreef:Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
Kun je daar iets meer over vertellen, op respectvolle wijze?
jwisse schreef: Ik had een kaartje gekregen.
Tja, maar dat kaartje was vast ook in te wisselen over pakweg 5 weken? :)
Er is blijkbaar een run op deze film.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

jwisse schreef:
parel schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Dat is dan dus een misser.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
Ik heb begrepen dat dit ontstaan is in de jaren '60 --> toen veel hippies juist baarden gingen dragen.
Maar ik weet wel zeker dat de mannen in de bijbel een baard gedragen hebben.
Misschien kan de film anno 2014 zorgen voor een herziening van het baarden- en snorrenstandpunt.
Je zou nu maar refoman en hipster willen zijn.
Voor kerkenraadsleden zou ik pleiten voor een Calvijn-baard. :)
jwisse

Bericht door jwisse »

Marc_44 schreef: Voor kerkenraadsleden zou ik pleiten voor een Calvijn-baard. :)
:humhihi
jwisse

Bericht door jwisse »

Mara schreef:
jwisse schreef:
Dat zou ik niet willen zeggen, er zijn veel films waar ik de beelden nooit van zie in het dagelijks leven, gelukkig maar.
Andersom heb ik het reformatorische niet eerder correct in films gezien. Dit is een fraaie poging.
Mara schreef:
jwisse schreef:Heb het boek gelezen en was benieuwd naar de vertaling van de losse verhalen uit het boek.
En viel dat mee of tegen? Want als je een boek leest, vorm je zelf beelden in je hoofd.
Ik heb de trailer gezien, maar ik had een ander meisje in gedachten.
Ze hebben in de film de broer die moet trouwen wat belangrijker gemaakt waardoor de film ergens naar toe werkt. Verder is het boek aardig gevolgd. Op het laatst zingen ze Psalm 42 op de dorsvloer. De woorden passen wel in het verhaal, maar het klinkt voor insiders wel gek. In het boek heeft tante Matty (?) een lied op de wijs van Psalm 42 gemaakt.

Het meisje dat Kathelijne speelt doet dat weergaloos.

Op het laatst valt er misschien iets teveel confetti.
Mara schreef:
jwisse schreef:Ook was benieuwd hoe men het bevindelijke gefilmd heeft.
Kun je daar iets meer over vertellen, op respectvolle wijze?

Of ik dat respectvol kan moet je zelf maar beoordelen.

In mijn eigen woorden: de film gaat meer over het klassieke verhaal van een meisje dat haar eigen weg kiest dan dat het een docu over bevindelijkheid is.
De film is niet echt arthouse, hij lijkt gemaakt voor een breed publiek. Daardoor wordt er veel uitgelegd. In bijna alle dialogen wordt er Bijbelse taal gesproken. In het boek wordt regelmatig beschreven wat Kathelijne denkt. Wat iemand denkt is lastig filmen, ik vind dat ze aardige oplossingen hebben bedacht. Al vind ik het als kenner soms ook wat gekunsteld. In het boek gaan de Zeeuwse taal en de Tale Kanaäns mooi samen op. In de film niet.
Mara schreef:
jwisse schreef: Ik had een kaartje gekregen.
Tja, maar dat kaartje was vast ook in te wisselen over pakweg 5 weken? :)
Er is blijkbaar een run op deze film.
Haha.

Dorsvloer vol confetti beklijft niet zo als bijv. Das weiße Band. Maar in zijn bezwaarde luchtigheid is íe toch mooi, deze film over de reformatorische subcultuur in de jaren '80. Ik vind dat refo's zich niet bezwaard hoeven te voelen over deze film.
DDD

Bericht door DDD »

Ik word steeds nieuwsgieriger, ook door de verwijzing naar de andere film, die ik me nog goed kan herinneren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Profesto schreef:Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.

Ik wist al een tijdje dat de film eraan kwam, en wilde deze sowieso bekijken. Dus ging ik er snel naar de première heen.
Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb heel lang geen bioscoop bezocht om andere mensen niet te ergeren. Maar inmiddels is het min of meer algemeen geaccepteerd en zie ik geen reden om dat te doen. Ik zie ook geen principiele redenen tegen speelfilms. Er zijn ontzettend veel goede speelfilms waarin de tien geboden niet overtreden worden, althans, waarin dat niet wordt gepropageerd. Ik vind de argumenten over speelfilms echter een ander onderwerp, waarover ik eerder al schreef dat het heel moeilijk is de tijd te kennen zonder literatuur en films te lezen/zien. Ik ben nooit iemand tegengekomen die dat zonder is gelukt.
jwisse

Bericht door jwisse »

Luther schreef: Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?
Ja, er is een nieuwe generatie, die andere keuzes maakt. Tenminste, statistieken wijzen al een tijdje uit dat refojongeren massaal films kijken.
(oud linkje uit 2003: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... a_1_426145)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Profesto schreef:Vanwaar deze vraag? Hij is niet aan mij gesteld, maar wil 'm toch wel beantwoorden.

Ik snap de vraag wel: Ooit was er een tijd dat het bezoeken van een bioscoop als een ernstige zonde werd gezien... Kennelijk is dat voorbij?
Die overtuiging had ik ook altijd, totdat onze oudste naar de reformatorische middelbare ging en uitgevallen uren werden opgevuld in de bios.
Het komt niet meer over als je zegt dat je op die plaats de Heere niet kunt ontmoeten.
Dat was altijd het argument en maakte op mij, als kind, heel veel indruk.
Zoveel, dat ik in die paar stiekeme uitstapjes er geen genoegen aan kon ontlenen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:

Die overtuiging had ik ook altijd, totdat onze oudste naar de reformatorische middelbare ging en uitgevallen uren werden opgevuld in de bios.
Het komt niet meer over als je zegt dat je op die plaats de Heere niet kunt ontmoeten.
Dat was altijd het argument en maakte op mij, als kind, heel veel indruk.
Zoveel, dat ik in die paar stiekeme uitstapjes er geen genoegen aan kon ontlenen.
Precies. En wat mij betreft geldt dat argument nog steeds volop. Dat geldt ook overigens voor het kijken van vrijwel alle speelfilms en series.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie