Dorsvloer vol confetti

Martijn

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Martijn »

albion schreef:
Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Dat is dan dus een misser.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
Ik heb hier nu fysiek een schoolgids voor me liggen (doet er even niet uit welke streek des lands) en ik lees hier letterlijk het volgende - nadat men eerst heeft opgesomd welke regels er voor leerlingen gelden:
"Ook van de leerkrachten wordt een levenswandel overeenkomstig Gods Woord verwacht, opdat zij met hun innerlijke overtuiging en uiterlijke levenswandel een goed voorbeeld mogen zijn voor de kinderen. Het zal duidelijk zijn dat zij de door het bestuur opgestelde identiteitscriteria, verwoord in een identiteitsverklaring, hebben na te leven:
- Het in bezit hebben van een televisie is ontoelaatbaar.
- Het gebruik van video's en dia's op school is niet toegestaan.
- Het rijden op zondag is - behoudens noodgevallen - niet toegestaan.
- Het dragen van baarden, snorren en opvallend lang haar door heren is ontoelaatbaar.
- Het dragen van een stropdas door heren behoort tot onze kledingregels.
- Het dragen van kousen of panty door dames is verplicht.
- Het dragen van uitzonderlijk luchtige en mouwloze kleding is niet toegestaan.
- Het hebben van lang haar bij dames en kort haar bij heren is vanzelfsprekend."

(Schoolgids 2014-2015 ergens op de Biblebelt....)
Krijgen die nog sollicitanten??? Ze vergeten er nog één. Open internet niet toelaatbaar... Hebben die leerlingen thuis ook geen video's of dia's? Het rijden op zondag (toch niet naar school?). Ik dacht dat alleen bij de Nazireërs het haar niet afgeknipt mocht worden, met deze uitspraak blijkt toch dat bij de anderen het haar wel werd afgeknipt. Als men een stropdas moet dragen dan is zeker een spijkerbroek niet toegestaan? Mogen de leerlingen niet met blote benen op school komen 's zomers? Wat is uitzonderlijk? En wat verstaat men onder lang haar bij de dames? Wie bepaalt de lengte? Ik vraag me echt af of men zich nog aan deze regels houdt. Dit regelement komt in ieder geval niet van een Zeeuwse reformatorische school, kan me dat nauwelijks voorstellen. Toen ik 20 jaar geleden van een bepaalde school van de Veluwe naar het Zeeuwse ging, vond ik de overgang al moeilijk. Er zat nl een meisje bij me in de klas met een broekrok aan. Als ik op de vorige school nog les gegeven had dan was dat niet toegestaan, maar ik zag dat de jongens ook kettingen en armbanden om hadden en dat was op mijn vorige school ook niet toegestaan. Ik ben mijn licht maar eens op gaan steken bij de directeur en die zei: 'Als ze er thuis geen moeite mee hebben, dan laten we het toe'.
Vergeet ook de legging niet. Op de school waar mijn dochter op zit is het volgens het regelement niet toegestaan.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Andere school kiezen dan maar......of "boycotten" die handel :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

DDD schreef:Nou, een school die is aangesloten bij de VGS en waarbij je niet op zondag met de auto naar de kerk of op visite mag, dat is toch tamelijk uitzonderlijk te noemen. Ik kan het nauwelijks geloven.

Ik vind de regels overigens ergerlijk, maar goed, het zijn mijn zaken niet. Met christendom heeft het allemaal weinig te maken, in ieder geval.
Ze zijn ergerlijk en aanstootgevend en dus on Bijbels.
Maar goed, als die mensen zich daar gelukkig bij voelen....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Ondertussen worden bioscoopzalen vol, voorgelogen.
Het lijkt mij verschrikkelijk voor de ouders van F.T.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Voorgelogen?

Je ziet nog steeds niet het verschil tussen 'echt gebeurd' en 'fictie met autobiografische details'.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Voorgelogen?

Je ziet nog steeds niet het verschil tussen 'echt gebeurd' en 'fictie met autobiografische details'.
Ik heb hier regelmatig jonge mensen over de vloer, die wel geloven dat dit echt zo gaat in veel gezinnen!
Het gaat niet over mij!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

In dit geval is het verschil ook niet zo groot, nee.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:

Ik heb hier regelmatig jonge mensen over de vloer, die wel geloven dat dit echt zo gaat in veel gezinnen!
Het gaat niet over mij!
Mara schreef:Ondertussen worden bioscoopzalen vol, voorgelogen.
Dit schreef je, dat gaat toch over jezelf.

En het nare is, dat veel dingen die FT schrijft wel degelijk in veel gezinnen voorkomen. En nog wel ergere dingen ook.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:

Het gaat niet over mij!
Mara schreef:Ondertussen worden bioscoopzalen vol, voorgelogen.
Dit schreef je, dat gaat toch over jezelf.

En het nare is, dat veel dingen die FT schrijft wel degelijk in veel gezinnen voorkomen. En nog wel ergere dingen ook.
Ik weet wel wat ik geschreven heb.
Ze schrijft onder haar eigen naam, foto staat op de flap en velen geloven wat ze schrijft.
En dat betreft geen naieve tienertjes, maar studenten!
Dus dan hoef je mij geen verkeerde interpretatie toe te dichten.
Profesto

Bericht door Profesto »

Nee, maar het is nogal naïef en een groot misverstand om te denken dat alles wat in dat boek staat bij haar thuis gebeurd is.
Ik denk dat ze verhalen uit haar eigen jeugd en verhalen van anderen samengebundeld.

Je kunt niet zeggen: Katelijne = Franca. Dat heeft ze overigens zelf ook heel vaak weersproken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Profesto schreef:Nee, maar het is nogal naïef en een groot misverstand om te denken dat alles wat in dat boek staat bij haar thuis gebeurd is.
Ik denk dat ze verhalen uit haar eigen jeugd en verhalen van anderen samengebundeld.

Je kunt niet zeggen: Katelijne = Franca. Dat heeft ze overigens zelf ook heel vaak weersproken.
Nee, maar nogmaals, in dit verband maakt dat niet zoveel uit. Ze zet toch, al dan niet fictief, een bepaald beeld neer. Een beeld dat ten 1. niet klopt, want ik geloof niet dat het zo liefdeloos eraan toegaat in de gezinnen als tussen de broers en zusjes Minderhoud en 2. dat getekend wordt door de observaties van de hoofdpersoon (melkvellen/bekeerde vrouw, etc.).
Mara

Bericht door Mara »

Profesto schreef:Nee, maar het is nogal naïef en een groot misverstand om te denken dat alles wat in dat boek staat bij haar thuis gebeurd is.

De studentes dachten ook niet dat Kathelijne Franca was, maar ze geloven wel dat alles zo in grote lijnen gebeurd is en nog steeds zo is in veel reformatorische gezinnen.
En elke auteur put uit eigen ervaring, dat lijkt mij logisch en het is dan aan de vrijheid van hem of haar in hoeverre dingen uitvergroot worden of in karikaturale vorm worden neergezet.
Neem het voorbeeld van de papiersnippers, toch niet toevallig he dat ze hiervoor de saambinder gebruikt?
Had ook de folder van de bouwmarkt kunnen zijn, toch? Is nog wel zo kleurrijker.
De kerkdienst in de trailer zag er ook niet uit zoals in vele ger gem kerken.
jwisse

Bericht door jwisse »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
- Het dragen van baarden, snorren en opvallend lang haar door heren is ontoelaatbaar.
Heb de film ook gezien!
Wat betreft de baarden: is het niet zo dat in het boek die vader een snor heeft die in de koffie hangt?
Dan klopt de film.
Mara

Bericht door Mara »

jwisse schreef:
Luther schreef:
Hendrikus schreef:

Heb de film ook gezien!
Wat betreft de baarden: is het niet zo dat in het boek die vader een snor heeft die in de koffie hangt?
Dan klopt de film.
Gelukkig maar. :huhu
Kloppen de andere details ook?
jwisse

Bericht door jwisse »

Mara schreef: Gelukkig maar. :huhu
Kloppen de andere details ook?
Allereerst: ik vind de film prachtig. Niet heel spannend, maar dat is het boek ook niet qua plot.
En het geloof is slechts het decor, de film gaat veel meer over coming of age.

En er zijn details die prachtig kloppen, zoals een Peugeot 505 als refocontainer :D
Plaats reactie