Je doet me aan deze smiley denken:Luther schreef:Jarefo schreef:Heeft de CGK het monopolie op 'duidelijke exegese'?

Dat hoeft niet.Mannetje schreef:Dus een liefdevolle christelijke gemeenschap moet elkaar vooral vrij laten in de interpretatie van de Bijbel? Mag vooral niet in liefde terechtwijzen als een ander binnen de gemeenschap (b)lijkt te dwalen.
Is dat liefdevol?
Jakobus zegt iets anders:
19 Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald, en hem iemand bekeert,
20 Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden, en menigte der zonden zal bedekken.
Daarom, hoe mooi het klinkt, en hoezeer ik wil geloven dat deze Justin Lee echt integer wil handelen, zijn (en blijkbaar ook jouw) standpunt dat je maar verschillende interpretaties over deze grote zaak in liefde naast elkaar moet laten bestaan kan ik niet Bijbels funderen. Jij wel?
Er zijn twee exegeses, dat kan. Ze komen beiden tot stand na zorgvuldige studie. Beide interpretaties doen de Bijbel recht in de ogen van de interpretatoren.
In een dergelijk geval lijkt het mij vreemd om je boven de ander te stellen door de ander als 'dwaler' weg te zetten.
Daarom is het zaak om respect op te brengen voor de overtuiging van anderen, en dus in dit soort bijzaken inderdaad de overtuigingen naast elkaar te laten bestaan.
Eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.