Dorsvloer vol confetti

FlyingEagle

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door FlyingEagle »

Profesto schreef:Ik weet dat de classis Barneveld van de Ger.Gem. eens heeft gezegd dat snorren en baarden gelijk staan aan het hebben van een open internetverbinding.

Maar elders hoeft het inderdaad geen probleem te zijn.

is dat ergens te verifiëren?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:nonnon Verder geen woorden voor...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Profesto

Bericht door Profesto »

FlyingEagle schreef:
Profesto schreef:Ik weet dat de classis Barneveld van de Ger.Gem. eens heeft gezegd dat snorren en baarden gelijk staan aan het hebben van een open internetverbinding.

Maar elders hoeft het inderdaad geen probleem te zijn.

is dat ergens te verifiëren?
Ik heb al gezocht, maar kon het niet vinden. Ik weet dat het destijds in het RD heeft gestaan. Was in de tijd dat internet voor iedereen bereikbaar werd.
WimA

Bericht door WimA »

Bij mijn weten is er in de GGiN een uitspraak gedaan over baarden en snorren ergens halverwege de jaren '70 en herbevestigd in de jaren '90. Goed zoeken op DigiBron levert wel wat info.
De redenering erachter is dat een baard en een snor blijk geeft van een levenshouding die niet conform de Schrift is. Het is een reactie - denk ik - op het hippie tijdperk.
De uitspraak behelst dat er met baard geen belijdenis gedaan mag worden en dat er geen kinderen ten doop gehouden mogen worden. (over trouwen en toegang tot het HA zegt de uitspraak niets!). Aangezien er - ook volgens de synode - geen directe bijbelse grond is voor deze regel kan de synode niet verder gaan. Er kan dus ook geen sprake zijn van mogelijk censuurmaatregelen.

Er is overigens goed mee te leven. Ik heb een baard, al jaren, en soms moet de baard er even af. Dit in het kader van Matt. 23 vers 3 (en andere vindplaatsen).

2. Zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën (1) zijn gezeten op den stoel van Mozes;
1) Dat is, zij zijn daartoe geroepen en gesteld om de wet van Mozes het volk voor te lezen en te verklaren, Hand. 13:15; 15:21.
3 Daarom, (2) al wat zij u zeggen dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
2) Namelijk uit de wet van Mozes en de Profeten; want anderszins hetgeen zij daartegen of -buiten leerden, noemt Christus den zuurdesem der farizeeën, en vermaant Zijn discipelen zich daarvan te wachten.

Volgens deze tekst hoef ik - iig voor de kanttekeningen - niet te luisteren want het is een regel die buiten de wet (Schrift) valt. En de kanttekeningen noemen die een "zuurdesum".
Maar ach, wat boeit mij het eigenlijk. De farizeeërs terwille zijn is ook weer niet verboden.
Marc_44

Re: Re : Dorsvloer vol confetti

Bericht door Marc_44 »

Ok, de situatie kan dus verschillen. De vader van Treur had in elk geval gewoon een baard.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:Bij mijn weten is er in de GGiN een uitspraak gedaan over baarden en snorren ergens halverwege de jaren '70 en herbevestigd in de jaren '90. Goed zoeken op DigiBron levert wel wat info.
De redenering erachter is dat een baard en een snor blijk geeft van een levenshouding die niet conform de Schrift is. Het is een reactie - denk ik - op het hippie tijdperk.
De uitspraak behelst dat er met baard geen belijdenis gedaan mag worden en dat er geen kinderen ten doop gehouden mogen worden. (over trouwen en toegang tot het HA zegt de uitspraak niets!). Aangezien er - ook volgens de synode - geen directe bijbelse grond is voor deze regel kan de synode niet verder gaan. Er kan dus ook geen sprake zijn van mogelijk censuurmaatregelen.

Er is overigens goed mee te leven. Ik heb een baard, al jaren, en soms moet de baard er even af. Dit in het kader van Matt. 23 vers 3 (en andere vindplaatsen).

2. Zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën (1) zijn gezeten op den stoel van Mozes;
1) Dat is, zij zijn daartoe geroepen en gesteld om de wet van Mozes het volk voor te lezen en te verklaren, Hand. 13:15; 15:21.
3 Daarom, (2) al wat zij u zeggen dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
2) Namelijk uit de wet van Mozes en de Profeten; want anderszins hetgeen zij daartegen of -buiten leerden, noemt Christus den zuurdesem der farizeeën, en vermaant Zijn discipelen zich daarvan te wachten.

Volgens deze tekst hoef ik - iig voor de kanttekeningen - niet te luisteren want het is een regel die buiten de wet (Schrift) valt. En de kanttekeningen noemen die een "zuurdesem".
Maar ach, wat boeit mij het eigenlijk. De farizeeërs terwille zijn is ook weer niet verboden.
:super
(is 't ie weer op lengte? ;) )
Mara

Bericht door Mara »

Blijft dit over ter bekritisering van een film?
Ik vind het vele malen erger dat een (niet authentieke) kerkdienst te zien is op het filmdoek.
Dat vind ik persoonlijk wel iets belangrijker dan het hebben van een baard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parel

Bericht door parel »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.
Dat is dan dus een misser.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
Ik heb begrepen dat dit ontstaan is in de jaren '60 --> toen veel hippies juist baarden gingen dragen.
Maar ik weet wel zeker dat de mannen in de bijbel een baard gedragen hebben.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze met die baard een soort Amish-achtige uitstraling bedoeld hebben.

Maar een classis-uitspraak als zouden snorren en baarden gelijk staan aan open internet.... Dat kun je toch moeilijk serieus nemen? :nonnon
Ik heb hier nu fysiek een schoolgids voor me liggen (doet er even niet uit welke streek des lands) en ik lees hier letterlijk het volgende - nadat men eerst heeft opgesomd welke regels er voor leerlingen gelden:
"Ook van de leerkrachten wordt een levenswandel overeenkomstig Gods Woord verwacht, opdat zij met hun innerlijke overtuiging en uiterlijke levenswandel een goed voorbeeld mogen zijn voor de kinderen. Het zal duidelijk zijn dat zij de door het bestuur opgestelde identiteitscriteria, verwoord in een identiteitsverklaring, hebben na te leven:
- Het in bezit hebben van een televisie is ontoelaatbaar.
- Het gebruik van video's en dia's op school is niet toegestaan.
- Het rijden op zondag is - behoudens noodgevallen - niet toegestaan.
- Het dragen van baarden, snorren en opvallend lang haar door heren is ontoelaatbaar.
- Het dragen van een stropdas door heren behoort tot onze kledingregels.
- Het dragen van kousen of panty door dames is verplicht.
- Het dragen van uitzonderlijk luchtige en mouwloze kleding is niet toegestaan.
- Het hebben van lang haar bij dames en kort haar bij heren is vanzelfsprekend."

(Schoolgids 2014-2015 ergens op de Biblebelt....)
Het gaat hier anders niet over een extreme GGiN, maar over een gematigde GG. Dit heeft daar niets mee te maken. Dit is naar ik aanneem geen schoolgids van een school die bij de VGS is aangesloten. En het doet er wel degelijk toe welke landstreek je gebruikt, trouwens ook in de GGiN.

Overigens: in het fotoboek van de GG van enkele jaren terug zie je genoeg kerkenraadsleden met baard en snor en ik heb ook nooit begrepen dat dat een probleem zou zijn. Op de Veluwe hanteert men wel vaker eigen normen, zowel ten goede als ten kwade.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Hendrikus schreef:

Ik heb hier nu fysiek een schoolgids voor me liggen (doet er even niet uit welke streek des lands) en ik lees hier letterlijk het volgende - nadat men eerst heeft opgesomd welke regels er voor leerlingen gelden:
"Ook van de leerkrachten wordt een levenswandel overeenkomstig Gods Woord verwacht, opdat zij met hun innerlijke overtuiging en uiterlijke levenswandel een goed voorbeeld mogen zijn voor de kinderen. Het zal duidelijk zijn dat zij de door het bestuur opgestelde identiteitscriteria, verwoord in een identiteitsverklaring, hebben na te leven:
- Het dragen van baarden, snorren en opvallend lang haar door heren is ontoelaatbaar.
- Het hebben van lang haar bij dames en kort haar bij heren is vanzelfsprekend."

Het gaat hier anders niet over een extreme GGiN, maar over een gematigde GG. Dit heeft daar niets mee te maken. Dit is naar ik aanneem geen schoolgids van een school die bij de VGS is aangesloten. En het doet er wel degelijk toe welke landstreek je gebruikt, trouwens ook in de GGiN.
- Het gaat hier niet om een extreme GGiN. ER zit zelfs geen enkele GGiN'er in het bestuur.
- Het gaat hier niet om dode regels; ze gelden onverkort en worden ook vandaag weer gehandhaafd.
- Deze school is aangesloten bij VGS.
- De landstreek ligt niet in het (zuid)westen des lands.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Zojuist vond ik een interessante uitspraak van ds. Vreugdenhil. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

citaat ds. Vreugdenhil:
"Het is juist werelds als wij als mannen onze baard iedere dag in de prullenbak gooien. Bovendien is het in onze tijd van unisex een duidelijk teken van ons man zijn. Dus geen bezwaar tegen snorren en baarden."

Ik zal ook even de context van het citaat erbij geven (altijd belangrijk nietwaar):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/144 ... it-mannen/
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marc_44 schreef:Zojuist vond ik een interessante uitspraak van ds. Vreugdenhil. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

citaat ds. Vreugdenhil:
"Het is juist werelds als wij als mannen onze baard iedere dag in de prullenbak gooien. Bovendien is het in onze tijd van unisex een duidelijk teken van ons man zijn. Dus geen bezwaar tegen snorren en baarden."

Ik zal ook even de context van het citaat erbij geven (altijd belangrijk nietwaar):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/144 ... it-mannen/
Ik vond het laatste gedeelte ook wel leuk: Wel is het zo dat je niet opzettelijk mensen aanstoot moet geven. Als je in een kring en cultuurtje leeft waar men zich eraan ergert, is het bijbels om de mensen niet opzettelijk te ergeren. Maar dat geldt in de eerste plaats voor die mensen. Zij mogen zich namelijk niet ergeren aan iets wat de bijbel niet verbiedt.

Die school moet toch maar nog een keer hun regels goed in het Bijbels licht houden. :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:

Krijgen die nog sollicitanten??? Ze vergeten er nog één. Open internet niet toelaatbaar... Hebben die leerlingen thuis ook geen video's of dia's? Het rijden op zondag (toch niet naar school?). Ik dacht dat alleen bij de Nazireërs het haar niet afgeknipt mocht worden, met deze uitspraak blijkt toch dat bij de anderen het haar wel werd afgeknipt. Als men een stropdas moet dragen dan is zeker een spijkerbroek niet toegestaan? Mogen de leerlingen niet met blote benen op school komen 's zomers? Wat is uitzonderlijk? En wat verstaat men onder lang haar bij de dames? Wie bepaalt de lengte? Ik vraag me echt af of men zich nog aan deze regels houdt. Dit regelement komt in ieder geval niet van een Zeeuwse reformatorische school, kan me dat nauwelijks voorstellen. Toen ik 20 jaar geleden van een bepaalde school van de Veluwe naar het Zeeuwse ging, vond ik de overgang al moeilijk. Er zat nl een meisje bij me in de klas met een broekrok aan. Als ik op de vorige school nog les gegeven had dan was dat niet toegestaan, maar ik zag dat de jongens ook kettingen en armbanden om hadden en dat was op mijn vorige school ook niet toegestaan. Ik ben mijn licht maar eens op gaan steken bij de directeur en die zei: 'Als ze er thuis geen moeite mee hebben, dan laten we het toe'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DDD

Bericht door DDD »

Nou, een school die is aangesloten bij de VGS en waarbij je niet op zondag met de auto naar de kerk of op visite mag, dat is toch tamelijk uitzonderlijk te noemen. Ik kan het nauwelijks geloven.

Ik vind de regels overigens ergerlijk, maar goed, het zijn mijn zaken niet. Met christendom heeft het allemaal weinig te maken, in ieder geval.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sja... @albion en @DDD, het is niet een schoolgids van 50 jaar terug, maar van nu! En de praktijk wordt streng gehandhaafd!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie