Televisiebezit

Sheba
Inactief

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

&DIA

Volgens mij gaat het in dit gedeelte over de rechtszaak die God met het volk houdt. Dit omdat ze zo ondankbaar zijn terwijl Hij hen zoveel goeds had gedaan. Het volk stelt dan voor om te offeren.. Maar God verwerpt dat en stelt Zijn eis. Ze moesten ootmoedig wandelen, zich verootmoedigen, wandelen met God.
En dat deden ze juist niet. Ondanks dat ze wisten dat God dat eist! En daarom verdienden ze straf. Ze waren onrechtvaardig, geweldenaars er was leugen en bedrog. Er was de afgodische handel van Omri en Achab. Daar hielden ze aan vast. Ze hielden vast aan een zondige levenswandel terwijl God juist zo goed voor hen was. Ondankbaarheid.

Nu naar de de Tv discussie. Wanneer je vrijgekocht bent door Christus. verlost bent van de Egyptische slavernij moet je daar ook naar leven. Uit dankbaarheid!
Dus niet de zonden vasthouden.

Dus als er zaken zijn die tegen God en gebod ingaan moet je jezelf daarmee niet inlaten.
Wanneer die tv jou verleidt tot zondigen. Weg. Heb ik aldoor gezegd.
Maar wanneer je er niet mee zondigt? Ook weg? Nee.

Het volk in dit bijbelgedeelte had weegstenen waarmee ze de boel bedrogen. De stenen werden niet eerlijk gebruikt omdat ze geen juist gewicht weergaven. Ze gebruikten de stenen op een valse manier, zondige wijze.
Met weegstenen op zich was niets mis. toch? Het was nodig om ergens een gewicht van te bepalen.
Maar de wijze waarop was zonde!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:&DIA

Volgens mij gaat het in dit gedeelte over de rechtszaak die God met het volk houdt. Dit omdat ze zo ondankbaar zijn terwijl Hij hen zoveel goeds had gedaan. Het volk stelt dan voor om te offeren.. Maar God verwerpt dat en stelt Zijn eis. Ze moesten ootmoedig wandelen, zich verootmoedigen, wandelen met God.
En dat deden ze juist niet. Ondanks dat ze wisten dat God dat eist! En daarom verdienden ze straf. Ze waren onrechtvaardig, geweldenaars er was leugen en bedrog. Er was de afgodische handel van Omri en Achab. Daar hielden ze aan vast. Ze hielden vast aan een zondige levenswandel terwijl God juist zo goed voor hen was. Ondankbaarheid.

Nu naar de de Tv discussie. Wanneer je vrijgekocht bent door Christus. verlost bent van de Egyptische slavernij moet je daar ook naar leven. Uit dankbaarheid!
Dus niet de zonden vasthouden.

Dus als er zaken zijn die tegen God en gebod ingaan moet je jezelf daarmee niet inlaten.
Wanneer die tv jou verleidt tot zondigen. Weg. Heb ik aldoor gezegd.
Maar wanneer je er niet mee zondigt? Ook weg? Nee.

Het volk in dit bijbelgedeelte had weegstenen waarmee ze de boel bedrogen. De stenen werden niet eerlijk gebruikt omdat ze geen juist gewicht weergaven. Ze gebruikten de stenen op een valse manier, zondige wijze.
Met weegstenen op zich was niets mis. toch? Het was nodig om ergens een gewicht van te bepalen.
Maar de wijze waarop was zonde!
Maar zijn we in de grond der zaak niet hetzelfde halsstarrige volk als waar dit Woord
tot kwam? Ik geloof het wel. We laten ons immers ook niet meer gezeggen, en zonde is
geen zonde meer? Denk terug aan de boetedagen als de biddagen in verleden waren.
Vaak werden dan teksten gekozen uit de kleine profeten, als Micha. Dan werd de schuld
blootgelegd naar dit Woord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marco

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Marco »

Marc_44 schreef:@lien75:
Televisie is een medium, wat de situatie een stuk complexer maakt dan bij bv een magnetron, of andere gebruiksvoorwerpen waar we het hier over hadden, bv de auto of het pistool.
Uiteindelijk gaat het verschil van inzicht om de eigen kracht van de mens. Ik zie die als laag. Dat geldt denk ik niet alleen voor de ontvangende partij (de televisiekijker) maar ook de zendende partij (de programmamaker).
Televisie is een medium, maar ook een ding met een afstandsbediening en een knop. Je ziet geen rotte programma's als je geen scherm hebt om het op te bekijken. Je ziet dan ook het journaal niet, geen documentaires over de eerste wereldoorlog, en geen natuurfilms. Een tv is daarin niet anders dan de andere voorwerpen.

Het verschil van inzicht gaat inderdaad om de (al of niet eigen..) kracht van de mens.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Marco schreef:
Televisie is een medium, wat de situatie een stuk complexer maakt dan bij bv een magnetron, of andere gebruiksvoorwerpen waar we het hier over hadden, bv de auto of het pistool.
Uiteindelijk gaat het verschil van inzicht om de eigen kracht van de mens. Ik zie die als laag. Dat geldt denk ik niet alleen voor de ontvangende partij (de televisiekijker) maar ook de zendende partij (de programmamaker).
Televisie is een medium, maar ook een ding met een afstandsbediening en een knop. Je ziet geen rotte programma's als je geen scherm hebt om het op te bekijken. Je ziet dan ook het journaal niet, geen documentaires over de eerste wereldoorlog, en geen natuurfilms. Een tv is daarin niet anders dan de andere voorwerpen.

Het verschil van inzicht gaat inderdaad om de (al of niet eigen..) kracht van de mens.

Mijn probleem met een tv is niet dat het bezit als zodanig zondig is maar dat het mensen hart geneigd is om altijd de zonde op te zoeken. En al ben je sterk dan kom je het wel tegen, het lijkt mij daarom veel verstandiger om zo'n ding niet in huis te nemen.
Sheba
Inactief

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Sheba »

Ik geloof dat de mens niets in eigen kracht kan doen. Alleen zondigen.
Wel geloof ik in nederige hoogmoed. We zeggen we kunnen niet strijden tegen de zonde. Dus we gaan zelf dingen verwijderen zonder in Hem te zijn.

Wanneer ik de tv de deur uitdoe, maar ben niet in Christus, heeft de Satan zijn zin. Ik ben nog steeds in zijn macht. Al denk ik zelf een beetje beter te zijn. En hij valt mij aan op een ander front. Misschien wel internet! Dan biedt hij een filter aan. Kijk eens nu ben je een goed christen. Ondertussen weet ik nog steeds niet of ik in Hem ben. Denk ik in staat te zijn door dit of dat te doen of laten een streepje voor te hebben bij God. Pure hoogmoed. En hoogmoed komt voor de ...?

Maar alleen in Christus kan ik strijden tegen de zonde. Niet omdat ik het doe. Wel ernaar jaag!
Maar omdat Hij voor mij strijdt.
En ja dan zal ik de knop om kunnen zetten omdat de zonde die tot mij komt, of waartoe ik wordt verleid mij bang maakt. Net als die weegstenen in Hosea. Het volk was ondankbaar omdat ze stenen gebruikten om bedrog te plegen. Ondankbaar omdat God eerlijkheid eist, hij hen had bevrijdt, gezegend enz.
Wanneer ik de tv gebruik om te zondigen, terwijl je weet bevrijd te zijn van de slavernij van koning Satan... Ben je ondankbaar en sta je opdezelfde voet als dat volk in Hosea.
Wat had dat volk moeten doen? Ze hadden de stenen op een eerlijke manier moeten gebruiken. Uit dankbaarheid tot hun God!
Zo moeten wij dat doen met alles wat op ons pad komt. Of dat nu TV, internet, de auto of wat dan ook is.

En ja als je weet dat je dat moeilijk kunt, dat daar een zwakke plek zit...dan moet je zo'n ding niet in huis hebben. Niet om daarmee beter te zijn. Maar omdat je bang bent je God te beledigen. Maar ook dan is de strijd niet voorbij. En komt er weer iets anders. Misschien nog wel veel gluipender dan eerder.
Alleen in en door Zijn Kracht kan je strijden!

En dan zal de een misschien in de frontlinie kunnen staan. De ander wat meer naar achter...
Zolang we Hem voor ons laten strijden en niet hoogmoedig zelf aan de slag gaan, komt het goed!

En ja ook na ontvangen genade is de mens nog steeds geneigd de zonde op te zoeken. Klopt!
Wanneer ik buiten op straat loopt komt de zonde mij tegemoet. Wanneer ik Terdege openslaat komt de zonde (materialisme)me tegemoet.
wanneer ik me op Refoforum beweeg komen zondige uitleggingen, reacties me tegemoet.
Niet meer naar de winkel?, niet meer Terdege lezen? niet meer op Refoforum?

Ja, als het het mij doet zondigen.
nee als ik in Christus leer te strijden tegen die zonde. me er niet mee in laat pakken. Er op een eerlijke wijze uit dankbaarheid tot Hem mee om ga. niet omdat ik dat zelf kan. maar omdat Hij dat voor mij doet! Allebei tegelijk!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

FlyingEagle schreef:
Marco schreef:

Mijn probleem met een tv is niet dat het bezit als zodanig zondig is maar dat het mensen hart geneigd is om altijd de zonde op te zoeken. En al ben je sterk dan kom je het wel tegen, het lijkt mij daarom veel verstandiger om zo'n ding niet in huis te nemen.

Klopt. Maar dan zie ik je dus ook niet meer op internet? Je sluit je eenzaam op in een klooster?
Toen ik belijdenis deed kreeg ik dit welkom. Welkom in de strijd! En die strijd duurt tot mijn laatste adem. Die strijd strijd ik niet in eigen kracht. Maar Hij strijd voor mij!
En ja. Het is beter het weg te doen als het mij doet zondigen. Als het me van Hem afhoudt. Maar zolang dat niet zo is....?
En nee, wegdoen heeft geen zin als je denkt zo een kind van God te kunnen worden... En hoevelen in onze gereformeerde gezindte zeggen Hem niet te kennen, doen dat ding weg, kijken met filter op internet en veroordelen ondertussen kinderen van Hem die wel een tv hebben?
O nee, we veroordelen niet letterlijk. Alhoewel?
Panny

Bericht door Panny »

Vallen in de zonde (of zelfs leven in de zonde) is een gevolg van het niet gericht zijn op Christus.
Bijvoorbeeld omdat je vertrouwt in eigen kracht de verleidingen te kunnen weerstaan.
Of omdat je de leegheid in je leven gaat opvullen buiten Christus (bijvoorbeeld met wereldse vermaak).
Maar juist als we onze zwakheid beseffen, en vertrouwen op de kracht van Christus, dan kunnen we staande blijven in de verleidingen.
De vraag is dan nog: breng je jezelf in verleiding als je op de tv een beetje rond zapt, of op internet surft op sites als ad.nl, telegraaf.nl, youtube.nl, etc.(we bidden namelijk: Leidt ons niet in verzoeking). Ik denk eerlijk gezegd van wel. Eigenlijk zou je dan zulk soort sites aan je geblokkeerde sites moeten toevoegen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Panny schreef:Vallen in de zonde (of zelfs leven in de zonde) is een gevolg van het niet gericht zijn op Christus.
Bijvoorbeeld omdat je vertrouwt in eigen kracht de verleidingen te kunnen weerstaan.
Of omdat je de leegheid in je leven gaat opvullen buiten Christus (bijvoorbeeld met wereldse vermaak).
Maar juist als we onze zwakheid beseffen, en vertrouwen op de kracht van Christus, dan kunnen we staande blijven in de verleidingen.
De vraag is dan nog: breng je jezelf in verleiding als je op de tv een beetje rond zapt, of op internet surft op sites als ad.nl, telegraaf.nl, youtube.nl, etc.(we bidden namelijk: Leidt ons niet in verzoeking). Ik denk eerlijk gezegd van wel. Eigenlijk zou je dan zulk soort sites aan je geblokkeerde sites moeten toevoegen.
Ja, toch zodra ik een oog open doe breng ik mijzelf in verleiding tot zondigen... Toch? Zodra ik een voet buiten de deur zet ook! Zelfs als ik begin te denken! De zonde zit namelijk niet buiten ons. Maar we zijn het zelf!
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

lien75 schreef:
FlyingEagle schreef:
Marco schreef:

lien75 schreef: Klopt. Maar dan zie ik je dus ook niet meer op internet? Je sluit je eenzaam op in een klooster?
Toen ik belijdenis deed kreeg ik dit welkom. Welkom in de strijd! En die strijd duurt tot mijn laatste adem. Die strijd strijd ik niet in eigen kracht. Maar Hij strijd voor mij!
En ja. Het is beter het weg te doen als het mij doet zondigen. Als het me van Hem afhoudt. Maar zolang dat niet zo is....?
En nee, wegdoen heeft geen zin als je denkt zo een kind van God te kunnen worden... En hoevelen in onze gereformeerde gezindte zeggen Hem niet te kennen, doen dat ding weg, kijken met filter op internet en veroordelen ondertussen kinderen van Hem die wel een tv hebben?
Klopt. Maar dan zie ik je dus ook niet meer op internet? Je sluit je eenzaam op in een klooster?

Ik bedoelde mijn posting ook meer dat het bij mezelf zo werkt, ik bedoel niet te zeggen dat iedereen die een tv heeft daar op een verkeerde manier mee omgaat.

Internet is een veel groter probleem dan een tv, daarom kan ik ook niet zo goed begrijpen waarom mensen op z'n minst geen filter nemen, al is het maar ter bescherming van dat je per ongelijk iets tegenkomt.
Je hebt gelijk het is een strijd tegen allerlei verleidingen maar als we de geestelijke wapenrusting niet hebben zullen we niet bestand zijn tegen de listige omleidingen van de duivel met of zonder tv, met of zonder filter.
Panny

Bericht door Panny »

lien75 schreef:
Panny schreef:Vallen in de zonde (of zelfs leven in de zonde) is een gevolg van het niet gericht zijn op Christus.
Ja, toch zodra ik een oog open doe breng ik mijzelf in verleiding tot zondigen... Toch? Zodra ik een voet buiten de deur zet ook! Zelfs als ik begin te denken! De zonde zit namelijk niet buiten ons. Maar we zijn het zelf!
Dat begrijp ik.
Het gaat me vooral om het moedwillig jezelf brengen in verleidingen.
Ik weet dat ik me zelf in verleiding brengt bij bezoeken van sites als ad.nl of telegraaf.nl (bijvoorbeeld schaars geklede dames die je aandacht trekken).
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Panny schreef:
lien75 schreef:
Dat begrijp ik.
Het gaat me vooral om het moedwillig jezelf brengen in verleidingen.
Ik weet dat ik me zelf in verleiding brengt bij bezoeken van sites als ad.nl of telegraaf.nl (bijvoorbeeld schaars geklede dames die je aandacht trekken).
OK, maar dan kan het zo zijn dat als de een de tv in huis heeft hij of zij zich moedwillig in gevaar brengt. En de ander niet. Omdat hij of zij geen behoefte heeft om Nasr "verkeerde" programma's te kijken....
Overigens zie ik die schaars geklede dames nu ook buiten lopen en fietsen. Als ik mijn kinderen uit school haal.....
Mara

Bericht door Mara »

Ach, zelfs in de kerk tijdens het beluisteren van de preek, kun je door allerlei boze gedachten en opwellingen van het hart, afgetrokken worden van Christus.
Ook dan is het zo nodig om te bidden: bewaart U ons voor afleidende gedachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ach, zelfs in de kerk tijdens het beluisteren van de preek, kun je door allerlei boze gedachten en opwellingen van het hart, afgetrokken worden van Christus.
Op zich heb je natuurlijk gelijk: je kunt tijdens een preek of het gebed meer zondige gedachten hebben dan bij welke andere bezigheid dan ook.

Maar er is wel een fundamenteel verschil. Dat is wat Panny aangeeft: het gebed "Leid ons niet in verzoeking" is niet te combineren met het zappen op tv of lukraak surfen op internet, op de sites die Panny noemt. Dat is gewoon hetzelfde als bidden om bewaard te worden voor overmatig drankgebruik en dan een drankgelegenheid binnen stappen.

Jezelf bewaren is overigens altijd een kansloze bezigheid.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Mara schreef:

Op zich heb je natuurlijk gelijk: je kunt tijdens een preek of het gebed meer zondige gedachten hebben dan bij welke andere bezigheid dan ook.

Maar er is wel een fundamenteel verschil. Dat is wat Panny aangeeft: het gebed "Leid ons niet in verzoeking" is niet te combineren met het zappen op tv of lukraak surfen op internet, op de sites die Panny noemt. Dat is gewoon hetzelfde als bidden om bewaard te worden voor overmatig drankgebruik en dan een drankgelegenheid binnen stappen.

Jezelf bewaren is overigens altijd een kansloze bezigheid.
Mee eens. Overigens is er een programmering van programma's. Dus je kunt van te voren bepalen waar je wel of niet naar kijkt. En je hoeft dus ook helemaal niet te zappen.
Verder is overal waar te voor staat niet goed!
Het lastige met surfen op internet is.... Dat er geen programmering is. Dus dat je voor je het weet via een link of misschien wel ongewenste reclame etc in aanraking komt met zaken die je niet wil. Dus in die zin is internet misschien nog wel gevaarlijker dan tv.
En is dan het gebruik van internet maar ook tv niet meer dan een zaak van het geweten? De middelen op zich zijn niet fout. Maar hoe we de middelen gebruiken...
Kijk je echt alleen naar noodzakelijke dingen? Of educatief om je te laten onderwijzen in bijvoorbeeld de prachtige schepping, het te bewonderen? Of is het gebruik voor jou, maar dat geldt voor heel veel andere dingen ook, verspilling van Kostbare genadetijd!
Of iemand dat op de juiste wijze gebruikt.... Is dus een zaak van het geweten.
Hebben de Schotse presbyterianen niet deze zienswijze? Dezelfde presbyterianen waar we ons mee verbonden voelen? Maar het tv bezit zelf dus niet censurabel stellen?
Profesto

Bericht door Profesto »

Wat me altijd opvalt in onze gezindte is de grote aantrekkingskracht van TV op mensen die daar niet aan gewend zijn.
Mijn ervaring is dat begeleide confrontatie en verantwoord omgaan met TV en internet meer goed doet dan alles maar afschermen.
Plaats reactie