Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Mara

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:En zo blijft het liggen, als het aan het forum ligt tenminste, aan een eigen onverzettelijke houding.
Comfortabel praten, niet, vanuit een eigen positie, al dan niet CGK?
Ik raad je aan, je eens in te leven in de positieve houding van deze CGK leden, alvorens een oordeel te vellen.
Mara, ik ben het met je eens dat een vraag naar opwekkingsliederen doorgaans een heel andere onderliggende theologie verraad. Meestal verraadt een dergelijke theologie zich door minder belangrijke zaken, zoals bloemen in de kerk, andere muziekwijze of -instrumenten, andere Bijbelvertaling, etc etc.
De laatstgenoemde dingen zijn nog niet eens de meest principiële zaken, maar dat worden ze wel als er uiteindelijk een heel ander geloofsverstaan achter schuil gaat, dat doorgaans niet eens wordt uitgesproken.
Okay, fijn dat jij dit i.i.g. met mij, en al die andere CGK leden, eens bent.
Dank je wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bettler

Bericht door Bettler »

Mijn vingers jeuken om hier een bepaald antwoord te geven, maar ik zal mij inhouden. Met frasen zoals 'niet alleen ik maar een heleboel CGK-ers denken/vinden/voelen zo' kan ik helemaal niets. Dat jij het zo ervaart kan zo zijn, maar ga dan niet hele groepen erbij trekken waarvan ik a. niet kan zien of zij dit zo ervaren en b. hier zelf niet aan het woord komen. Ik zou zeggen Mara, doe rustig. Probeer de zaak niet zo ontzettend zwart/wit, zij/wij te zien. Er zit nog veel grijs gebied tussen en er zijn zeer veel CGK's waar volop schriftuurlijk gepredikt wordt, hoewel het misschien niet met de 'geijkte' woorden en frasen gebeurt. Ik vind het jammer dat zo'n eenzijdige discussie wordt en het is iets waar ik mij maar slecht zeer ten dele in herken...
Mara

Bericht door Mara »

Bettler schreef:Mijn vingers jeuken om hier een bepaald antwoord te geven, maar ik zal mij inhouden. Met frasen zoals 'niet alleen ik maar een heleboel CGK-ers denken/vinden/voelen zo' kan ik helemaal niets. Dat jij het zo ervaart kan zo zijn, maar ga dan niet hele groepen erbij trekken waarvan ik a. niet kan zien of zij dit zo ervaren en b. hier zelf niet aan het woord komen. Ik zou zeggen Mara, doe rustig. Probeer de zaak niet zo ontzettend zwart/wit, zij/wij te zien. Er zit nog veel grijs gebied tussen en er zijn zeer veel CGK's waar volop schriftuurlijk gepredikt wordt, hoewel het misschien niet met de 'geijkte' woorden en frasen gebeurt. Ik vind het jammer dat zo'n eenzijdige discussie wordt en het is iets waar ik mij maar slecht zeer ten dele in herken...
Zoals ik eerder zei, er zijn gelukkig predikanten, ook in deze omgeving, die niet het etiketje BhP op hun jasje hebben, maar waar je heel goed onder kunt zitten.
Het gaat mij zeker niet om de term op zich.
Maar daarom is het verschil des te schrijnender, onbegrijpelijk eigenlijk, dat een kerkverband zo breed is.
Ik heb onlangs iemand meegenomen naar een kerkdienst bij ons, hij was jaren geleden bij ons lid.
Hij schrok, allereerst van de hoeveel lege banken, maar ook van de andere "bijzaken".
Vreemd, dat buitenstaanders dit niet betitelen als bijzaken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik heb onlangs iemand meegenomen naar een kerkdienst bij ons, hij was jaren geleden bij ons lid.
Hij schrok, allereerst van de hoeveel lege banken, maar ook van de andere "bijzaken".
Ik zie en begrijp jou "angst" wel degelijk. Ook denk ik dat het ook zo is dat met bijzaken soms/vaak/regelmatig een ander soort prediking te horen is.
Waar ik het echter niet mee eens ben, is dat het het alleen om bijzaken zou gaan. Vaak worden bijzaken als reden gegeven, terwijl mijns inziens alleen de prediking een reden mag zijn.
Dat het misschien in veel gevallen hand in hand gaat is geen argument, alleen de bijbelse prediking is een argument.

Daarnaast veranderen de kerken in onze achterban ook, meestal wat later op de langere termijn, en we moeten ook niet promoten om vooraan te lopen natuurlijk.

Maar we moeten wel waken dat een bepaalde groepscode (bijzaken) niet als zaligmakend wordt beschouwd.

Daarnaast is een afvlakkende prediking ook deels subjectief. We willen allemaal graag horen wat we willen horen, als we gaan luisteren wat er fout is, is het allicht wat, we kunnen ook luisteren of er nog wat voor ons bij is.
En alleen toetsen aan Gods woord...
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Ik heb onlangs iemand meegenomen naar een kerkdienst bij ons, hij was jaren geleden bij ons lid.
Ik zie en begrijp jou "angst" wel degelijk. Ook denk ik dat het ook zo is dat met bijzaken soms/vaak/regelmatig een ander soort prediking te horen is.
Waar ik het echter niet mee eens ben, is dat het het alleen om bijzaken zou gaan. Vaak worden bijzaken als reden gegeven, terwijl mijns inziens alleen de prediking een reden mag zijn.
Ja, daar ben ik het ook mee eens en dat zeg ik ook steeds.
Het gaat die mensen die weggaan echt niet alleen om die bijzaken, dat losmakingsproces is een proces van vaak jaren. Het wordt op huisbezoeken besproken, mensen bezoeken de k.r. vergaderingen.
Wat ik echter niet begrijp is (of misschien toch wel) dat een voorheen rechtse gemeente (dan bedoel ik tot 30 jaar geleden) zo kan opschuiven naar links, terwijl dat in een naburige gemeente, eveneens grootstedelijk, niet het geval is.
Hoe kan dit, is hier wel eens onderzoek naar gedaan?
ejvl schreef:Daarnaast is een afvlakkende prediking ook deels subjectief. We willen allemaal graag horen wat we willen horen, als we gaan luisteren wat er fout is, is het allicht wat, we kunnen ook luisteren of er nog wat voor ons bij is.
En alleen toetsen aan Gods woord...
Als ik een CGK dominee alleen de term (en dan nog sporadisch) hoor gebruiken, "we moeten Jezus aannemen", dan is dat op zich Bijbels, maar het is wel heel arm.
Dus het is op een bepaalde subjectief, dat is waar, ik bedoel het denk ik anders dan jij. :)

Ik blijf heel zelden thuis, ook al ga ik soms met grote tegenzin, moet ik bekennen. Ik hoop dat ik meer hoor dan die vorige keer, maar dat blijkt dan niet het geval.
Er blijft altijd wel één zin of één waarheid bij me hangen, maar ik kan daar de week niet mee in.
Dan ga ik op internet die zondagavond of maandagmorgen, toch weer op audio server zoeken, naar die andere CGK predikanten. Ik zal hier verder geen namen noemen, niet iedereen zal dit hetzelfde beleven.

En het gaat niet om mijzelf alleen, ik heb ook een man, die dan niet meer meegaat. (in dat geval!)
En kinderen die ik dan met grote tegenzin (of niet) mee krijg.

En het gaat me om hun toekomst! Onze oudste is al overgegaan tot een ander kerkverband. Die is mede om die reden in een andere plaats gaan wonen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Kinderen boven de 18 moet je toch wel vrijlaten in hun kerkkeuze, je kan ze leiden/begeleiden, evt. vermanen maar verder is het goed als ook onze kinderen hun eigen keuze's maken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Kinderen boven de 18 moet je toch wel vrijlaten in hun kerkkeuze, je kan ze leiden/begeleiden, evt. vermanen maar verder is het goed als ook onze kinderen hun eigen keuze's maken.
Dit betwist ik toch ook niet?
Maar het gaat om de reden!
Marco

Bericht door Marco »

Hierover is geen discussie te voeren: wat Mara aangeeft zou waar kunnen zijn, maar het is niet te achterhalen waar het over gaat. Gaat het alleen om uiterlijke zaken als een bloemetje in de kerk of ritmisch zingen, of wordt er inderdaad leeg gepreekt? Gaat het om een uiterst-linkse gemeente, of om wat anderen betitelen als 'midden' - wat dat ook moge zijn.. Wat wordt er eigenlijk gepreekt als er niet op Christus wordt gewezen? Wordt er echt niet op Christus gewezen of wordt het niet opgepakt? Als je al met een instelling zit: het is niks, hopen dat het nog ietsje beter is dan de vorige keer, ga je in ieder geval niet met de juiste instelling naar de samenkomst van Christus' gemeente.
En datzelfde geldt voor de mensen die niet meer komen: ligt dat aan die mensen of aan de verkondiging? Het is op een forum niet te beoordelen, en dat moeten we wellicht ook niet willen. Mij klinkt de berichtgeving nogal eenzijdig. Dat is logisch, maar niet voldoende of zinvol om erover te discussiëren.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:Hierover is geen discussie te voeren: wat Mara aangeeft zou waar kunnen zijn, maar het is niet te achterhalen waar het over gaat. Gaat het alleen om uiterlijke zaken als een bloemetje in de kerk of ritmisch zingen, of wordt er inderdaad leeg gepreekt? Gaat het om een uiterst-linkse gemeente, of om wat anderen betitelen als 'midden' - wat dat ook moge zijn.. Wat wordt er eigenlijk gepreekt als er niet op Christus wordt gewezen? Wordt er echt niet op Christus gewezen of wordt het niet opgepakt? Als je al met een instelling zit: het is niks, hopen dat het nog ietsje beter is dan de vorige keer, ga je in ieder geval niet met de juiste instelling naar de samenkomst van Christus' gemeente.
En datzelfde geldt voor de mensen die niet meer komen: ligt dat aan die mensen of aan de verkondiging? Het is op een forum niet te beoordelen, en dat moeten we wellicht ook niet willen. Mij klinkt de berichtgeving nogal eenzijdig. Dat is logisch, maar niet voldoende of zinvol om erover te discussiëren.
Tip: lees dan ook eens BhP, en niet alleen de Wekker (als je die tenminste leest)
Mensen blijven om allerlei redenen thuis of gaan over, maar als het een grotere groep betreft, in betrekkelijk korte tijd, kun je als k.r. toch eindelijk wel eens de hand in eigen boezem steken?
Zijn al die mensen dan fout of overdreven of voor zichzelf bezig?
Als er leeg gepreekt wordt, snap ik de behoefte aan een bloemetje. Dan kun je ook net zo goed een kerstboom neerzetten. En desnoods een paaskaars.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Mara schreef:En zo blijft het liggen, als het aan het forum ligt tenminste, aan een eigen onverzettelijke houding.
Comfortabel praten, niet, vanuit een eigen positie, al dan niet CGK?
Ik raad je aan, je eens in te leven in de positieve houding van deze CGK leden, alvorens een oordeel te vellen.
Mara, ik ben het met je eens dat een vraag naar opwekkingsliederen doorgaans een heel andere onderliggende theologie verraad. Meestal verraadt een dergelijke theologie zich door minder belangrijke zaken, zoals bloemen in de kerk, andere muziekwijze of -instrumenten, andere Bijbelvertaling, etc etc.
De laatstgenoemde dingen zijn nog niet eens de meest principiële zaken, maar dat worden ze wel als er uiteindelijk een heel ander geloofsverstaan achter schuil gaat, dat doorgaans niet eens wordt uitgesproken.
[knip]
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik ken 2 cgk gemeenten behoorlijk goed, zij zijn van een "midden" gemeente, behoorlijk "rechts" geworden.
Gevolg: behoorlijke leegloop.
Dit kan ook niet de bedoeling zijn toch?
Bij jou in de buurt bedoel je?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei!
Zo wordt daar nu over gedacht, maar vroeger niet.
Ik weet nog steeds niet welke gemeentes jij nu bedoelt, want ik ken er geen één die op deze wijze verschoven is.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is de wereld op z'n kop als we stellen dat weinig Avondmaalgangers een teken is van het ware.

Beproef alle dingen, behoud het goede.1 Thessalonicenzen 5:21
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Het is de wereld op z'n kop als we stellen dat weinig Avondmaalgangers een teken is van het ware.

Beproef alle dingen, behoud het goede.1 Thessalonicenzen 5:21
Ja ja. Ik zie niet in wat deze tekst met een volle of legere tafel te maken heeft.
Maar je beweert hierboven iets, en je kunt dat blijkbaar niet hard maken.
Ik ken 2 cgk gemeenten behoorlijk goed, zij zijn van een "midden" gemeente, behoorlijk "rechts" geworden.

Als je zoiets zegt, moet dat wel te checken zijn.
Plaats reactie