Je leest dat er eenheid zou zijn, maar je kan je alleen maar voorstellen dat ze elkaar respecteren. En ik denk nog steeds dat zij meer eenheid ervaren dan jij je voor kan stellen. Want dat schrijven ze.Mara schreef:En ik zei daarachter: Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Alzo.
Als ik wel eens een verslag lees van een gezamenlijke meeting, dan zou dat eenheid moeten uitstralen.
Ik kan me voorstellen dat ze dit ook zo proberen c.q. voorstaan.
Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Nou, dat zullen we dan maar hopen.Marco schreef:Je leest dat er eenheid zou zijn, maar je kan je alleen maar voorstellen dat ze elkaar respecteren. En ik denk nog steeds dat zij meer eenheid ervaren dan jij je voor kan stellen. Want dat schrijven ze.Mara schreef:En ik zei daarachter: Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Alzo.
Als ik wel eens een verslag lees van een gezamenlijke meeting, dan zou dat eenheid moeten uitstralen.
Ik kan me voorstellen dat ze dit ook zo proberen c.q. voorstaan.
Ik zie het onderling bij de gemeenteleden i.i.g. niet terug.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik denk dat daar ook een taak ligt voor gemeenteleden, links en rechts.Mara schreef:Nou, dat zullen we dan maar hopen.
Ik zie het onderling bij de gemeenteleden i.i.g. niet terug.
Maar gemakkelijk is dat niet..
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Er ligt voor iedereen altijd een taak. Daar gaat het niet om.Marco schreef:Ik denk dat daar ook een taak ligt voor gemeenteleden, links en rechts.Mara schreef:Nou, dat zullen we dan maar hopen.
Ik zie het onderling bij de gemeenteleden i.i.g. niet terug.
Maar gemakkelijk is dat niet..
Maar men verstaat en begrijpt elkaar steeds minder, de kloof wordt groter.
Je ziet al hoe er gereageerd wordt als je je zorgen uit.
Dan zijn het maar bijzaken, je moet niet op alle slakjes zout leggen, je moet niet bang zijn voor vernieuwing.
Intussen blijven er mensen thuis, omdat ze niet langer mee kunnen met allerlei veranderingen.
Wie is er dan fout bezig? De k.r. die van alles doordrukt, of de mensen die thuisblijven (of naar elders vertrekken)?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Het verschil zit hem in weggaan om bijzaken of om de wezenlijke prediking.
Zelf denk ik njet dat je weg hoeft te gaan als er besloten is ritmisch te gaan zingen, of een gezang erbij, of een beamer, of een gekleurde stropdas.
Zelf denk ik njet dat je weg hoeft te gaan als er besloten is ritmisch te gaan zingen, of een gezang erbij, of een beamer, of een gekleurde stropdas.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Deze zogenoemde bijzaken komen voort uit een ontwikkeling, mede door de prediking.ejvl schreef:Het verschil zit hem in weggaan om bijzaken of om de wezenlijke prediking.
Zelf denk ik njet dat je weg hoeft te gaan als er besloten is ritmisch te gaan zingen, of een gezang erbij, of een beamer, of een gekleurde stropdas.
In de rechterflank komt er geen vraag uit de gemeente om de stropdassen maar eens in rood of blauw te veranderen, of een opwekkingslied te gaan zingen.
En komt die vraag er onverhoopt wel, wijst een k.r. dit af.
Een gemeente maak je met zn allen, maar als de vernieuwers de overhand nemen, of zij zijn het meest dominant, delven de behoudenden het onderspit.
Zo gaat dat in elke CGK gemeente, die ik ken tenminste.
Wat enkele decennia geleden een bloeiende CGK gemeente was, waar de bevindelijke prediking graag werd gehoord, is nu in feite een verwaterde CGK/Gkv gemeente geworden, met nog maar een handjevol leden! DAT is juist het schrijnende eraan, de gemeentes graven door die vernieuwingen zelf hun eigen graf.
Daarom gaat het die andere gemeenten in zo'n regio, waar wel op deze zogenaamde bijzaken wordt gelet, zo goed.
Ik vind het geen bijzaken, omdat het voortkomt uit onvrede en als je als gemeentelid ziet dat het verwijdering geeft, mensen zelfs weg gaan blijven, zou het goed zijn als je, als die vernieuwer, eens terughoudender zou worden en zelfreflectie toe te passen, ipv te jammeren dat het toch wel erg gaat teruglopen zo.
En de behoudende leden zijn niet persé tegen elke vernieuwing, maar de k.r. voert deze wel eens te rap na elkaar door.
Vooral de ouderen, 70 plussers, kunnen dit gewoon niet bijhouden en moeten met lede ogen aanzien, dat hun gemeente onherkenbaar is geworden. Zij zijn vaak niet in staat om een andere gemeente te gaan zoeken.
Ik sprak deze week een mevrouw, voormalig lid van onze gemeente, zij was gewoon blij dat ze in een verzorgingshuis (in een andere woonplaats) moest worden opgenomen. Nu hoort zij wel die CGK prediking, die zij op het laatst nog maar sporadisch hoorde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik begrijp je verzuchtingen, Mara. Maar tegelijk moeten we wel vaststellen dat dit behoorlijk is ingegeven door jouw eigen situatie. En die kan pijnlijk zijn. Het geeft echter geen goed beeld van een heleboel gemeenten waar deze dingen op de bovenstaande wijze niet spelen. Waar de prediking Bijbelgetrouw, evenwichtig, schriftuurlijk-bevindelijk is. Speelt daar nooit wat: oh jazeker, maar dat is in elk kerkverband, zlefs daar waar je zou denken: daar spelen al die vragen niet.Mara schreef:Deze zogenoemde bijzaken komen voort uit een ontwikkeling, mede door de prediking.ejvl schreef:Het verschil zit hem in weggaan om bijzaken of om de wezenlijke prediking.
Zelf denk ik njet dat je weg hoeft te gaan als er besloten is ritmisch te gaan zingen, of een gezang erbij, of een beamer, of een gekleurde stropdas.
In de rechterflank komt er geen vraag uit de gemeente om de stropdassen maar eens in rood of blauw te veranderen, of een opwekkingslied te gaan zingen.
En komt die vraag er onverhoopt wel, wijst een k.r. dit af.
Een gemeente maak je met zn allen, maar als de vernieuwers de overhand nemen, of zij zijn het meest dominant, delven de behoudenden het onderspit.
Zo gaat dat in elke CGK gemeente, die ik ken tenminste.
Wat enkele decennia geleden een bloeiende CGK gemeente was, waar de bevindelijke prediking graag werd gehoord, is nu in feite een verwaterde CGK/Gkv gemeente geworden, met nog maar een handjevol leden! DAT is juist het schrijnende eraan, de gemeentes graven door die vernieuwingen zelf hun eigen graf.
Daarom gaat het die andere gemeenten in zo'n regio, waar wel op deze zogenaamde bijzaken wordt gelet, zo goed.
Ik vind het geen bijzaken, omdat het voortkomt uit onvrede en als je als gemeentelid ziet dat het verwijdering geeft, mensen zelfs weg gaan blijven, zou het goed zijn als je, als die vernieuwer, eens terughoudender zou worden en zelfreflectie toe te passen, ipv te jammeren dat het toch wel erg gaat teruglopen zo.
En de behoudende leden zijn niet persé tegen elke vernieuwing, maar de k.r. voert deze wel eens te rap na elkaar door.
Vooral de ouderen, 70 plussers, kunnen dit gewoon niet bijhouden en moeten met lede ogen aanzien, dat hun gemeente onherkenbaar is geworden. Zij zijn vaak niet in staat om een andere gemeente te gaan zoeken.
Ik sprak deze week een mevrouw, voormalig lid van onze gemeente, zij was gewoon blij dat ze in een verzorgingshuis (in een andere woonplaats) moest worden opgenomen. Nu hoort zij wel die CGK prediking, die zij op het laatst nog maar sporadisch hoorde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Nee het is niet enkel mijn situatie. Ik heb contact met mensen in andere CGK gemeenten, waar dezelfde problematiek speelt.Luther schreef:Ik begrijp je verzuchtingen, Mara. Maar tegelijk moeten we wel vaststellen dat dit behoorlijk is ingegeven door jouw eigen situatie. En die kan pijnlijk zijn. Het geeft echter geen goed beeld van een heleboel gemeenten waar deze dingen op de bovenstaande wijze niet spelen. Waar de prediking Bijbelgetrouw, evenwichtig, schriftuurlijk-bevindelijk is. Speelt daar nooit wat: oh jazeker, maar dat is in elk kerkverband, zlefs daar waar je zou denken: daar spelen al die vragen niet.Mara schreef:Deze zogenoemde bijzaken komen voort uit een ontwikkeling, mede door de prediking.ejvl schreef:Het verschil zit hem in weggaan om bijzaken of om de wezenlijke prediking.
Zelf denk ik njet dat je weg hoeft te gaan als er besloten is ritmisch te gaan zingen, of een gezang erbij, of een beamer, of een gekleurde stropdas.
In de rechterflank komt er geen vraag uit de gemeente om de stropdassen maar eens in rood of blauw te veranderen, of een opwekkingslied te gaan zingen.
En komt die vraag er onverhoopt wel, wijst een k.r. dit af.
Een gemeente maak je met zn allen, maar als de vernieuwers de overhand nemen, of zij zijn het meest dominant, delven de behoudenden het onderspit.
Zo gaat dat in elke CGK gemeente, die ik ken tenminste.
Wat enkele decennia geleden een bloeiende CGK gemeente was, waar de bevindelijke prediking graag werd gehoord, is nu in feite een verwaterde CGK/Gkv gemeente geworden, met nog maar een handjevol leden! DAT is juist het schrijnende eraan, de gemeentes graven door die vernieuwingen zelf hun eigen graf.
Daarom gaat het die andere gemeenten in zo'n regio, waar wel op deze zogenaamde bijzaken wordt gelet, zo goed.
Ik vind het geen bijzaken, omdat het voortkomt uit onvrede en als je als gemeentelid ziet dat het verwijdering geeft, mensen zelfs weg gaan blijven, zou het goed zijn als je, als die vernieuwer, eens terughoudender zou worden en zelfreflectie toe te passen, ipv te jammeren dat het toch wel erg gaat teruglopen zo.
En de behoudende leden zijn niet persé tegen elke vernieuwing, maar de k.r. voert deze wel eens te rap na elkaar door.
Vooral de ouderen, 70 plussers, kunnen dit gewoon niet bijhouden en moeten met lede ogen aanzien, dat hun gemeente onherkenbaar is geworden. Zij zijn vaak niet in staat om een andere gemeente te gaan zoeken.
Ik sprak deze week een mevrouw, voormalig lid van onze gemeente, zij was gewoon blij dat ze in een verzorgingshuis (in een andere woonplaats) moest worden opgenomen. Nu hoort zij wel die CGK prediking, die zij op het laatst nog maar sporadisch hoorde.
En er zal best overal wel wat zijn, maar het gaat om de hoeveelheid verontruste leden.
Lees het stuk van ds. R., daarin stond hoe het in Vlissingen verliep.
Waar de prediking evenwichtig, schriftuurlijk bevindelijk is, en dat hoeft helemaal GEEN BhP te zijn, is er geen verlangen naar opwekkingsliederen, bloemen in de kerk, nieuwere vertalingen.
Misschien individueel, maar die zwijgen daarover omdat ze weten dat er toch geen breed draagvlak voor is.
En dat bedoel ik steeds te zeggen: het zijn allemaal maar bijzaken ja, kleine vosjes, maar het heeft wel degelijk met de prediking te maken, het één versterkt het ander.
En mensen lopen niet weg vanwege een groene stropdas, je lidmaatschap opzeggen gaat gepaard met pijn en emoties.
Soms zijn mensen jarenlang aan het twijfelen, moet ik nu wel of toch nog even wachten?
Of blijven half niet, half wel. Blijven lid, komen s'morgens nog, maar kerken s'middags elders.
Is van die leden zeker ook niet goed te praten. Maar het komt wel ergens uit voort en heeft een k.r. daar wel oog voor?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
O nee?Mara schreef:Is van die leden zeker ook niet goed te praten.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik denk het niet.Posthoorn schreef:O nee?Mara schreef:Is van die leden zeker ook niet goed te praten.
Ik wil er nog aan toevoegen: als je dit jarenlang doet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Heb ik gelezen. Ik was vooral verbijsterd over het onkerkrechtelijk advies om dan zelf, buiten de classis om, maar eigen diensten te gaan beleggen. Sorry, maar ik denk niet dat dat de weg is.Mara schreef:Lees het stuk van ds. R., daarin stond hoe het in Vlissingen verliep.
Feitelijk is er maar 1 vraag die echt van belang is: Is het bloed van Christus in jullie gemeente 'veilig'. Zo niet, dan mag je er niet eens blijven kerken.
(En ik bedoel met 'veilig', dat er niets afgedaan wordt aan de noodzakelijkheid van Christus' offer, aan Zijn gewilligheid, maar ook niet aan het toepassende werk van de Heilige Geest dat voor dit verzoenend bloed nodig is.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik ken 2 cgk gemeenten behoorlijk goed, zij zijn van een "midden" gemeente, behoorlijk "rechts" geworden.
Gevolg: behoorlijke leegloop.
Dit kan ook niet de bedoeling zijn toch?
Gevolg: behoorlijke leegloop.
Dit kan ook niet de bedoeling zijn toch?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Zo blijft het een ontkenning van alle culturele ontwikkelingen die in een kerk mogelijk zouden zijn. Want alles wordt toegespitst op de eeuwig zuivere en onveranderlijke prediking, dus hoeven er ook helemaal geen veranderingen te zijn.Mara schreef: Waar de prediking evenwichtig, schriftuurlijk bevindelijk is, en dat hoeft helemaal GEEN BhP te zijn, is er geen verlangen naar opwekkingsliederen, bloemen in de kerk, nieuwere vertalingen.
Misschien individueel, maar die zwijgen daarover omdat ze weten dat er toch geen breed draagvlak voor is.
Het is daarmee een voorbijzien aan het feit dat God juist in de geschiedenis zijn werk voltrekt en dat het uitermate voor de hand ligt dat de kerk met de geschiedenis mee verandert.
De oorsprong ligt denk ik in het overnemen van Plato's leer van de onveranderlijkheid van de goddelijke werkelijkheid en dus ook aan de onveranderlijkheid van onze kennis daarvan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
En zo blijft het liggen, als het aan het forum ligt tenminste, aan een eigen onverzettelijke houding.
Comfortabel praten, niet, vanuit een eigen positie, al dan niet CGK?
Ik raad je aan, je eens in te leven in de positieve houding van deze CGK leden, alvorens een oordeel te vellen.
Comfortabel praten, niet, vanuit een eigen positie, al dan niet CGK?
Ik raad je aan, je eens in te leven in de positieve houding van deze CGK leden, alvorens een oordeel te vellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Mara, ik ben het met je eens dat een vraag naar opwekkingsliederen doorgaans een heel andere onderliggende theologie verraad. Meestal verraadt een dergelijke theologie zich door minder belangrijke zaken, zoals bloemen in de kerk, andere muziekwijze of -instrumenten, andere Bijbelvertaling, etc etc.Mara schreef:En zo blijft het liggen, als het aan het forum ligt tenminste, aan een eigen onverzettelijke houding.
Comfortabel praten, niet, vanuit een eigen positie, al dan niet CGK?
Ik raad je aan, je eens in te leven in de positieve houding van deze CGK leden, alvorens een oordeel te vellen.
De laatstgenoemde dingen zijn nog niet eens de meest principiële zaken, maar dat worden ze wel als er uiteindelijk een heel ander geloofsverstaan achter schuil gaat, dat doorgaans niet eens wordt uitgesproken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)