gemeente of zangclub?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Panny »

Ik ben niet voor meer zangmomenten in de dienst maar wel voor het zingen van meer verzen.
Als je maar 1 vers zing krijg je vaak te weinig mee van de inhoud van de psalm en het verband.
Dus mijn voorkeur is altijd 3 of 4 opvolgende verzen te zingen.
Nog mooier is als je tijdens een dienst een hele psalm kan zingen. En als de predikant ook nog een korte toelichting geeft op de psalm.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door GJdeBruijn »

Voor de duidelijkheid: het zingen voor het votum valt officieel buiten de dienst, evenals het zingen na de zegen. Mijns inziens kan er niets op tegen zijn om die tijd te besteden aan zingen. Het lijkt me juist een betere tijdsvulling dan alleen het orgel te laten spelen en het (fluisterend) gepraat over koetjes en kalfjes, vooral voor de dienst. En als het niet ten koste gaat van de preek, dan kan ik me geen enkel bezwaar voorstellen afgezien van mogelijk persoonlijke aversie tegen zingen in het algemeen.
De wijze waarop in het topic het woord 'zangclub' wordt gebruikt spreekt wat dat betreft duidelijk over hoe Marc erover denkt.... :hum
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door FlyingEagle »

Marc_44 schreef:
FlyingEagle schreef: Ik zou me in veel gemeenten eerder druk maken dat er zo weinig gezongen wordt dan andersom.
Dat is ook een interessant punt.
Mijn zorg ligt meer bij de gemeenten die doorslaan naar de andere kant, waardoor de hoeveelheid liederen teveel wordt en de mensen daardoor meer bezig zijn met het afwerken van hun liederen-parcours voor, tijdens en na de dienst. En ik kom er eerlijk voor uit: zoiets verveelt mij. Dan heb ik liever minder liederen maar met volle intensiteit.
Wel erg dat je dit zo zegt, in de psalmen wordt de zonde beleden en de eer van God bezongen en jij zegt dat het je verveelt...

wat bedoel je met 'volle intensiteit'?
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door dré »

Een predikant kreeg een paar jaar geleden commentaar omdat hij 'te veel' liet zingen.
Hij had een kort en bondig antwoord: ik hoop dat je straks in de hemel altijd mag zingen.

Zingen is tweemaal bidden en we zingen toch ook:
'k Zal eeuwig zingen....
dré
--------

Credo in unum Deo
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

FlyingEagle schreef:
Marc_44 schreef:
FlyingEagle schreef: Ik zou me in veel gemeenten eerder druk maken dat er zo weinig gezongen wordt dan andersom.
Dat is ook een interessant punt.
Mijn zorg ligt meer bij de gemeenten die doorslaan naar de andere kant, waardoor de hoeveelheid liederen teveel wordt en de mensen daardoor meer bezig zijn met het afwerken van hun liederen-parcours voor, tijdens en na de dienst. En ik kom er eerlijk voor uit: zoiets verveelt mij. Dan heb ik liever minder liederen maar met volle intensiteit.
Wel erg dat je dit zo zegt, in de psalmen wordt de zonde beleden en de eer van God bezongen en jij zegt dat het je verveelt...

wat bedoel je met 'volle intensiteit'?
Voor en na de dienst werden in deze gemeenten geen psalmen gezongen hoor. Maar je verwoordt denk ik wel enigszins wat ik bedoel. De inhoud van het lied is natuurlijk belangrijk en het zou erg zijn als dat niet ten volle tot je door dringt. Een grote kwantiteit aan korte zangmomenten is daarbij niet altijd bevorderlijk.

@Panny: helemaal met je eens, zing een psalm of gezang in z'n totaliteit liefst met uitleg erbij van de predikant.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Mara »

dré schreef:Een predikant kreeg een paar jaar geleden commentaar omdat hij 'te veel' liet zingen.
Hij had een kort en bondig antwoord: ik hoop dat je straks in de hemel altijd mag zingen.

Zingen is tweemaal bidden en we zingen toch ook:
'k Zal eeuwig zingen....
Tikje flauw.
Er staat ook in de Bijbel, dat er overal een tijd voor is.
En in de Hemel wordt er volgens mij niet meer gepreekt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Tom A Hawk »

Ik bezoek soms een gemeente waar ook het votum, de geloofsbelijdenis en het 'amen' na de zegen worden gezongen. Dan blijf je helemaal bezig ;)

En of het ten koste gaat van de inhoud? Sommige dominees preken en uur en sommige een half uur. Dat zegt niets over de inhoud van de preek. Als je uit een lange preek de herhalingen of de wolligheid weghaalt, bljvent er soms maar 10 minuten effectieve prediking over.
Sommigen hebben 5 woorden nodig, waar de ander er aan eentje genoeg heeft. Pas luisterde ik een dienst in een wat meer behoudende kerk en daar werd de Schriftlezing aangekondigd met: "De Schriftlezing van dezen avond kan uw gewijde aandacht opgetekend vinden in de eerste algemene zendbrief van den apostel Johannes, en daarvan het derde hoofdstuk. Wij herzeggen u: 1 Johannes, het derde hoofdstuk". Onze dominee zegt dan: We lezen 1 Johannes 3. Als de hele dienst zo gaat, heb je wel ruimte voor een paar extra versjes. Verder hoor ik soms dat de voorganger hele psalmversjes opleest voor ze die gaan zingen, wat ik ook een rare gewoonte vind. Of je zingt ze uit je boekje, of je kunt ze toch niet zo snel onthouden.

Je moet je maar niet te druk maken over dit soort dingen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn om eensgezind te zijn.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Curatorium »

Tom A Hawk schreef:Verder hoor ik soms dat de voorganger hele psalmversjes opleest voor ze die gaan zingen, wat ik ook een rare gewoonte vind. Of je zingt ze uit je boekje, of je kunt ze toch niet zo snel onthouden.
Het nut hiervan heb ik ook nooit begrepen.
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door ejvl »

Teveel zingen verveeld mij ook, vooral als het traag en slepend gaat.
Als het op een redelijk tempo gezongen wordt kan het prima hoor dat er wat meer gezongen wordt, graag zelfs.
Zie bijvoorbeeld http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... D=1&s=iso6
Iso-ristmisch tempo M60 of ritmisch ergens tussen M43 en M60 in vind ik een mooi tempo, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Zonder lange tussenspelen tussen de verzen in. Iso-Ritmisch ben je dan zo'n anderhalve minuut per vers bezig, ritmisch iets korter.
Als een dienst anderhalf uur duurt, kan er toch best een een stuk of 10 van deze coupletten gezongen worden? En bij wat kortere psalmen, nog meer?
Zeker voor en na de dienst ook nog een paar, heerlijk!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door WimA »

Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

WimA schreef:Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
Wat bedoel je met "gewoon normaal"?
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door ejvl »

Wat citaten van Calvijn:

Tijdens de samenkomst die ik meemaakte, las een 'ministre' voor uit de Heilige Schrift, gaf daar vervolgens enige toelichting op en sloot af met een gebed. Het volk luisterde en zweeg tijdens de hele bijeenkomst. Een enkeling zei zachtjes ‘Amen’, maar dat was het wel. Eerlijk gezegd: Ik schaamde me. De sfeer was zo kil, zo koud. Dàt kon toch Gods bedoeling niet zijn.

We waren het er namelijk over eens, dat de nieuwe liturgische orde gebouwd moest zijn op het principe dat de gemeente het subject is van de liturgie èn dus zelf - dat is met haar eigen stem - God moet aanbidden, loven en prijzen. Ook de apostel Paulus zegt herhaaldelijk, dat wij onder elkaar God moeten loven met hart èn mond. Overigens is het niet enkel de Heilige Schrift die ons dit
voorschrijft, maar bevestigt ook het gebruik van de oude kerk dit: Qui cantat bis orat. (nvdr: “wie zingt bidt dubbel (zo intens).”
)

Ik geloof nog steeds dat wij daar toen een belangrijke liturgische intuïtie hebben verwoord. Samen zingen – als een vorm van intens bidden - verdrijft de kilte uit de eredienst en constitueert de gemeenschap van gelovigen als subject van de eredienst. Door samen zingend de psalmen te bidden ‘verheffen wij als het ware ons hart tot God, zodat hij ons kan troosten doordat wij ons zijn deugd, goedheid, wijsheid en gerechtigheid te binnen brengen’. We moeten dus geen psalmen zingen om de dienst van het Woord wat te onderbreken; dat is te gering gedacht. In het zingen van deze liederen bidt de gemeente effectief èn antwoordt God werkelijk. Psalmen zingen is participeren in de Dienst van het Woord. Psalmen zingen is in dialoog treden met God. De gemeentezang in de eredienst is een vorm van ‘het geloof innen’, zoals Guillaume Barnardi zo prachtig heeft gezegd.

De hele brief:
http://www.dick.wursten.be/calvijn_psalmbrief.htm
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10467
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Orchidee »

WimA schreef:Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
Wat bedoel je met normaal :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marco »

ejvl schreef:Wat citaten van Calvijn:
:haha
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door WimA »

Orchidee schreef:
WimA schreef:Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
Wat bedoel je met normaal :quoi
zoals Calvijn het in zijn citaten verwoord.

a. Alleen Psalmen.
b. In de eredienst, dus het zou fijn als ik kan binnenkomen voor de dienst en kan vertrekken na de dienst in alle rust.
c. In verhouding tot de overige liturgie.
Plaats reactie