Kleine ergernissen [3]
Re: Kleine ergernissen
Er zijn er zoveel hier die niets met "godsdienst" hebben, wel begrijpelijk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tsja... Een mens ziet aan wat voor ogen is, dat is waar. Maar dat besef, dat wij niet verder zien dan wat voor ogen is, moet ons misschien ook wat terughouden in het doen van stellige uitspraken...alexv schreef:Niet zo vreemd toch. Deze hele familie heeft eigenlijk niets met de Godsdienst. Dat blijkt uit hun leven.
- Niet meer zo actief -
Inderdaad aan de boom ken je de vruchten. Dat is wat voor ogen is. En waar het hart van vol is ...
Eigenlijk wil je zeggen : zeg maar niets. En daarmee is alles vrede maakt niet uit wat er gedaan of gezegt wordt of niet gezegt wordt.
Het hedendaagse Christendom is vol van zulke kijk naar je eigen mentaliteit.
Eigenlijk wil je zeggen : zeg maar niets. En daarmee is alles vrede maakt niet uit wat er gedaan of gezegt wordt of niet gezegt wordt.
Het hedendaagse Christendom is vol van zulke kijk naar je eigen mentaliteit.
We kunnen wel zeggen dat er is afgeweken lijkt mij.
Dat maak jij er van, dat wil ik helemaal niet zeggen.alexv schreef: Eigenlijk wil je zeggen : zeg maar niets.
Ik wil alleen zeggen dat je zorgvuldig moet formuleren.
Je schrijft over het Koninklijk Huis:
Of zij er eigenlijk niets mee hebben, kun jij helemaal niet weten. Je kunt hooguit vaststellen dat ze er niets mee lijken te hebben.Deze hele familie heeft eigenlijk niets met de Godsdienst. Dat blijkt uit hun leven.
Van de daden van de Oranjes die ik zie, word ik vaak ook verdrietig. Ik zou graag andere dingen zien.
- Niet meer zo actief -
De Schrift zegt toch duidelijk dat aan de vruchten de boom wordt gekend. De Schrift zegt dus dat we het wel weten.Mannetje schreef:Dat maak jij er van, dat wil ik helemaal niet zeggen.alexv schreef: Eigenlijk wil je zeggen : zeg maar niets.
Ik wil alleen zeggen dat je zorgvuldig moet formuleren.
Je schrijft over het Koninklijk Huis:Of zij er eigenlijk niets mee hebben, kun jij helemaal niet weten. Je kunt hooguit vaststellen dat ze er niets mee lijken te hebben.Deze hele familie heeft eigenlijk niets met de Godsdienst. Dat blijkt uit hun leven.
Van de daden van de Oranjes die ik zie, word ik vaak ook verdrietig. Ik zou graag andere dingen zien.
De Schrift waarschuwt wel dat we geen hartenkenners zijn. Maar dan in de zin dat mensen goede vruchten lijken voort te brengen maar dat het geen goede vruchten zijn.
Men kan uiteraard deze waarschuwing uit de Schrift niet gebruiken om te stellen dat we niet kunnen weten of de zichtbare kwade vruchten die we zien in ons koningshuis van een kwade of een goede boom voortkomen. Dat weten we wel.
Als je je er goed.bij voelt om een oordeel over andermans hart te vellen, dan moet je het doen.
Christus waarschuwt echter het onkruid er niet uit te trekken, opdat niet mogelijk ook de tarwe er uit wordt getrokken.
Christus waarschuwt echter het onkruid er niet uit te trekken, opdat niet mogelijk ook de tarwe er uit wordt getrokken.
- Niet meer zo actief -
Er zitten denk ik nog wel enige nuances tussen onkruid uittrekken en vruchten benoemen.
Dat is waar. Maar ik heb me ook niet gekeerd tegen het uitspreken van treurnis over de gedragingen van ons vorstenhuis.
De stap naar het benoemen van de staat van hun hart is mij echter een brug te ver.
Zoals onlangs in een preek werd gezegd: als Lot in het NT niet rechtvaardig werd genoemd, zouden we dat op basis van zijn leven niet doen...
We kunnen ons als mensen in anderen vergissen, zowel naar de ene als naar de andere kant. Daarom moeten we in het beproeven van harten maar bij onszelf laten.
De stap naar het benoemen van de staat van hun hart is mij echter een brug te ver.
Zoals onlangs in een preek werd gezegd: als Lot in het NT niet rechtvaardig werd genoemd, zouden we dat op basis van zijn leven niet doen...
We kunnen ons als mensen in anderen vergissen, zowel naar de ene als naar de andere kant. Daarom moeten we in het beproeven van harten maar bij onszelf laten.
- Niet meer zo actief -
m.i. wordt hiermee gezegd dat het naspreken van de Schrift een stap te ver gaat. De Schrift zegt: "Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust." Mogen we niet zeggen dat ons koningshuis dit in woord en daad bevestigd?Mannetje schreef:Dat is waar. Maar ik heb me ook niet gekeerd tegen het uitspreken van treurnis over de gedragingen van ons vorstenhuis.
En hou eens op met de flauwekul dat daarmee zijn hart wordt ge- en veroordeeld. Dat is enkel een drogredenering om de zonden maar niet te hoeven aanwijzen.
Je mag de zonden aanwijzen, ik heb daar niets tegen. En bewijs maar dat ik het tegendeel heb gezegd.
Oordeel gerust over het hart van de koning, als je meent dat dat je taak is. Ik zal het in bovengenoemde redenen niet doen.
Oordeel gerust over het hart van de koning, als je meent dat dat je taak is. Ik zal het in bovengenoemde redenen niet doen.
- Niet meer zo actief -
Hora est!
Zie ik net dat de dag van "nationale rouw" is afgekondigd voor morgen 

Ergert je dat?WimA schreef:Zie ik net dat de dag van "nationale rouw" is afgekondigd voor morgen
Ik weet vooral niet wat ik met zo'n dag moet. Niets dus, waarschijnlijk.
- Niet meer zo actief -
Wat is daar op tegen?WimA schreef:Zie ik net dat de dag van "nationale rouw" is afgekondigd voor morgen