Betreffende studie ken ik niet (had wel het artikeltje in RD gelezen), indien ik die ergens kan lezen graag pb, maar goed is ook niet essentiëel.
1. De geschiedenis rondom J. Bunyan is, zoals bij de meeste historische personen, niet altijd even helder. Zo zou er ook een J. Bunyan junior zijn geweest, weten we niet eens de naam van zijn eerste vrouw, etc. Het is niet te doen om te bewijzen dat Bunyan zijn kind gedoopt heeft. Zie bijvoorbeeld
dit artikel (Ban, Joseph D. 1984), het geeft wellicht een genuanceerdere kijk (eerste twee pagina's zijn relevant). Er zijn zowel mensen die hebben beweerd dat Bunyan een baptist is, als mensen die het tegenovergestelde hebben beweerd. Of de kinderen van Bunyan al dan niet gedoopt zijn blijft ongewis.
2. Hier had ik eerder al iets over gepost, ik zal het nog eens posten:
Wat verstaan we onder 'echte baptist'? De noodzaak tot overdoop om lid te worden van de gemeente is namelijk zeker geen kernwaarde van de theologie van de geloofsdoop. Integendeel, dit kan als een ernstige dwaling beschouwd worden. Daarmee zijn dan ook de moderne Baptistengemeenten en Evangelische Gemeenten en Pinkstergemeenten e.d. eigenlijk geen 'echte baptisten' te noemen.
Integendeel, ik zou Bunyan en Spurgeon júist als DE echte baptisten beschouwen.
Het maken van een karikatuur van 'je tegenstander' (droevig om het zo te moeten noemen maar soms is het waar...) is geen goede manier van discussiëren, zeker niet als het om het geloof gaat.
Ik zou het zelfs laster noemen om Bunyan ook maar te beschuldigen van bovengenoemde dwaalleer (namelijk dat men (volwassen)gedoopt zou moeten zijn om tot de gemeente te behoren). Ik vond op internet deze tekst erover:
Bunyan offered
ten reasons to allow the unbaptized into membership. First, both the baptized and unbaptized are
subject to Christ. Second, Eph. 4:1-6 points
to one baptism that unifies all believers. Third, all believers share faith in the essentials—life, death,
resurrection of Christ. Fourth, a church
should not deny communion to someone with whom God has communion. Fifth, a lack of water baptism does not “unchristian”
anyone. Seventh, love trumps
division. Eighth, churches are wrong to
separate over more serious matters than baptism (1 Cor. 3:1-4). Ninth, denying church communion is tantamount
to denying the privileges and blessings of salvation. Tenth, it is contemptible to cast off a saint
from church communion.